TEST: Ridley Noah SL Disc
CYKLERRACER & CROSSTEST 29. august 2016 CYKELPORTALEN
Ridley var blandt de første producenter til at optimere deres landevejsrammer mht aerodynamik. I 2011 lancerede de deres Noah SL med integrerede bremser og deres specielle F-Split for- og baggaffel. Vi har haft lejlighed til at teste den helt nye Ridley Noah SL Disc der kommer på markedet hen på efteråret.
Specifikationer
- Ramme: Ridley Noah Disc 850 gram
- Forgaffel: Ridley F-Split Disc
- Gruppe: Shimano Ultegra Di2
- Hjul: Fulcrum Carbon DB (leveres standard med DT Swiss R3)
- Dæk: Continental UltraSport 700 x 25 mm
- Styr: 4ZA Compact
- Frempind: 4ZA Cirrus Pro
- Saddelpind: Ridley
- Saddel: 4ZA Cirrus Pro
- Størrelser: xxs, xs, s, m, l (48-50 og 56-58)
- Pris: kr 45.999,-
Se flere billeder af testcyklen her
Afprøvning
Med Noah SL Disc er det tydelig at vi har med en aerodynamisk optimeret cykel at gøre. Det sorte/gule look understreger at der er tale om en hurtig cykel. De aerodynamisk udformede rør nærmest smyger sig uden om hjulene. Ligesom Noah SL har den også den specielle Split forgaffel hvis revne skulle eliminere luft hvirvler omkring forgaflen.
Noah Sl Disc er en hurtig cykel. Den accelererer meget kvikt og klatrer fremragende. Skivebremserne giver en en ekstra sikkerhed når man skal stoppe lynet igen. Det føles yderst betryggende. Subjektivt føles alting lidt lettere på Noah Sl Disc end på andre fine landvejsracere.
Cyklen er ekstremt responsiv og tager sving som en Formel 1 racer. Men al den performance optimering har desværre sin pris mht komfort. Alle ujævnheder forplanter sig nådeløst til rytteren, hvilket man skal være indstillet på hvis man vælger cyklen. Retfærdigvis kan der kompenseres en smule ved montere lidt bredede dæk på baghjulet hvor der er mere plads en på forhjulet.
Udstyrsmæssigt er der intet at komme efter med den velfungerende elektroniske Ultegra gruppe og de superlette Fulcrum kulfiberhjul. En fart orienteret criterium racer til de hårde drenge.
Konklusion
Ridley Noah SL Disc er en fuldblods racemachine på godt og ondt. Den er ekstrem hurtig, men det hele en smule på bekostning af komfort. Men er fart målet er den svær at overse.
Link