CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Vello, Valerie og Valentin Vello, Valerie og Valentin
Historien om en foldecykel fra Wien Vello, Valerie og Valentin

Studietiden for den unge Valentin Vodev bragte ham til Royal Collage of Arts hvor han kastede sig over produktdesign. Tilfældet ville at i naboklassen underviste design guruen Mark Sanders hvis unikke Strida foldecykel har inspireret mangen en cykel iværksætter. Hans budskab til klassen, var dog at holde sig fra cykler, da det var alt for kompliceret.

“Mit held at jeg ikke gik i hans klasse”, griner Valentin.

Han færdiggjorde sine studier som industriel produktdesigner og startede langsomt op i 2007 i Wien med de første Urbane mobilitets løsninger på to hjul med og uden motorhjælp.

Gennem tiden har det bestemt ikke skortet på produktdesignere og ingeniører der har forsøgt at genopfinde foldecyklen, hvis grundprincip er næsten lige så gammelt som cyklen selv, nogle med større succes end andre.  Alligevel er der stadig kun få veletablerede brands der dominerer markedet og som har en rentabel forretning ud af det.

Østrigske Vello ser ud til at have ramt rigtigt. De har ihvertfald overlevet de første svære år og har fejret 10 års jubilæum siden den første Vello Bike så cykelverdenen.  Der ligger mange års forsøg og skitser og ændringer bag den Vello bike vi kender idag. Ligesom den ikoniske Brompton er grundkonstruktionen og geometrien stadig den samme.  Grundfilosofien bag Vello Bike er en foldbar cykel der kører godt, er pålidelig og som tilgodeser fleksibilitet og frihed omkring opbevaring og transport med kollektiv transport.

Klassisk rammedesign gjort mindre og foldbar
Vello tager udgangspunkt i den klassiske diamantramme der både visuelt og køremæssigt minder om en “ordinær” cykel og udstyrer den med 20″ hjul. Fremfor at folde stellet på midten, er hovedrammen fast, hvilket borger for en vridningstabil ramme uden at gøre den alt for tung. Selve foldeprincippet er lodret, kendt fra bl.a  Brompton og Birdy cyklerne. Det kræver lidt tilvænning og rutine før det sidder på rygmarven, men så har du også en af de mindste foldecykler på markedet med ubrudt hovedramme og 20″ hjul.

Stål, titanium og standardkomponenter
Kulfiber er stadig meget hype, men Vello sværger til stål og titanium. Det er mere bæredygtig og i højere grad kan genbruges og repareres, end kulfiber som vi anser for uegnet til dagligdagscykler, fortæller Valentin. Med vores Vello stel i titanium er det muligt at sammensætte en af de letteste serieproducerede foldecykler på markedet. Både med og uden motorhjælp. Der indgår selvfølgelig meget lette komponenter, men de er alle standard hyldevarer. De vejer henholdsvis 6,5 og 10 kg. I stål kun godt et kilo højere.

Wien -tur/retur
Den oprindelige plan var at at producere i Wien. Det blev hurtigt klart, at det ikke var muligt at producere inden for 800 km fra Wien. De første stel blev defor fremstillet på en lille fabrik i Tjekkiet. Mange distributionsled er en af grundene til at cykelprodukter ofte bliver dyrere og giver også mindre fleksibilitet. Så idag har Vello en god samarbejdstpartner på Taiwan der producerer stellene.
Under udviklingsforløbet blev der udviklet og fremstillet en masse værkstøjsforme til stellet, så der ligger meget arbejde bag, noget som stadig altsammen foregår i Wien. Når stellene er produceret på Taiwan ender de igen i Wein hvor de enkelte modeller bliver monteret og pakket. Taiwan er stadig blandt de bedste når der skal laves små serier med korte tidsintervaller og mange ændringer undervejs. Samtidig har vi også flyttet grænserne for tolerancer til vores cykelstel. Således opererer vi med o,1 mm tolerancer, så vores fremstillingsproces minder på mange måder mere om finmekanik og urmageri, fortæller Valentin videre.

Læs og se mere fra vores hånd med relation til Vello Bike 

Deres begrundelse for at flytte produktionen til Taiwan er ikke prisen, men fordi der ikke findes faciliteter i Europa med de samme håndværksmæssige kvaliteter og hurtig omstillingsparathed. Noget de store cykellokomotiver der selv producerer alt inhouse kæmper med.

-Lille & Hurtig vs Stor & Doven-

Hvem er Valerie Wolff
Som den opmærksomme læser sikkert har observeret hedder Valentins partner Valerie Wolff.  Mens Herr. Vodev varetager udvikling og design styrer Frau.  Wolff den daglige drift af firmaet, herunder den faste stab af idag godt en snes faste medarbejdere samt flere projektansatte freelancere.  Vello har et stort showroom og butik i centrum af Wien samt  værksted og lagerrum hvor cyklerne samles og pakkes. Vello Bike har gennem årene fået mange fornemme priser for deres cykler.

Vello gravel
Alle Vello Bikes bygger på den samme ramme i stål eller titanium, der udstyres på forskellig vis både med og uden elmotor, med rem eller kæde. Vello Gravel som Cykelportalens redaktør velvilligt har fået stillet til rådighed til den kommende pilgrimstur i det Skandinaviske, er en særlig udgave med grusdæk og Dropbarstyr. Den er endvidere udstyret til formålet med en frontbagagebærer og en nyudviklet bagagebærer der kan sammenfoldes sammen med cyklen.

Test og rejseberetning fra Pilgrimsfærden på små hjul, er noget af det du kan se frem til at læse på Danmarks uafhængige Cykelportal.

Link

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CYKELPORTALEN