Pinion P1.18, test af genialt gearsystem som for alvor kan bringe cyklen ud af det 18 århundrede
GEARKOMPONENTERTEST 30. november 2012 CYKELPORTALEN
Der er desværre langt imellem at der sker nogen reel nytænkning på gearområdet til cykler. I mere end en menneskealder har gear til cykler været delt op i, udvendige gear og indvendige gearnav. For et par år siden viste et par håbefulde ingeniører deres gearsystem til indbygning i rammen, nærmere bestemt i krankboksområdet. Gearsystemet minder mest om det vi kender fra biler og er teknisk nærmest kompromisløst. Trods det var der kun hovedrysten til overs fra den etablerede branche, hvad jo ikke kan undre, da de har fået opbygget en yderst indbringende forretning, på et i mine øjne håbløst forældet gearsystem. Nuvel de to ingeniører er langt fra nogle drømmende amatører. De har begge en fortid hos Porsche med design og udvikling af gearkasser til vel en af verdens bedste sportsvogne.
Heldigvis har en flok cykelproducenter nu set lyset og noget tyder på at systemet, meget fortjent, har en fremtid foran sig. Formodentlig har det voksende el-cykelmarked også hjulpet dem lidt på vej, da vi i stigende grad ser cykelrammer som er specielt udlagt til elmotor systemer fra Bosch og Panasonic der monteringsmæssigt også sidder centralt indbygget i cykelrammen. Mange af de store OEM producenter i fjernøsten har kastet sig over dette marked, hvorfor springet til at producere “custom” rammer i mindre styktal ikke længere er stort. To år efter start er firmaet nu veletableret under navnet Pinion og kan vise deres gearsystem indbygget i adskillige producenters rammer, heriblandt kendte mærker som Koga og Tout Terrain.
Ud over et næsten vedligeholdesfrit system med meget lang levetid, har Pinion P1.18 tre oplagte anvendelsesmuligheder, dagligdagscykler, turcykler og mountainbikes. Som turcyklist har du brug for et pålideligt og vedligeholdelsesfrit gearsystem. Det samme gælder mountainbikeren der altid kæmper med de udvendige gearsystemers svaghed for skidt, vand ,mudder, chainshock og knækkede geardrop. Med Pinion, er hele gearsystemet indkapslet i en lukket enhed monteret centralt i rammen med en optimal vægtfordeling.
Historien
I 2006 arbejder de to ingeniører Michael Schmitz og Christoph Lermen hos Porsche med udvikling af gearkasser. Her får de ideen til det nye cykelgear. I 2007 får de godkendt deres første patenter og i 2008 tester de den første prototype. I 2009 er det endelige design på plads og man færdigudvikler en avanceret testrig til pålidelighed- og langtidstest. I sommeren 2010 cykler en tysk eventyrer over Himalaya med Pinion systemet, helt uden problemer. Senere på året præsenteres Pinion P1 for første gang på Eurobike. I 2011 kan flere tyske cykelproducenter vise gearsystemet indbygget i deres cykler. Samtidig præsenterer Pinion et designstudie på en elektronisk model kaldet E1.8. I november 2011 er alle test afsluttet og den 100% tyske produktion af P1.18, starter i Denkendorf nær Stuttgart. I 2012 kan mere end 19 producenter nu tilbyde cykler med Pinion p1.18 lige fra dagligdagscykler til mountainbikes og turcykler.
Teknik
- Pinion p1.18 er et lukket tandhjulsgear der består af to transmisionssystemer som er forbundet i serie.
- 18 gear, med ens udveksling i spring på 11.5% pr gear. Det betyder mindre huller mellem de enkelte gear sammenlignet med Rohloff’s som har 13.6% spring.
- Et imponerende gearspan på hele 636% fra det mindste til højeste gear. Det er væsentligt større en traditionelle 30 speed gear (620% maximum) som jo bekendt har en masse gengangere af de samme gearudveslinger, og Rohloff nav (530%) eller Shimano’s Alfine 11s (409%).
- 54mm kæde linie. Den mest optimale single speed kæde linie (samme som Rohloff).
- Oil skift med 10.000 km intervaller svarende et ca. en gang om året. Livstiden på gearet er mere end 60.000 km.
- Seks bolte holder gearkassen på plads i rammen.
- Totalvægten er 3064g for gearkasse. kranksæt og for og bagkrans.
- 174mm Q-factor (krankarm bredde).
