CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Porsche køber aktieanpart i Fazua Porsche køber aktieanpart i Fazua
Den tyske bilgigant har købt 20 % af aktiene i Fazua med en option for fuldt opkøb senere. Porsche køber aktieanpart i Fazua

Bilproducenten Porsche har taget næste skridt ind i e-cykelindustrien. Det bayerske selskab sikrede sig en minoritetsandel på 20 % i producenten af ​​kompakte el-cykeldrev, Fazua. Via et nyt strategisk partnerskab er Pon Holdings investeringsselskab Poonoc involveret i denne investering.

Fazua er kendt for deres banebrydende kompakte og modul opbyggede elmotorsystem. Vi havde fornøjelsen at besøge dem, læs vores besøgsrapport her

I november måned sidste år overtog bil giganten GreyP. Ligesom ved Fazua, lagde de også ud med et mindre opkøb på 10 % i 2018,  inden de 100 % overtog firmaet sidste år.

Sammen med Ponooc planlægger Porsche at etablere to joint ventures, der skal være aktive inden for elektrisk mobilitet. Et af disse joint ventures vil fokusere på teknologiske løsninger på det hurtigt voksende mikromobilitetsmarked. Investeringen i Fazua kan ses som en del af denne strategi. Poonocs tidligere investeringer omfatter den internationale udvidelse af Swapfiets, overtagelsen af ​​den østrigske cykelrute-app Bikemap og urban e-cargobike-abonnementstjenesten Dockr.

“Denne investering giver næring til den fortsatte acceleration af vores udvikling,” siger Fazua CEO Johannes Biechele. “Sammen vil vi arbejde på vores ‘better ride vision” Først i september sidste år overtog Fazua Innotorq GmbH, der blev kendt som opfinderen af ​​en patenteret integreret moment sensorteknologi til navmotorer.

Fazua blev grundlagt i 2013 og er en pioner inden for letvægts kompakt drivteknologi. Mere end 40 store cykelmærker bruger  Fazua motorsystemet, hvis teknologi skabte en ny kategori  af lette el-cykler på markedet. Med base i Ottobrunn nær München, beskæftiger virksomheden i øjeblikket mere end 100 personer. Fazua kendt for at gå mod strømmen hvor design og ydeevne altid har første prioritet.

For Porsche repræsenterer dette træk et konsekvent skub i deres e-mobilitetsstrategi. I 2019 blev Taycan lanceret, mærkets første fuldt elektriske sportsvogn nogensinde. Næsten 40 % af alle Porsche-biler, der blev solgt i Europa i 2021, var enten plug-in-hybrider eller helt elektriske biler. Nu agter den Stuttgart-baserede sportsvognsproducent at udnytte deres elektriske ekspertise til det lovende og hurtigt voksende e-cykelmarked.

Porsche Digital er deres debut ud i eBikes. Læs om det nye cykelmærke Cyklær her

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN