TEST: Dahon Speed P8
CYKLERSpecialcyklerTEST 11. maj 2009 CYKELPORTALEN
Historien om Dahon starter for 30 år siden, hvor Dr. Hon opfandt den den første foldecykel. Efter yderligere 7 års udvikling var den første model klar til salg. Dahon har for længst passeret foldecykel nr. 2 mill og kan idag med rette, kalde sig verdens største producent af foldecykler.
Dahon program spænder vidt. Der er mere end 33 modeller lige fra de små kompakte 16″ foldecykler til “ordinære” mountainbikes og racercykler, som alle har det til fælles at de kan sammenfoldes eller adskilles. Det hele suppleres at et omfattende tilbehørs program.
Den specialfremstillede I-Flex sadel og Visegrib hængslet i hovedrammen.
Speed P8 er en mellemklassemodel med 20″ hjul. Den befinder sig i det prissegment hvor de fleste dagligdagscykler er. Det virker som en klog disposition som gør den til et oplagt alternativ til en almindelig dagligdags cykel..
Den kommer sammenfoldet og lige klar til brug. Der følger en udførlig manual med, samt et par løse SKS skærme. Der er monteret lovpligtige reflekser for og bag samt i hjulene og en ringklokke. Desuden følger det et smart buksebens refleksbånd med. Endelig har cyklen også en støttefod.
Stellet er en letvægts 4130 Cr.Mo stål legering. Cyklen er monteret med 8 udvendige gear fra SRAM (11-32) og Kinetix V bremser med keramiske bremseklodser. Hjulene er også fra Kinetix og med 28 eger bag og 20 foran. Kranksættet er fra Truvativ og monteret med en aluminiums kædebekyttelseskappe.
Afprøvning
Det første man bemærker når man kommer ud og cykle på Speed, er at den ikke har den uro i styrtøjet som mange andre foldecykler har. Dette skal formodentlig tilskrives den velafstemte Biologic II stelgeometri samt de brede dæk fra Schwalbe.
Styret kan stilles i højden og er desuden meget bredt. Der er monteret et par ergonomiske greb som er meget behagelige.
Cyklen accelerer godt, så du er ret sikker på at komme først fra start ved lyskryds i byerne. Gearingen er velvalgt. Den er tilstrækkelig høj til at du kan køre endog meget stærkt. De brede dæk giver en god komfort samtidig med at de også ruller godt. Der er en smule flex i styret, specielt når der cykles opad og lægges kræfter i.
Foldesekvens.
Først løsnes sadelrørsbespændet og saddelrøret sænkes. Sadlen virker nu som støtte, så cyklen ikke vælter.
Nu løsnes styret og drejes 45 grader. Hvis styret har stået i den laveste positions højde skal det hæves for at kunne komme under forhjulet.
Frempinden løsnes og foldes ned langs siden af forhjulet.
Endelig løsnes det store beslag på rammen og cyklen foldes sammen. Den holdes sammen af af et par små magnetbeslag. Magnetix.
Sluttelig foldes pedalerne. Hele sekvensen tager ca. 15 – 20 sekunder.
Sammenfoldet fylder cyklen 33 x 64 x 81 cm og vægten er 11.3 kg. Håndteringen af den sammenfoldede cykel er rimelig let, så længe man ikke skal gå alt for langt. Skal cyklen transporteres meget vil jeg foretrække en taske til den. De 8 gear fra SRAM er meget velvalgt og afstemt fint med kranksættet. Det kan diskutteres om valget af udvendige gear på en foldecykel som hovedsaglig er tænkt til daglig bykørsel, er så heldigt. Jeg ville nok have foretrukket et indvendigt gearnav.
Den fikse Suntour foldepedal.
Konklusion.
Speed P8 er en veludstyret foldecykel, hvis største force er de meget sikre og forudsigelige køreegenskaber. Den føles ikke som en foldecykel at køre på hvilket gør den til et godt alternativ til den traditionelle bycykel. I tilgift få man så alle foldecyklens fordele.
Pris. kr. 3999,-
CYKELPORTALEN
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Cykelportalen’s fire råd til den perfekte vintercykel – plus et bonus KISS
- Tågen letter … igen
- Fara Cycling nu lettere tilgængelig på det danske marked
- Det bedste fra Bespoked 2024 – TILBEHØRET
- CYKELAFFALD
- Nyt patenteret sikkerheds lyssystem fra Schweiz
- Tenways i Danmark
- Det bedste fra Bespoked 2024 – CYKLERNE
- ANMELDELSE: Le Grand Tour on a bike called Wanda
- Unikke cykler i Dresden har fået vinger
- The Handlebar Bag bliver større
- Nye Chimpanzee SUPER Bar
- Ædelt træhåndværk på to hjul
- Pilgrimsfærd på små cykelhjul
- Biomega genopstår men kun på det amerikanske marked
- Nye offroad sadler fra Selle San Marco
- Mere plads til bilerne i byen ved lavere hastighed
- GripGrab afslører spændende nye efterår/vinter 2024-produkter
- TEST: Bikepackingtasker fra Camelbak
- Sidi hylder Eroica cykeløbet med retrosko årgang 2024