CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Pinion kombinerer elmotor og gearkasse i en kompakt enhed Pinion kombinerer elmotor og gearkasse i en kompakt enhed
Med MGU overhaler tyske Pinion de store motor/gear producenter indenom med den første integrerede motor/gearkasse med elektronisk gearskifte... Pinion kombinerer elmotor og gearkasse i en kompakt enhed

På dagen før den officielle åbning af Eurobike præsenterede Pinion deres nye MGU motor som de kombinerer med deres eksistrende gearkasse i en og samme enhed.

Med Pinion MGU får elcykel producenter endelig mulighed for at sætte en kompakt systemløsning på deres cykler.

Den tyske Pinion gearkasse der fås i forskellige udgaver med mellem 9 0g 18 gear til indbygning i krankboksen, har altid været en af de mere nyskabende og kompromisløse geartrain løsninger til cyklen. Systemet så første gang dagens lys tilbage i 2010 og vi havde allerede i 2012 lejlighed til at teste det, og var og er stadig meget begejstret.

Nu går de tidligere tyske Porsche ingeniører et skridt videre og lancere den føste integrerede motor og gearkasse løsning kaldet MGU (Motor-Gearbox-Unit). Systemet som har været næsten fem år undervejs består af i første omgang to modeller med henholdvis 12 og 9 gear og trådløst elektroniske gearskifte.

Den samlede vægt er godt 4 kg. men tages alle komponenter i betragtning ved de konkurrende produkter fra SRAM og Shimano der foruden motoren også tæller et løst geartrain er vægten stadig lavere.

Tager man i betragtning af Pinions nuværende gearkasser kan trille op mod 10.000 km før der skal skiftes olie, lover det godt for pålideligheden af det nye MGU system.

Tyske Flyer viser på Eurobike PresseFrühstück som en af de første producenter deres Goroc TR-X elcykel med det nye motor/gearsystem men mange flere er også på vej.  Prisen er endnu ukendt men forvent at den ligger i den høje ende.

Link

 

 

 

 

 

 

CYKELPORTALEN