Danske Fusion får egen vindtunnel faciliteter
Gennem de senere år har Fusion arbejdet på at etablere sin egen vindtunnel på domicilen i Svenstrup syd for Aalborg. Denne topmoderne facilitet vil muliggøre, at de kan komme endnu videre indenfor produkttestning og udvikling. Dette skulle gerne blive til gavn for deres kunder, atleter og samarbejspartnere.
Historisk set har Fusion som så mange andre tidligere benyttet sig af lejede vindtunnelfaciliteter i Europa når deres produkter skulle testes og optimeres.
Imidlertid giver en dedikeret vindtunnel på stedet, ved siden af deres systue, dem nu mulighed for konstant at teste og eksperimentere med nye designs. Denne direkte integration mellem testning og udvikling vil markant fremskynde deres produktionscyklusser. Så vidt vides er Fusion det første sportstøj-mærke globalt, der bygger og finansierer deres egen vindtunnel.
Baggrunden for vindtunnelen
Produktionen af vindtunnellen udføres af tyske Mario Batarow, en anerkendte ingeniør bag den velrenommerede vindtunnel ved Eindhoven University of Technology, blandt andet brugt af Visma Lease a Bike. Produktionen af den fysiske vindtunnel har været i gang i Tyskland, og Fusion er glade for at meddele, at de første tre lastbiler er ankommet til deres hovedkvarter.
Instrumenteringen vil blive leveret af Simon Smart. Engelske Simon Smart skal levere testsektionen og analyseudstyret. Efter en karriere i Formel 1 grundlagde Simon Smart sin virksomhed Drag2Zero, den første kommercielle vindtunnel testservice for cykelindustrien tilbage i 2007.
Simon Smart brugt de sidste 17 år på at anvende vindtunneller til at udvikle produkter for mærker som ENVE, Scott, Giant, CeramicSpeed, Endura og Drag2Zero. Med en stor erfaring inden for vindtunnelteknik er han en velvalgt partner til den nye Fusion-vindtunnel.
“Alle mine tidligere projekter har krævet tilpasning af eksisterende vindtunneller til produktudvikling, hvilket uundgåeligt fører til nogle kompromiser. Der er sket meget inden for cykel aerodynamik de sidste 15 år, og mange produkter er begyndt at konvergere nu,” forklarer Simon Smart om samarbejdet og tilføjer:
“Det har været en fantastisk mulighed at starte med helt blankt papir og udvikle en vindtunnel specifikt til Fusion fra bunden. Når Mario er færdig med at installere airflow delen, er vi meget spændte på at starte testfasen og udvikle et værktøj, der kan tage aerodynamik til næste niveau og levere banebrydende produkter til Fusion.”
Mario Batarow står for produktionen af vindtunnelen. “Det har været en unik og spændende udfordring at bygge en vindtunnel skræddersyet til Fusion’s specifikke behov. Potentialet for daglig, intern testning vil revolutionere deres udviklingsproces og sætte nye standarder i branchen.”
Fusion og fremtiden
“At have vores egne interne vindtunnel markerer et betydeligt skridt for Fusion. Det udtrykker vores dedikation til kontinuerlig forbedring og vores uendelige stræben efter de højeste præstationer. Det er en betydelig investering, men en der vil give enorme fordele for vores produktudvikling og vores atleter,” forklarer medstifter af Fusion – Per Nissen.
Johannes Rom Dahl, produktudvikler med speciale i aerodynamisk hos Fusion, fremhæver fordelene for atleter: “Denne vindtunnel giver os mulighed for at finjustere vores udstyr i realtid og sikre, at vores atleter har det absolut bedste udstyr. Indsamlingen af data fra hyppige, detaljerede test vil være uvurderlig og tillade os at presse ydelsesgrænserne og foretage data-drevne forbedringer med en hidtil uset præcision.”
Troels Vest Jensen fra Fusion’s marketingteam slutter af med at sige: “Denne udvikling vil markant øge interessen for vores brand på globalt plan. Vores slogan, ‘Almost Unfair,’ afspejler vores forpligtelse til at skabe så innovative produkter, at vores atleter starter med en 1-0 føring allerede fra startstregen. Den interne vindtunnel inkarnerer denne ethos.”
Nye tiden og nye muligheder
Fusion er ikke kun anerkendt for sin innovative tilgang, men også for sin imponerende track-record inden for konkurrencesport. Med speciale i triatlon, cykling og løb har mærket været en del af rejsen med verdensmestre, indehaver talrige rekorder og opnår konsekvent de hurtigste bike-splits.
Fusion er også den officielle leverandør af performance-tøj til det danske talentudviklingsteam, Coloquick Cycling, hvor Jonas Vingegaard var en del af, før han kom til Visma Lease a Bike og blev dobbelt Tour de France-vinder.
“FUSIONs investering i deres egen vindtunnel er en gamechanger for udviklingen af unge talenter. Den kæmpe viden, vores ryttere opnår ved at blive inddraget i vindtunneltests allerede tidligt i deres karriere, er uvurderlig,” forklarer sportsdirektør hos Coloquick, Christian Moberg.
“Det giver dem en dybere forståelse af aerodynamik og præstationsoptimering, som normalt kun er tilgængelig for de allerbedste i verden. For et hold som Coloquick betyder det, at vi på vores niveau får adgang til muligheder, der ellers kun er til stede i drømme.”
Vindtunnelen vil blive et dagligt værktøj for Fusion’s udviklingsafdeling samt teams og andre partnere. Fusion forventer de første reelle tests kan begynde at køre i slutningen af året.
Link