CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Ridley lancerer vindmodstands optimeret gravelbike med specielt gearsystem Ridley lancerer vindmodstands optimeret gravelbike med specielt gearsystem
Med Kanzo Fast har belgiske Ridley overført deres aerodynamiske rammeteknologi fra landevejsrace til gravelrace. Ridley lancerer vindmodstands optimeret gravelbike med specielt gearsystem

Alle Fotos: Copyright RidleyBikes

Vi har tidligere omtalt det nye gearnav fra Classified System. Læs mere her. Nu kommer så den første cykel på markedet hvor systemet indgår som en valgmulighed.

Dette sker i forbindelse med lanceringen af den nye Ridley Kanzo Fast der ifølge Ridley skulle være verdens hurtigste gravelbike. Et efterhånden temmelig tyndslidt postulat. Men ingen tvivl om at Ridley nu som så mange andre prøver at få landevejsracerne til at kaste sig over gravelcykling som sportsgren med alt hvad der appelerer til lav vægt, fart og aerodynamik. Ridley lægger ikke skjul på at den nye Kanzo Fast primært er beregnet til Gravel Fonzo Race mere end Komfort Gravel/Bikepacking.

I følge Ridleys vindtunnel forsøg er der hentet op til 17 watt i forhold til en almindelig gravelcykel, hvad et sådan statement så lige indebærer.

Ridley har taget udgangspunkt i deres landevejsracer Noah Fast, vi tidligere har haft fornøjelse af at teste i første generations udgaven Læs mere her. Deres aerodynamiske F-Tubing rørsæt er bibeholdt på den nye Kanzo Fast i kombination med en strømlinet integration af kabler gennem styrfitting og et nyt styr.

Trods alle de aerodynamiske tiltag er Kanzo Fast stadig en rigtig Gravelbike med afdæmpet geometri og komfort udlagt bagramme der giver plads til 42 mm brede dæk.

Selv siger de: 
“The Kanzo Fast is truly the perfect combination of gravel and aerodynamics. If you look at all the technical features separately, you are perplexed. If you experience all those features while cycling, you’re just blown away,” says Jochim Aerts, CEO of Belgian Cycling Factory. Skråstagene er som vi ser på andre gravel cykler fæstnet meget lavt på saddelrøret. Dette skulle være medvirkende til komfort.

De  to mest markante features på den ny cykel er det nye integrerede styr og det nye 2 gears baghjulsnav som i princippet gør det samme som et dobbelt kranksæt med mulighed for op til 22 gear uden de offset problemer der kan ligge i dobbelt kransæt. Systemet er elektronisk og styres via Shimanos Di2 system. Den nye cykel forventes på markedet til 1. september 2020.

Specifikationer

  • Rammevægt: Ramme 1190 gram (medium) Forgaffel 490 gram
  • Komplet vægt: Kanzo Fast med Forza Vardar hjul og  Shimano GRX Di2: 8,55kg
  • Størrelser: fra XS til XL- 4 Handlebar – stem combinations available
  • Farver: Army Green Metallic, Crocodile Green med Honey Gold Metallic, Anthracite Metallic, Empress Grey Metallic with Black
  • Mulighed for Customizer program.
  • Kan bruges både med mekanisk og elektronisk geargruppe One by One
  • Kan udbygges med  Classified shifting system uden yderliger justeringer
  • Leverse standard med:  SRAM Rival1, Shimano GRX 800 and Shimano GRX Di2 men andet kan konfigureres via Customizer programet.

Link

 

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN