CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Eurobike 2023: Sammenfatning Eurobike 2023: Sammenfatning
Vi slutter med en statusrapport fra 2023 udgaven af Eurobike, hvor du også finder links til alle vores baggrundsartikler samt billeder fra messen. Eurobike 2023: Sammenfatning

Med anden udgaven af Eurobike i Frankfurt har Messe Friedrichshafen og Fairnamic med syvtommersøm slået fast, at flytningen til Frankfurt var den rigtige beslutning.

Eurobike på rette vej med vokseværk på Mainhatten

Med næsten  2.000 udstillere  ledsaget af vækst i antal besøgende med 34.750 repræsentanter for erhvervslivet og 31.840 slutforbrugere i weekenden.

For Cykelportalens gamle redaktør, har det været fascinerende at følge Eurobike fra dens spæde start ved Bodensøen, hvor cykelsport og mountainbikes var den drivende kraft, til idag hvor alt drejer sig om bæredygtighed, micro mobilitet og alt i elektriske cykler og elektronisk gearskift.  Netop messen store omstillingsparathed har altid været dens stærkeste trumfkort og en medvirkende årsag til at de har kunnet holde skansen som den førende internationale cykelmesse trods visse op og nedture undervejs.

Kikkes der med de store cykelbriller, kunne dette års messe sammenfattes i syv overskrifter, hvoraf flere nøgternt set ikke tegner de bedste fremtids perspektiver for branchen som helhed:

Tysk dominans
Det tyske cykelmarked er enormt, og det kunne mere end nogensinde mærkes i år. De store internationale cykel lokomotiver fravælger i stigende grad messen. Det betyder at adskellige regionale tyske brands er trådt ind for at udfylde “tomrummet” sammen med en hel hal i tre etager primært med asiatiske OEM producenter.

Overfyldte lagre
Ingen tvivl, det store samtaleemne var og er de overfyldte varelagre. Overalt hvor jeg gik rundt, hørte jeg om problematikken. Den typiske vending var: “Cykelbutikker både online og offline bestilte for meget under pandemien. Cykelbrands bestilte produkter til to sæsoner og forventede, at efterspørgslen forblev på COVID-niveau.” Det betyder, at de nuværende lagre sandsynligvis vil vare til langt ind i næste år, før vi ser grossist efterspørgslen vende tilbage. Dette afspejlede sig til en vis grad også i reelle nyheder, der var noget stagnerende i forhold til tidligere år. De mest optimistiske siger at at udviklingen vil vende i 2024 og som vi allerede har set må mange af de nye mindre producenter uden tilstrækkelig backup kapital smide håndklædet i ringen.

Kik forbi i vores store billedarkiv fra Eurobike 2023

E-handel i fremmarch
For cykel detailhandlen måske knap så positivt, men væksten i de mange mærkers Direct Consumer-salg er stigende. Næsten alle mærker, som jeg talte med, nævnte konstant vækst i deres e-handelsbutikker. Dette skyldes sandsynligvis tilbagetrækningen i bestilling fra store online forhandlere på grund af manglende cash flow. Denne tendens vil gøre det muligt for mærker, der begyndte at sælge online under pandemien, at konsolidere denne position og udvide deres kundebase. Forudsat at de investerer tid og energi og griber muligheden mens tid er.

Cykeltøj udebliver stadig
Cykeltøj er et af de områder som har lidt meget under pandemien. Men allerede før den gjorde sit indtog, var cykeltøjet på vej væk fra Eurobike primært pga en stærk fragmentering tilbage i 2010. Stort set alle betydende tøjmærker som Assos, Castelli og Gore brillerede med deres fravær. Kun Nalini og Pearl Izumi holdt stand. De fra velmagtsdagene  ved Bodensøen stort anlagte modeshow er savnet og gav messen en frisk dynamik.

Elcykler
Markedet for El Cykler har haft stor gavn af den nye micro mobilitetsbølge der ovenikøbet også er kommet på den politiske dagsorden i de fleste europæiske lande. Denne medvind på cykelstierne ser ud til at fortsætte, men om det på den lange cykelbane vil forsætte er nok tvivlsomt, da bilbranchen som helhed vejrer morgenluft og er i fuld gang med at ændre stategi og er taget på de store indkøbsture blandt de mest innovative nye cykelbrands. En tendens selv de helt store cykelbrands vil have svært ved at modstå. Men aldrig har vi set en så stor diversitet og udvikling inden for dette cykel segment. Ingen tvivl, elcykler stjæler al opmærksomheden.

Spændende Elcykel koncept fra Look og Cixi

De store cykel brands udebliver stadig
Mange af de største globale cykelmærker har i flere år været fraværende bl.a  Specialized, Trek, Cannondale og Canyon. De har nu fået følgeskab af Giant, Cervelo og BMC og en række betydende italienske mærker som Pinarello, Bianchi og Colnago. Egentlig ikke den store overraskelse, da disse mærker i stigende grad vælger at gå egne veje og henvender sig direkte til både forhandlere og forbrugerede fremfor at spytte i cykel fællesskabet Eurobike. Og netop fælles fodslag,  samarbejde og vidensdeling  var Kevin Mayen fra Cycling Industries Europe klare budskab på Industry Discussion på åbningsdagen.

