


Hvorfor har ingen lige tænkt på dette før nu…
Der er langt mellem de store nyskabelser på elmotor området hvor der stadig kun er to hovedtendenser,
- Indbygningsmotorer til kranken med masser af moment og batterikapacitet
- Letvægts løsninger med mindre moment og batteri kapacitet.
Indenfor disse kæmper adskellige producenter så om at kunne tilbyde stort set det samme. Kendetegnende for dem alle, er at de fra starten er til indbygning i cyklerne, og alt hvad deraf følger med at konstruktionsmæssige udfordringer, hvilket gør dem unødvendigt dyre for mange. Men der findes jo stadig en kæmpe gruppe af cyklister der har en helt almindelig cykel, de er glade for, men som godt kunne tænke sig lidt medvind på cykelstien.
Flere har gennem tiderne forsøgt sig med add-on motorløsninger, men de er ofte forbundet med en hel del mekanisk montering og trækning af diverse ledninger. Skarper er en nyskabelse, i form af en add on motor der overfører kraften via skrivebremsen på baghjulet. Det hele er indbygget i en enhed der smækkes på baghjulet, og rimelig let kan sættes på og tages af efter behov.
Det betyder at den vil kunne sættes på alle cykler med skiveremser, og at den er aftagelig, så cyklen stadig kan benyttes som en helt almindelig cykel. Motoren er på 250 W og yder op til 50Nm torq.
Systemet er måske ikke det mest elegante, men en smart måde at få motorhjælp på sin eksistrende cykel uden at skulle være udstyret med den store pilfingre eksamen eller smide guld efter cykelmekanikeren.
Prismæssigt er den dog stadig alt for dyr godt 12.000 danske kroner og stadig kun tilgængelig som preorder på det engelske marked. Forhåbentlig vil der snart komme andre producenter på markedet med noget lignende.