TEST: R&M Birdy Black
CYKLERSpecialcyklerTEST 16. februar 2009 CYKELPORTALEN
Birdy Black “Mere end bare en foldecykel”
Hvis
nogen tror, at en foldecykel er en sløv og vakkelvorn minicykel fra
halvfjerdserne kan de godt tro om igen. Foldecyklen har det seneste
tiår gennemgået en kolossal udvikling, og i dag findes en stribe af
meget seriøse bud på foldecykler, som forener foldbarhed med gode
køreegenskaber. Dermed har fremtidens cyklister fået en ny valgmulighed
næste gang, der skal købes ny cykel. For foldecyklen er et rigtig godt
bud på en super fleksibel og velkørende cykel, som kan tages med
overalt, også indendørs i sikkerhed for tyveri, både på arbejdet og
hjemme.
Tyske Riese und Müller har udviklet en ny generation af
foldecykler, som forener høj kvalitet og gode køreegenskaber med
foldecyklens transportmæssige alsidighed. Navnet er Birdy. I hjemlandet
har Birdy opnået en nærmest kultagtig status og de har bl.a. deres egen
forening som tæller entusiastiske brugere fra hele Europa.
Siden
lanceringen i 1994 er Birdy løbende blevet forbedret ud fra brugernes
tilbagemeldinger, så den i dag fremstår som en meget gennemført
foldecykel.
Gennemtænkte løsninger.
Metaforen “Killing two birds
with one stone” passer perfekt på Birdys geniale konstruktion. Cyklen
har både for og bagaffjedring. Ved at forene foldepunkt og
affjedringens omdrejningepunkt har man opnået to væsentlige fordele,
nemlig optimering af konstruktionen og stor styrke.
I modsætning
til stort set alle andre foldecykler på markedet har Birdy’en nemlig
ingen hængsler i selve hovedrammen, hvilket gør at rammen meget stiv og
flexfri. Affjedringen på både for- og baghjul giver en behagelig
komfort, selv med de relativt små hjul og højt dæktryk.
Frontaffjedringen varetages af en fjeder som er monteret i et
vandret liggende svingsystem som i praksis eliminerer dykning under
pedalantrit. Systemet er meget fintfølende og reagerer fint på små
ujævnheder med standardfjederen. Til terrænkørsel er den for livlig men
kan dæmpes tilstrækkeligt med en anden gummiindsats. Vandringen er 1-4
cm.
Bagaffjedringen varetages af et elastomer element som fås i
tre hårdhedsgrader afhængig af rytterens vægt og kørestil. Vandringen
er i praksis ca. 2-3 cm. Selve elastomeren kan udskiftes med et snuptag.
Rammen
er udført i 7005 aluminium og fremstår nydelig forarbejdet, samt med en
stærk pulverlakering. Rammen er blevet testet på et uafhængigt tysk
laboratorium EFBe som blandt anddet tyske Tour Magazin også bruger og overholder samtlige deres krav. Se www.efbe.de
Af andre nyttige detaljer kan nævnes udskiftelig geardrop og højdeindikering på saddelpinden.
Rammen fås i en størrelse som passer til personer op til 95 kg og en
maksimal højde på ca. 1,90m. Herudover kan cyklen lastet med 25 kg
baggage.
Der findes to styrtyper, komfort og sport, der frit kan
vælges afhængig af kørestil og temperament. Ligeledes kan der frit
vælges om cyklens skal have turdæk, racerdæk eller mountainbikedæk
Ekstraudstyr
Der findes et righoldigt sortiment af ekstraudstyr til cyklen.
En
overtrækspose. En skuldertransportpose (kan konverteres til rygsæk) En
slagfast transportkuffert til flyveturen. Desuden en mindre rammetaske,
skærme, flere typer bagagebærer, støtteben og lys.
Levering og klargøring
Cyklen kommer naturligvis sammenfoldet fra fabrikken og er klar til at køre på med det samme.
Selve sammenklapningen af cyklen er svær at beskrive “DET SKAL OPLEVES”. Vi gør alligevel et forsøg:
- Baghjulsophænget løsnes og svinges ind under cyklen.
- Saddelpinden løsnes og skubbes ned og låser herved baghjulet.
- Forhjulsophænget løsnes ved fjederen og svinges rundt.
- Styret løsnes og foldes.
Modsat når cyklen foldes ud.
Det tager ca. 20-30 sek. at folde cyklen.
I sammenfoldet stand fylder Birdy 78x56x38 cm.
Køreindtryk
Testcyklen, er den letteste i Riese
und Mullers program med en vægt på 9,5 kg. Cyklen har 9 gear, der
ligger mellem 11-32, foran har klingen 56 tænder, hvilket giver en
temmelig høj gearing. Gearingen kan ændres ved at ændre størrelsen på
kassettekransen.
