TEST: Brompton S2L-X
CYKLERSpecialcyklerTEST 10. april 2009 CYKELPORTALEN
Indrømmet… jeg er meget fascineret af cykler, og specielt dem som skiller sig ud fra mængden. Engelske Brompton er lidt af en klassiker når det gælder foldecykler.
Denne unikke foldecykel bliver bygget efter stort set samme principper som da den så dagens lys for første gang for næsten 30 år siden.
Du kan læse hele historien om Brompton fabrikken her.
Det er derfor ikke hverdagskost, at der kommer nyheder fra Brompton, men de modelændringer der nu præsenteres, er de mest gennemgribende fra Bromptons side i mange år.
Standard leveres cyklen nu i 10 modeller med priser fra 4900,- for basisudgaven op til 15700,- for deluxe modellen med hele udstyrspakken. Som noget nyt er det muligt at Custom Designe sin helt personlige Bromie på kryds og tværs af modeller, udstyr og materialer. Det er første gang man ser denne option på en foldecykel.
En Brompton gør ikke et stort væsen ud af sig selv. Umiddelbart ligner den gamle, men der gemmer sig en uld i fåreklæder. Hovedrammen er den samme i CrMo stål, men nu gjort 3 cm længere uden at det går ud over det kompakte foldemål. Dette giver mere rolige køreegenskaber samt en lidt mere udstrakt kørestilling. Det nye skal findes i bagstel og forgaffel, der nu er i det eksotiske metal titanium. Også saddelpinden er i det ædle og lette materiale. Vi har afprøvet den letteste model S2L-X i det nye rå lakerede look og med alle titaniumsdelene. Det giver en vægt på 9,3 kg., hvilket er mere end 2 kg lettere i forhold til de tidligere modeller. Vægtreduktionen kan tydeligt mærkes når cyklen skal bæres.
Afprøvning
I modsætning til alle andre producenter af foldecykler sætter Brompton ikke bare en flok standard cykelkomponenter på, nej de specialfremstiller dem selv. I forhold til de ældre modeller, er der sket en del. Styret er blevet erstattet af et lige MTB styr og frempinden har fået en svag hældning forover så man får en mere sporty kørestilling. De største ændringer ligger i bagstel, forgaffel og saddelpind, der nu er i titanium, samt den nye Penta clip saddelklampe og lette Vitesse saddel. For at holde vægten nede er cyklen udstyret med Bromptons eget 2 gear nav og lette Schwalbe Stelvio dæk. Gearsystemet er forbavsende enkelt, men fungerer upåklageligt. Standard følger der en lille overtrækspose med, men der fås et righoldigt tilbehør til cyklen bl.a. en helt lukket transportpose og en smart taske som klikkes på et beslag foran.
Foldesekvens
Brompton er uden sidestykke den mest kompakte foldecykel med de beskedne mål 565x275x545mm. Med lidt øvelse tager det 15 – 20 sek. at folde den. I modsætning til andre foldecykler benytter Brompton ikke hurtigbespænd, men i stedet en klemmeløsning med en stor vingeskrue. Det giver en bedre og mere stabil løsning.
1. Først løsnes sadlen og trækkes op. Den låser cykel så den ikke kan åbnes under transport.
2. Herefter løftes frempinden på plads og låses.
3. Forhjulet løftes fri af bagstellet og drejes på plads og låses.
4. Nu løftes cyklen let og med foden folder man baghjulet ud.
5. Sluttelig åbnes foldepedalen og du er klar til at cykle.
Da bagstellet kun sidder i opdrejningspunktet er det ikke låst og vil derfor ikke følge med når cyklen løftes. Det skal man lige vænne sig. Det kan dog løses med et lille uoriginalt beslag kaldet Brompton Clip.
Køreegenskaber.
Her er sket rigtig meget. Først og fremmest er det 3 cm længere stel, samt de lige styr og fremadrettede frempind med til at give cyklen en meget mere sporty følelse. Også den nye saddel er lige i øjet, og et tigerspring i forhold til de tidligere modellers meget fremadrettede og oldnordiske damesaddel. Naturligvis er en cykel med så små hjul (16” ) noget mere livlig og i kombination med de smalle Stelvio dæk, er den specielt foran en smule ukomfortabel. Det ændres markant hvis man skifter dækkene ud med Primo Comet.
Accelerationsmæssigt kommer du klart først fra start. De små hjul, accelererer som en komet. Ikke underligt at der er sat en uofficiel verdensrekord på en cykel med små hjul.
Gearingen med 54 tænder foran og 12 og 16 bagi giver geartal på 72 og 54. Det er tilstrækkeligt til bykørsel og lette bakker. Stelvio dækkene skuffer. De er lette men ruller ikke særlig godt. Et par Primo Comet blev monteret. De er 20 g tungere og lidt bredere, men ruller meget bedre. Ikke uden grund at de er liggecykelfolkets foretrukne dækmærke.
Konklusion
Den nye Brompton er uden sidestykke den bedste Brompton nogensinde og i mine øjne også den bedste foldecykel på markedet i dag. Den kører fremragende, er let og har bibeholdt alle Bromptons oprindelige foldedyder. Som dagligcykel i storbyen vil den for de fleste være et bedre valg end en traditionel hverdagscykel. Design og imagemæssigt har den fået et gevaldigt løft så den nu også vil appellerer til et yngre publikum. Der er dog stadig basis for forbedringer i de mange hovsa løsninger i finish og komponentvalg. Sluttelig syntes jeg nok at kvaliteten ikke helt står mål med den høje pris..
Pris 12500,-
FUNKTION:
PRIS:
Nyttige links:
Flere billeder af testcyklen
Pedalkraft.dk
Bromptonbicycle
CYKELPORTALEN
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Koga Colmaro Extreme
- Ny Al optimeret ruteplanlægger
- Fra cykelcross til gravelrace
- Elegant ophæng til cykler i by og på land.
- Nyt grusdæk fra Hutchinson
- Startup Brakeable optimerer reparationer hos ORTLIEB ved hjælp af AI
- Italiensk cykel klassiker får ny lang rute
- TEST: Deuter Mondego HB 8
- Sammenklappelig cykelhjelm
- Custom-Made for alle i stor stil
- Ambitiøst styr cockpit fra Flitedeck
- Shimano CUES får landevejsgreb og hydrauliske skivebremser
- Sæt farver på dine cykelhjul
- Oplevelser fra gedebukkestyret
- Fra ung stelbygger til direktør
- Velo De Ville vinder Design & Innovation Award
- Aflivning af cykelmyter i Norden
- 3D branding Made in China
- Engelsk cykeltradition får et frisk nyt 3D pust
- Vi lader billedet stå et øjeblik