CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Genopbyggelsen er større end skabelsen Genopbyggelsen er større end skabelsen
To milepæle i cyklens historie er blevet genskabt og fortolket af forskellige eksperter inden for cykelteknologi og cykelhistorie. Genopbyggelsen er større end skabelsen

Cally Callomon der er en af drivkræfterne i den britiske veterancykelforening “The Veteran-Cycle Club” og selv har en samling af moderne Pedersen cykler samt en original Dursley Pedersen cykel var imponeret over, at den ‘nye’ opdaterede Pedersen cykel indarbejdede forbedringerne inden for cykelteknologi, som de efterfølgende 80 år havde medført, og Cally så disse nye udgaver stadig som Pedersen cykler, bare ikke som Dursley Pedersen cykler.

Efter at have købt reklame kort serien Players Cigarette Cards fra 30’erne om “The Bicycle”, opdagede han iblandt dem en Lawson Bicyclette, og da han fandt ud af, at der kun var seks originale tilbage, besluttede han sig for at bygge Lawson Bicyclette cyklen efter samme fremgangsmåde, som de nye Pedersen cykler bygges efter.

Genskabelsen af to milepæle indenfor cyklens historie

“The Bicyclette”, fra 1879 af Henry John Lawson er den tidligste udgave af en “normal” cykel.
I modsætning til den almindelige væltepeter cykel var forhjulet ikke væsentligt større end baghjulet, hvilket gjorde den lavere og dermed sikrere end sin forgænger. Lawsons Bicyclette introducerede pedaler i en krank mellem hjulene med kædedrift til baghjulet og stænger fra styret til det fremskudte forhjul. Lawson designede den i sine tidlige 20’ere, gik konkurs med sit firma før han blev 30 år, og blev senere en af de tidligste iværksættere inden for bilindustrien. Allerede i 1896 forudså han, at biler kunne erstatte alle andre former for transport og muliggøre en helt ny byudvikling, nemlig den udbredte forstad, hvor folk pendler til centrum med bil. Det fik han jo ret i.

For Cally var det åbenlyse valg af stelbygger til dette projekt Tim Gunn.
Tim Gunn var tidligt fascineret af gamle cykler. Han genopbyggede dem og begyndte at bygge sine egne cykler inspireret af vintage-design som en passion. Dette førte til grundlæggelsen af ‘The Old Bicycle Company’ i 1995, som tog sig af cykelrestaurering og salg af vintage-cykler. Senere udviklede virksomheden sig og inkluderede også vintage-biler. Han har også været en del af det britiske tv-koncept kendt i den danske version som “Værkstedet”, hvor gamle sentimentale genstande bliver nænsomt restaureret. Han skelner mellem en komplet restaurering og en mere bevarende og forsigtig renovering, da en original cykel kun er original en gang.

Resultatet blev med dæk og slange på baghjulet, to styrestænger i stedet for en, og var udstyret med moderne navgear i samme ånd som en moderne Pedersen. Efter mange behagelige kilometer ønskede Cally en mere autentisk oplevelse så han sleb rammen ned til bart metal, fjernede navgearet, udskiftede bagdækket til massiv gummi og tilføjede en bredere en-tommers-kæde.
Cyklen bliver stadig brugt af Cally i dag.

Paul Brodies rekonstruktion: I 2011 gik Paul Brodie igang med rekonstruktionen af The Whippet fra 1885. Cyklen har en blokkæde og fuld affjedring, en type cykel, der forsvandt i en lang periode efter fremkomsten af det oppustelige dæk. The Whippet havde hele den del af rammen, der bar styret, sædet og pedalarme affjedret som en enkelt enhed. Dette betød, at forholdet mellem sadel, styr og pedaler ikke blev påvirket af affjedringens bevægelse over bump og stød under turen. Hele cyklen er lavet uden brug af cad eller cnc. Enkelte dele er tilpasset så de ligner de dele der var smedet og støbt på den originale Whippet. Cyklen var et udstillingsstykke der tog Paul flere måneders hårdt arbejde. Udstillet på NAHBS vandt den publikums prisen i 2012.

Paul Brodie har været en af medskaberne i udviklingen af mountainbike cyklen, først med Rocky Mountain, senere i et ulige samarbejde med Kona, og i firmaet Brodie Research and Technology med sit eget brand brodie. Høj kvalitets stålcykler med detaljer, der vidner om indgående kendskab og færdigheder inden for metalbearbejdning. Han har tidligere genskabt en forsvunden motorcykel fra 1919 alene ud fra et foto af den ene side, delvist motiveret af at et spirituelt medie havde fortalt Paul Brodie at han er inkarnationen af den racerkører Bob Perry der blev dræbt på motorcyklen i dens allerførste løb.
Han ledte i flere år en uddannelse i stelbygning på et canadisk universitet. Nu har han en inspirerende og livlig “åben” workshop på YouTube, der varmt kan anbefales.
Han er lige nu igang med at genskabe “The Giraffe bike” fra 1894.

Hvad der gentages, har eksisteret; ellers kan det ikke gentages. Men gentagelsen skaber noget nyt og åbner op for nye overvejelser.
Disse genoplivninger, skabt for mere end et årti siden, viser cyklens udvikling. De dygtige ofte selvlærte enere, der bruger deres tekniske kunnen til at genopdage historien giver derigennem os andre et levende indblik i fortidens nøjsomhed og iderigdom.
Cyklens udbredelse og stadige billiggørelse ved ensartet industriel produktion og forsimpling er delvist sket på bekostning af holdbarhed og mulighed for vedligehold.
Hvis cyklen skal være en del af den nødvendige omstilling, er det måske nødvendigt at der bliver tænkt lige så afgørende ud af boksen som der blev gjort i årene omkring år 1900 da cyklen boomede big time og afgørende ændrede den individuelle transport.

Paul Brodie og The Whippet https://www.youtube.com/watch?v=2fcjAwloUrE


The Giraffe Bike.

Tim Gunn.       https://
www.gunnandco.co.uk/

The Veteran-Cycle Club.

     https://v-cc.org.uk

Dursley Pedersen
.   https://www.dursley-pedersen.net

Simon Louis-Jensen