3D printet landevejsracer i titanium

Start-Up og Innovation blomstrer
Et spændende lyspunkt  var området for startups. Denne sektion af showet oplevede meget stor travlhed og interesse med snesevis af innovative  iværksættere, der havde til formål at finde interesse og trækkraft til deres produkter. Afgjort her vi skal finde nogle af fremtidens kommende cykel kometer. Det er altid inspirerende og berigende at tale med disse mennesker, der brænder for deres ideer og produkter.

Eurobike 2023 Highlight
Dette års messe bød på en overdådighed i elektronisk isenkram. Med så mange nye el-cykler er det naturligvis her at den store udvikling sker, selvom det dog stadig er muligt at finde de mere almindelige pedaldrevne cykler.

Cykelstel som micadosæt

Elmotorer og Ladcykler
Næsten 30 nye motor løsninger havde premiere. Den absolut største nyhed kom overraskende fra Pinion, der med deres MGU (Motor Gear Unit kombinerer deres berømte gearkasse med en motor i en kompakt centerenhed. Systemet udbydes med henholdsvis 9 og 12 automatgear. Look viste i samarbejde med Cixi et motorsystem uden kæde og med motorbremse, der oplader batteriet. Systemet vil blive licensudbudt til andre producenter.

Læs vores omtale af Pinion MGU

Bosch viste deres nye lette motor løsning, mens Shimano havde automatgear på programmet. Ikke de store nyskabelser fra de to store toneangivende brands, men mere det sikre pålidelige valg som de store cykelproducenter af elcykler nyder godt af.

Transportcykler er IN, lige fra små kompakte mini cykelmodeller til store firhjulede transportløsninger. Blandt de mere traditionelle LongJohn ladcykler var der flere gode eksempler på modeller der kan sammenfoldes eller gøres kortere for transport med offentlige transportmidler.

Hase Bikes omdefinerer gravelbiking/ladcykel princippet

Flere danske ladcykel producenter havde også fundet vej til det tyske, Black Iron Horse, Winther og Omnium bare for at nævne et par stykker.

Genbrug og 3D print
Genbrug er det nye trendy. De to ex cykelryttere Tony Martin og Marcel Kittels lancerede et børnecykelmærke LI:ON Bikes. Det er planen at de nye børnecykler skal udkomme i tre modeller og produceres i Tyskland og samles i Belgien. Lidt usædvanligt for børnecykler er ramme og forgaffel produceret i genbrugbart polymer tilsat kulfiber. Det betyder de kan sprøjtestøbes ud i et stykke uden nogen overgange, der giver en helt glat og for børn meget sikker overflade struktur. Cyklen er produceret i Tyskland hos Weber Fibertech er CO2 aftrykket angiveligt 67 % lavere end i traditionel cykelproduktion.

Læs vores omtale af LI:ON Bikes her

3D-printede cykler og cykeldele var allestedsværende. 3D print kan på sigt vise sig at være fremtidens produktionsmetode specielt for mindre firmaer hvilket eliminerer  behovet for montering og reducerer kompleksiteten i produktionen.  På papiret er 3D print en mere fleksibel og bæredygtig og tilpasset produktionsform. Pilot Cycles 100% 3D-printede landevejsramme i titanium var et godt eksempel på denne tekniks potentiale.

Læs Simon Louis Jensen indtryk fra 3D fronten

I småtingsafdelingen fik henholdsvis en svensk og kinesisk producent opmærksomhed. Bookman Volumen tager afsæt i volumenknappen på det hjemlige stereoanlæg. De to kraftige lygter benytter en drejeknap til regulering af lysstyrken.  Cycplus Tiny e-Pump er et genbrugbart alternativ til de populære co2 patroner. Den lille genopladelige pumpe vejer kun 97 gram og kan pumpe et dæk op til 100 psi. Begge produkter blev premieret med en Eurobike Award.

Læs vores omtalee af Bookman og Cycplus her

I den danske afdeling havde HF Christiansen premiere på nye Principia modeller med stel i titanium. Lidt synd de ikke gør mere ud af at promovere det engang så hæderkronede danske cykelmærke. De fortjener afgjort mere end bare at blive udstillet bagerst på standen.

Læs vores omtale af de nye Principia cykler her

CohogCo derimod er langt mere nyskabende og fremme i cykelskoene og viste med Siggi noget så sjældent som en dansk udviklet og produceret foldecykel i deres eget Stonewave kulfiber lignende materiale. Siggi er finanseret gennem crowdfunding og deres mål er nu nået. De første cykler skulle være klar i starten af det nye år.

Læs vores First Ride af den nye danske Siggi folder her

Flere reportager fra Eurobike 2023

I 2024 vil Eurobike blive afholdt fra den 3 til 7 juli.

Mere info på: 

 

CYKELPORTALEN