På din Første tur på “fuglen” vil du opleve en lidt
urolig opførsel. Styret føles meget “levende”. Det skyldes til dels, at
cyklens mindre hjul ved rotation har en mindre centrifugalkraft, end
tilfældet er for “normale” hjulstørrelser. Desto større hjulene er,
desto mere opleves en stabiliserende effekt på styringen. Man vænner
sig hurtigt til det lidt livlige styr – tro mig, der går ikke mange
minutter, før man glemmer, at Birdyen er en foldecykel.
Cyklen er prøvekørt med sportsstyret, der giver en kørestilling som på en standard mountainbike.
Cyklen
er blevet afprøvet gennem 60 dage. Brugsmønstret har været daglig
pendling weekendture, træningsture og kombineret transport
cykling/offentlig transport. Erfaringen fra de forskellige
anvendelsesområder er:
Daglig brug i by og på jævn vej: kører den upåklageligt
Bakkekørsel:
Her afviger køreoplevelsen fra normale cykler. Det skyldes givetvis ,t
man sidder længere tilbage (tyngdepunktet er forskudt mod bagnavet) end
på en ordinær cykel.
Desuden flexer styr og frempind temmelig
meget når belastningen med armene øges. Styr og frempind burde kunne
gøres stivere. Testcyklens styr var desuden svejset en smule skævt på .
Hjulstørrensen er 18 “. Hjulene er bygget med Alex D15
dobbeltbundede fælge. En praktisk detalje er at der er fræset en lille
rille i fælgen. Rillen fungerer som slidindikator.
Som standard
leveres Birdy med et kevlar forstærket højtryks turdæk fra Maxxis, men
der fås også et MTB dæk og skal det gå rigtig stærkt, endvidere en 18 ”
udgave af Schwalbes Stelvio racerdæk.
Den største begrænsning er
afgjort hjulstørrelsen, som ligger midt mellem de mest udbredte
standardstørrelser på 16 og 20″. Dette begrænser muligheden for at selv
at vælge andre fælge og dæk. Ellers er alle cyklens øvrige dele
standardkomponenter fra Shimano, SRAM og Avid.
Birdy er sjov at køre på. Den er perfekt i byen, hvor den med en
kvik acceleration og behændighed kommer frem overalt. Også længere
distancer klarer den udmærket Man kan sagtens køre 50 –100 km på den,
men dens force ligger afgjort i de korte ture kombineret med offentlige
transportmidler. I sammenfoldet stand går Birdy som almindelig baggage
og jeg har jeg i testperioden kunnet tage den med både DSB og HT uden
problemer. (Dog skal det nævnes, at længdedimensionen på 78 cm
overskrider mindstemålet for håndbagage hos DSB på 60 cm).
Anvendelsesmulighederne er mangfoldige.
Man lærer hurtigt at
sætte pris på cyklens mange muligheder. Også til ferie vil den være
perfekt, fordi den kan medtages i bagagerummet på bilen eller
medbringes på en charterferie, hvor den kan være en perfekt følgesvend
i by og opland . Kun fantasien sætter grænsen!
Birdy fås i fem forskellige udgaver, alle bygget på den samme ramme, men varierer udstyrs- og vægtmæssigt.
Den billigste koster tæt ved 8000 DKR mens den dyreste med Rohlof nav koster 18500,-
Der yders 25 års garanti på rammen og to års garanti på øvrige dele.
Samlet bedømmelse
Indrømmet. Jeg havde ikke troet, at jeg skulle komme til at sætte så stor pris på den lille fugl, hvis vinger sagtens kan bære.
I
en verden hvor der bliver stadig mere og mere trafik er der et behov
for en cykel, som kan forene cykling med offentlig transport. I den
sammenhæng er Birdy en cykel ud over det sædvanlige som viser vejen
for, hvordan fremtidens “urban ridning” kan udbredes. Men også til
sommerhuset, campingvognen, båden eller sommerferien har den sin
berettigelse.
CYKELPORTALEN
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Vi lader billedet stå et øjeblik
- Fra Rotor Bike til QO Bike
- Rose Hobo i ny variant
- Er aluminium et dårligt stelmateriale
- Affjedret frempind fra USE Components
- Når verden blev for meget
- Promovec overtager Viridus
- Loady er lille af størrelse men stor af last
- Book et cykelforedrag
- Cykel grus på den Cimbriske halvø
- Bosch vil gøre stjålne elcykelbatterier værdiløse
- TEST: CatEye GVolt 100
- International cykelmesse kalender 2025
- TEST: Pirelli Cinturato Gravel RC-X
- Dagligdags cykling nedsætter risiko for tidlig død
- Pilgrim på cykel
- 30 mio. kr. skal løfte fynsk cykelmekka til næste niveau
- Cykelgear og Cykelpartner fusionerer
- Selle Italia køber Vittoria cykelsko
- Nyt kompakt motorsystem fra Mahle