CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Goshawk AZ-1 Module TEST: Goshawk AZ-1 Module
Upgradekittet til den lille spritbænder fra Goshawk er både et skridt fremad og et tilbage ... TEST: Goshawk AZ-1 Module

 

I forbindelse med testen af Goshawk ERA Alcohol Stove, – du finder testen her – var et af vore ankepunkter at der manglede et låg til brænderen når den skulle slukkes, samtidig med at man kunne lade den resterende  sprit blive i selve brænderen under transport.  Efterfølgende har Goshawk sendt et upgradekit, der skulle løse dette.

Et skridt frem, og et tilbage

Specifikationer

  • Materiale: Rustfri stål og silicone gummi
  • Diameter: 85 mm
  • Højde: 75 mm
  • Vægt: 95 gram
  • Pris: kr. 93

Afprøvning
Da vi testede Era spritbrænderen sidste år var vores største ankepunkt at den manglede et låg til at slukke den og til transport uden at skulle tømme den for sprit. Dette har Goshawk Outdoor nu forsøgt løst med deres Az-1 modul. En løsning der umiddelbart virker temmelig overkonstrueret og dybest set kun løser det ene af problemerne.

Kittet består af en trefod, samt en kappe og et låg med silicone gummi kant. Disse tre ting skal erstatte vindskærmen der følger med den oprindelige Era Stove.  Brænderen placeres nu i trefoden som har uddrejbare ben både for større stabililtet og brug af  gryde/pande med større diameter. Kappens funktion er ud over at holde låget på plads også at reducere flammen, så kogende vand eller andet kan stå og småsimre. Kappen holdes på plads af de små tappe på trefoden. Der er tre indstillinger. Brænderen slukkes både med og uden kappen ved at lægge låget på.  Dette fungerer udmærket. Der hvor det går galt, er når kappen skal på med låget neden under og drejes i spænd på den øverste position på de tre tappe. Det er ikke stramt nok og kan alt for let rasle løs, så den overskydende sprit løber ud.

Bortset fra selve låget har vi svært ved at se det praktiske i dette kit. Ved at fjerne vindskærmen bliver brænderen nu også væsentlig mere vindfølsom og bruger derved mere sprit.  Hvor svært skal det være ? Den lille trangiabrænder med skruelåg er stadig referencen.
Skal Goshawk helt i mål skal de smide AZ-1 modulet væk og starte med en ny brænder hvor der kan skrues en lille låg fast. Så kan brænderen slukkes og spritten transporteres i brænderen … Keep it simple folks !

Konklusion
Goshawk AZ-1 modulet til ERA sprit brænderen syntes vi er ret svær at retfærdiggøre. I vore øjne virker den lidt som en hovsa løsning, hvor producenten har forsøgt at løse flere ting på engang men kun lykkedes halvt. Beklager men i vores sprit optik er det en ommer…

Link

CYKELPORTALEN