- Prisen er ikke oplyst, da systemet kun sælges som en del af en komplet cykel.
Afprøvning
Jeg har haft lejlighed til at prøve Pinion P1.18 både på en turcykel og en mountainbike, og er for begges vedkommende meget imponeret. 18 sekventielle gear hvor man kan skifte op og ned helt som man lyster uden at skulle tænke på om man kører i frihjul, holder stille eller er på vej op ad en bakke i et for højt gear. Et eksempel: Du kører i 8 gear og skal pludselig holde stille. Du skifter til 1 gear og cyklen starter i 1 gear. Fuldstændig som i en bil. Hvilke andre cykelgearsystemer kan lige det helt problemfrit ? Gearskiftet foregår med et grejegreb med kort vandring mellem de enkelte step, ca. den halve afstand i forhold til traditionelle geargreb til ud- og indvendige gear. Skiftefunktionen er upåklagelig og fuldstændig ens for samtlige gear. I forhold til Rohloff navet, som er den nærmeste konkurrent, er det helt lydefrit uanset hvilket gear man kører i. Da Rohloffe og andre indvendige gear er et planetgear vil der være visse gear hvor udvekslingen er så stor at de støjer. Et andet ikke væsentligt fortrin: Måske du kender situationen fra mountainbiken, hvor du cykler i ukendt terræn i højt gear og pludselig kommer ind på en sti eller stigning hvor du for sent får skiftet ned på en mindre klinge foran, med det resultat at kæden ikke kan følge med og sætter sig fast. Det sker garanteret IKKE med Pinion, du vrider bare geargrebet fra attende til f.eks andet gaar cykler videre… Det kan ikke beskrives, det skal prøves, fordi det er så overbevisende…
Men så er der alle skeptikerne, der altid kun ser begrænsninger fremfor fortrin og deres evindelige jamren om at det er for tungt. Jo bevares, godt 800 gram tungere alt indklusive , men hvad vil du ha, gear eller lir ?
Jeg for mit vedkommende er ikke i tvivl ! Dette gearsystem er det hidtil bedste, mest brugervenlige og vedligeholdelsesfri gearsystem til cykler, du kan købe for penge. Systemet er helt lydefrit og skifter fuldstændig ens mellem gearene og føles i praksis som kører det i smør. Ja det er faktisk mere retfærdigt at sammenligne det med en gearkasse til en bil, og hvem vil som billist accepterer alle de ulemper der er med de traditionelle cykelgearsystemer i deres bil, nej vel…
Ud fra et teknisk og bruger standpunkt er Pinion alle andre cykelgearsystemer overlegent. Det eneste der taler imod det er:
1. Prisen, men tages det i betragtning at vi har med et gearsystem gøre, der opererer med en holdbarhed på 60.000 km er det faktisk billigt. Komplette cykler kan fås fra omkring de 15 – 20.000 kr
2. Cykelrammen skal bygges til systemet, hvilket for nuværende begrænser udbudet.
Jeg har sagt før og vil blive ved med at sige det. Skal cyklen som transportmiddel udbredes til “ikke cyklister” er det på tide at branchen vågner og tænker “outsite the box”. Pinion P1.18 er en fornem repræsentant på et produkt der præsis gør dette, til gavn for helt almindelige brugere der ønsker samme uproblematiske oplevelse med deres cykel som de har haft i årevis med bilen. Et stykke avanceret teknologi pakket ind uden det lidt nørdede og frelste image en cykel, stadig har for mange. En cykel hvor fabrikanterne vil have os til at tro at vi ønsker den store mangfoldighed af valgmuligheder. Sandheden er det kun er eliten eller som jeg kalder dem “lirenørderne” som vil det. Alle vi andre vil “bare” have en cykel som fungerer.
Konklusion
Pinion P1.18 er et stykke imponerende finmekanik som for alvor har bragt cykelgearsystemet ud af det dødvande, det længe har befundet sig i. Prisen er høj og udbudet af cykler, er stadig begrænset. Men der er håb forude. Ud over P1.18 har Pinion også et elektrisk system og en mindre 8 gears udgave på bedding og i takt med at systemet bliver mere udbredt vi prisen sikkert også falde, så formodentligt kommer vi til at høre meget mere til de geniale tyskere. Pinion er en fornem brik i en udviklingen af cyklen som kan bringe den fra det 1800 århundrede ind i det 2100 århundrede.
Link