CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Elmotor eventyr i raketfart Elmotor eventyr i raketfart
I en nedlagt Airbus raketfabrik i en forstad til Munchen udvikles og produceres et unikt elmotor system. Vi har besøgt Fazua. Elmotor eventyr i raketfart

De fleste toneangivende producenter af centermotorer til elcykler, er stort set opbygget efter de samme konstruktionsprincipper, med en enkelt undtagelse. Historien om Fazua er den næsten klassiske historie om iværksætteri, og om at ville gøre tingene anderledes og bedre. Fazua er tysk og er kommet til verden i næsten raketfart. I 2012 var Johannes Biechele ved at afslutte sit afgangsprojekt og havde længe undret sig over hvorfor alle de eksisterende elmotor systemer skulle være så store og tunge

Fazua er bayrisk dialekt og kan frit oversættes til “her kommer jeg”

I 2013 grundlagde han Fazua sammen med fire studiekammerater.  Fazua Evation er et modulopbygget motorsystem primært tænkt som et supplement til cyklisten der stadig vil have en naturlig køreoplevelse og primært selv vil pedalere.

Trods stor interesse fra flere cykelproducenter var det sparsomt med investorer til det epokegørende nye motor system, så de fem venner måtte selv til lommerne med hjælp fra familie og enkelt interesser. Heldet stod dog de kække bi og allerede året efter i 2014 fik femkløveret tilført den første kapital  fra en Sydtysk kapitalfond. Denne indsprøjtning betød at de kunne færdigudvikle deres Evation motor og produktionsmodne den. De første medarbejdere kom også til teamet.

Siden er firmaet nærmest ekspanderet i raketfart, og lidt paradoksalt flyttede de  i 2018 til en nedlagt Airbus fabrik i Ottobrunn en forstad syd for Munchen. Den specielle domicil havde tidligere huset Airbus raketmotor produktion. Senest har firmaet fået 6,5 mill Euro og yderligere 12 mill Euro fra den Europæiske Investeringsbank EIB. Det betyder at firmaet nu har ro til at udvikle og udbygge deres forretningsmodel. Medarbejderstaben er også vokset eksplosivt og har ved udgangen af 2019 rundet det hundrede.


Fazua marketingansvarlige Filix Kuffner byder mig velkommen og efter en kort præsentation af firmaet, får jeg en rundvisning. Al administration og udvikling er på de to øverste etager mens produktionen ligger i kælderen med store vinduer og lyssluser. Et levn fra tiden hvor der blev bygget raketter, som skulle foregå under jordniveau pga sikkerhed.

Som besøgende fornemmer man straks en meget åben og uformel struktur hvor alle behandles lige. Omgangstonen er uformel og nærmest familiær. Dette understreges også af det store fodboldspil der står centralt i kantinen sammen med slæng sofaer og hængekøjer til den lille morfar. I indgangspartiet hænger en stor tavle med billeder af samtlige ansatte. En tavle som er blevet udvidet flere gange og nu strækker sig over flere etager. Det siger næsten sig selv at Fazua ikke har tid og ressourcer til at opbygge en traditionel hierarkisk organisation.

“Når vi ansætter nye medarbejdere til vores team lægger vi mere vægt på hvad de kan bidrage med end en formel uddannelse og kvalifikationer” fortæller Felix. Han er i øvrigt selv et godt eksempel på den fremgangsmåde, da han søgte nye udfordringer indenfor et nyt felt, markedsføring “Du vil højst sandsynlig komme i betragtning for et job hos os, hvis du vil gøre en forskel, hvor passionen er den drivende kraft for at gøre dette”

Tretrins raket
Fazua Evation er et af de letteste centermotor systemer på markedet. Den vejer komplet omkring de 3 kilo. Den er specielt ved at være modulopbygget i tre dele. En kobling/transmissionsenhed der monteres i kranken, en motorenhed og endelig en batterienhed. Det unikke er at de to sidstnævnte kan afmonteres så cyklen herved fremstår som en let pedaldreven model. Fazua leverer dækskjold, så cyklen stadig fremstår harmonisk uden motor og batteri. Ingen store og grimme displays. En lille fiks styreenhed som kan indbygges i rammen gør tricket. Al øvrig tuning og individuel opsætning klares via en smartphone app. Evation fik fortjent en Design og Innovation award i 2018.


Fazua Evation er tæt på at være en et rent tysk produkt. Således er mere end 80 procent af alle delene udviklet og produceret i Tyskland.  Med en tidobling af produktionen der stadig stiger, blev det hurtigt klart at de tre  centrale dele kaldet Drive Pack måtte serieproduceres med minutiøst overvågning og registrering af serie og batchnumre, så evt fejl hurtigt kan findes og udbedres. Undervejs er der indført en række test af enkeltdele, der afsluttes af en systemtest af det komplette system. Trods travlhed i produktionen hersker der alligevel en afslappet stemning, primært foranlediget af gode aftaler med cykel producenterne, som giver tilstrækkeligt lange lead times.

60 cykelmærker
Fazua Evation sidder idag i mere end 60 cykelmærker. Fazua står for et større gennembrud på det amerikanske og canadiske marked, og har indgået aftale med QBP om drift af service og vedligeholdelse. Dette er kommet godt fra start, da Trek Bicycles som den første amerikanske producent har monteret Evation motoren i deres nye Domane +LT eRoadbike. Det betyder også at andre brands som benytter Fazua motoren i deres cykler kan komme ind på det amerikanske marked. Det gælder Pinarello, Look, Fantic, Bulls, Budnitz, Cairn og Cube. Samtidig er Fazua i fuld gang med at udbygge deres service- og uddannelsesnet på de mest betydende europæiske markeder.

Naturligvis hviler Fazua ikke på lauerbærene, så i udviklingsafdelingen arbejdes der på højtryk  med en udbygning af Evation motorsystemet og en kommende efterfølger.

Timeline
2013 Fazua grundlægges
2014 Første større investering
2015 Første Prototyper
2016 Første produktionsklare serie
2017 Produktionsstart Munchen
2018 Flytter til Otterbrun
2019 Når de første 100 medarbejdere
2019 Åbner kontor i USA

Link

 

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN