CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Ligesom det er liret at komme til motionscykelløb på sin dyre carbon racer, er det som dagligdags cyklist også sejt at komme kørende på...

Pendel-Bike-03
Ligesom det er liret at komme til motionscykelløb på sin dyre carbon racer, er det som dagligdags cyklist også sejt at komme kørende på sin avancerede foldecykel, stige af den , folde den sammen i et snuptag og stige om bord i toget eller bussen, med den under armen.

Men før du kaster dine surt opsparede penge efter en af disse sammenfoldelige vidundere, er det vigtigt, at du gør dine behov klart, før du køber.

Der er tre ting du skal være opmærksom på  når du skal ud at købe en foldecykel.

1. Køreegenskaber
2. Størrelsen
3. Foldbarhed
4. Funny factoren

Der er stor forskelle på køregenskaberne. En god grundregel er at jo mindre hjul cyklen har og jo mindre den er i foldbar stand jo mere levende er den i køreoplevelsen.

De seneste år er der opstået en hel subkultur, på linie med det f.eks at køre Harley Davidson. Det skal være smart med en foldecykel.   Men der ligger selvfølgelig langt mere bag foldecykelbegrebet. Hos campingfolket handler det selvfølgelig også om det praktiske, hvor det betyder en del, hvor stor cyklen er, når den er foldet sammen. Men ellers er der de samme behov og ønsker hos campingfolket, som hos alle andre.
En foldecykel er generelt dyrere end en almindelig cykel. Og det er i og for sig ikke så mærkeligt. Foldecyklen har specielle funktioner, der hele tiden bliver udviklet. Der arbejdes f.eks. meget på, at cyklen skal være så let at folde ud og ind som muligt. Der er da også allerede foldecykler, der i et snuptag kan foldes sammen på tre sekunder. Men det koster at udvikle, samtidig med at markedet er begrænset til få kunder. – Og det gør det dyrt.  Hvis vi tager en almindelig cykel, der koster 5.000 kr., og omsætter det til en foldecykel af tilsvarende kvalitet, vil den koste i omegnen af 7.000 kr.

Du kan af og til finde foldecykler på tilbud hos Aldi og Bilka helt ned til godt 1.000 kr.  Om man vil tage til takke med sådan en cykel vil jeg ikke kommentere på. Kvalitet og pris hænger sammen så du får hvad du betaler for

curl_d10Foldecykel som håndbagage
Det smarte ved mange af foldecyklerne er, at de kan transporteres som håndbagage i alle transportmidler, hvilket betyder en utrolig fleksibel transport, når cyklerne kan tages med i bussen eller S-toget. De to foldecykler, Dahon Curve d3 og Brompton M3L er sammenfoldet så små, at de kan gå som håndbagage. – Men vi råder folk til at putte overtræk over foldecyklerne, også selv om de er små. Så ligner det blot tasker, og der bliver ikke vrøvl – heller ikke fra emsige kontrollører.

Som udgangspunkt passer foldecykler alle, fordi der er mulighed for at indstille dem. F.eks. er anbefalet brugerhøjde til Dahon Curve d3 mellem 137 cm og 188 cm, mens der ikke er så stort et spænd, når det f.eks. gælder Dahon Jack. Her er den på mellem 167 cm og 185 cm. Men før du beslutter dig for at købe en foldecykel, skal den altid prøve den . Så du skal både ud at cykle og også folde cyklen ud og folde den sammen igen. Tjek ligeledes om cyklen passer i målene, hvad enten den foldede cykel skal stuves ned i bagagerummet eller ind i campingvognen.

Test af foldecykler
Her på cykelportalen har vi efterhånden testet rigtig mange foldecykler.  Læs de enkelte test her.

muex

Foldecykler på det danske marked
Vi har også samlet en oversigt over de foldecykler som findes på det danske marked.  De enkelte mærker henviser til en distributør eller forhandler.


mobiky
De fleste har nok bemærket at vi har testet mange cykler af mærket Dahon.  Dette skyldes udelukkende at de altid er   villige til at stille cykler til rådighed. Vi vil meget gerne teste alle de andre foldecykler som findes på markedet, så er du forhandler eller distributør hører vi gerne fra jer.

Foldecyklens historie kan du læse om her.

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN