TEST: Pacific Reach
CYKLERSpecialcyklerTEST 10. maj 2009 CYKELPORTALEN
Pacific Cycles hører til en af Taiwans største cykelproducenter. De blev grundlagt tilbage i 1980 og beskæftiger i dag 110 medarbejdere og producerer mellem 30 og 40.000 cykler om året. De har gennem mange år været leverandør til tyske Riese & Müllers Birdy og engelske Airnimal Chameleon. Men de kan skam også selv. Reach så jeg første gang som prototype på Eurobike i 2004. Cyklen får i tre udgaver, en landevejsmodel, en mtb/tur model og en trekking model. Efter lidt snak frem og tilbage, lykkedes det os at låne et testeksemplar.
Pacific kalder selv Reach for en anderledes foldecykel. Det er nok en sandhed med visse modifikationer. I mine termer er der vel nærmere tale om en klap sammen cykel, da hjul og styr skal tages af, før den kan foldes. Reach henvender sig da heller ikke til den traditionelle foldecyklist, men derimod til den sports orienterede cyklist som ikke vil gå på kompromis med de køreegenskaber en almindelig cykel har, men som samtidig også er let at transportere i bil, tog og fly.
Reach er bygget op omkring en aluminiumsramme i 7005 legeringen. For at gøre den rimelig kompakt bruges 20″ hjul. For at kompensere for de små hjuls manglende komfort, er Reach udstyret med både for og bagaffjedring. Finish og forarbejdning er upåklagelig og specielt den flotte blå metallak på testcyklen imponerer.
Afprøvning
Cyklen kan lige som Airnimal skilles ad på to måder:
1. Den hurtige hvor forhjul afmonteres og rammen foldes med baghjulet monteret. Dette kan være nyttigt når cyklen lige hurtig skal smides ind i bilen eller toget.
2. Reach er ingen foldecykel i traditionel stand, men den kan adskilles og sammenpakkes så den fylder væsentlig mindre end en traditionel cykel.
a. Hjulene tages af.
b. Det bagerste fjederelement åbnes og rammen foldes sammen.
c. Saddelpind og saddel tages af.
d. Styret tages af.
Der medfølger nogle små poser til at sætte uden om de vitale dele for at beskytte dem. Adskilt fylder Reach 72 x 61 x 25 cm hvilket ikke er mere end de fleste foldecykler. Det tager ca. 10 min at skille/samle den. Eneste irritationsmoment er at kablerne ikke kan adskilles, så styret bliver helt frit. Her ville det være rart med et sæt Easy Split kabelkonnectorer. Der kan købes en fiks transportbag med separate hjulposer.
Udstyr.
- Ramme: Aluminium 7005 suspension frame
- Forgaffel: AL7005 pivot kompression suspension
- Bagaffjedring: Elastomers 145mm
- Hjul: 20×1-3/8(451-20)
- Nav: Shimano Deore 32H
- Fælge: Alex
- Dæk: Primo Comet eller Kenda
- Kranksæt: FSA Crossarmer triple 52/42/30T
- Kassette: 11~32T 9 speed
- Forskifter: Shimano LX for triple chainring
- Bagskifter: Shimano LX
- Geargreb: microShift thumb skifter road
- Styr: Butted alu 540mm
- Horn: One piece 3D cold forged alloy
- Bremser: Tektro Mini V-brake
- Vægt: 11 kg
Alene rammen med sin ikke standard geometri og de fikse 20″ hjul samt den specielle parallogram forgaffel afleder straks opmærksomheden. Rammen er udført i 7005 aluminium. Foraffjedringen minder om den man finder på Birdy foldecyklen, som for øvrigt også produceres af Pacific Cycles. Reach affjedring er dog væsentlig mere stabil og enkel i sin opbygning. Bagaffjedringen gør hele forskellen på denne cykel. Når du cykler på små hjul og med smalle højtryksdæk, skal den bare virke. Affjedringen er uhyre velafstemt. På papiret har man 15 mm vandring bagi og 10 mm foran, altså ikke nogen mountainbike. Men på landevej og grusveje er der rigeligt. Faktisk mærker men kun en svag gyngende tendens i baggafjedringen under voldsom acceleration. Den specielle parallogramforaffjedring gør ikke noget stort væsen af sig, men den fungerer.
Fordele.
- En eksotisk cykel som er til at betale.
- Anderledes udseende men meget komfortabel affjedret ramme.
- En hurtig men også meget stabil cykel.
- Fin manøvredygtighed ved lav fart. Et MUST for pendlere.
- Kan let følge med en standard cykel.
- Komponenter af god kvalitet.
- Masser af ekstraudstyr
- En sand multikunstner
- Høj lire appeal
Svagheder.
- Kun en størrelse ramme med et forholdsvis langt overør.
- Billige pedaler.
- Frontaffjedringen knirker.
- Mangler Kabel adskiller som ville gøre det lettere når den skal adskilles
- Svært at få plads til skærme.
Den største force er afgjort dens køreegenskaber. Den kører og føles fuldstændig som en almindelig cykel. De små hjul giver cyklen en fantastisk acceleration og specielt til bjergkørsel sætter den mange langt dyrere og lettere racercykler på plads. Her er den i sit rette element. Som turcykel til den som ofte rejser med fly er den også fin. At man også kan vinde på en Reach beviser Jenny Li som er Taiwans bedste triatlet.
Konklusion.
Er der virkelig et behov for en cykel som Pacific Reach ? Ja det mener jeg i høj grad, primært fordi den er så alsidig, og kan ting som ingen standard cykel kan. Den er en sand multikunstner. Den er hurtig men samtidig komfortabel og ikke mindst fylder den ikke meget i adskilt stand. I teorien kan den faktisk erstatte flere cykler; dagligdags cyklen, byfolderen og træningscyklen. Hvor mange cykler kan lige prale af at kunne det ?
Tiden hvor cyklisten kun gør hvad fabrikanterne dikterer, er slut. Det har været en fornøjelse at teste en cykel fra et firma som har sat sig grundigt ind i hvordan cyklister bruger og kan bruge deres cykler i stedet for at lave de evenlige lirecykler som forudsætter at vi alle er Lance Armstrong –wannabes. Hvis du er en genert cyklist, er Reach også lidt af isbryder. Hvor har jeg fået mange kommentarer med på vejen “sej cykel” og “hvor kan man købe den” Slut med de evige cykelskift med denne cykel er min foldecykel min pendlercykel, min turcykel og min landevejscykel….
Bedømmelse.
For funktion giver vi Reach:
For pris giver vi Reach:
Pris fra ca. 7000,-
Link
CYKELPORTALEN
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Når verden blev for meget
- Promovec overtager Viridus
- Loady er lille af størrelse men stor af last
- Book et cykelforedrag
- Cykel grus på den Cimbriske halvø
- Bosch vil gøre stjålne elcykelbatterier værdiløse
- TEST: CatEye GVolt 100
- International cykelmesse kalender 2025
- TEST: Pirelli Cinturato Gravel RC-X
- Dagligdags cykling nedsætter risiko for tidlig død
- Pilgrim på cykel
- 30 mio. kr. skal løfte fynsk cykelmekka til næste niveau
- Cykelgear og Cykelpartner fusionerer
- Selle Italia køber Vittoria cykelsko
- Nyt kompakt motorsystem fra Mahle
- Banebrydende Mountainbike
- Ny landevejscykel inspireret af design fra 90′ erne
- Eurobike forsøger at lukke udstillerhullet efter markante afbud…
- Lazer Sport vinder ISPO Award 2024 med genanvendelig cykelhjelm
- Ny dansk gruscykel