CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

BESØG: Marker Scandinavia BESØG: Marker Scandinavia
I vores serie af danske cykelgrossister, er vi denne gang på besøg hos Marker Scandinavia som om nogen indenfor den danske cykelgrossistbranche er synonym... BESØG: Marker Scandinavia

I vores serie af danske cykelgrossister, er vi denne gang på besøg hos Marker Scandinavia som om nogen indenfor den danske cykelgrossistbranche er synonym med Jan Marker.  Vi har besøgt det lille grossistfirma med base i Lejre.  Et firma som tør være sig selv og gå mod strømmen.

Hvordan startede det hele ?

Oprindelig arbejdede  jeg i en  cykelforrretning i København igennem 12 år inden jeg i 1987  blev ansat som adm. Direktør hos Frits Sørensen i Hvidovre (datter selskab af Smith & Co)  I 1993  kom jeg  til Smith og Co.  I forbindelse med den større omstrukturering hvor firmaet blev solgt til Kildemoes og Smith & Co lukkede alle aktiviteter ned, besluttede jeg at tiden var inde til at få foden under eget bord og startede mit eget  Agenturfirma.
Marker Scandinavia blev en realitet i 1997 og som navnet antyder dækker vi hele Skandinavien.  I starten var det salg og markedsføring, men inden for en uge i 2002 gik det meget stærkt, da jeg her blev Agent  for Campagnolo, Sigma Sport og Selle Italia.
Siden hen har vi været 100 % lagerførende med stor fokuspå service. Det har vist sig at være nøglen til  større markedsandele.  Denne strategi gjorde at jeg blev eksklusiv distributør af  bl. a Campagnolo og Selle Italia.

Hvad ligger til grund for valg af agenturer ?

Jeg har jo en svaghed for italienske produkter og mange af dem har været med siden starten.  Tit sker der det, at de naturligvis taler sammen og på den måde er jeg blevet anbefalet til andre.  Senest er jeg blevet bedt om at distribuere Deda.

Hvordan ser I på problematikken med forhandlernet contra direkte handel ?

Vi er godt klar over at internethandel altid være billigere, men vi stiller krav til  dem vi handler med, at  de skal have en klar prispolitik og en fysisk butik.  I det hele taget burde flere forhandlere kaste sig over internethandel, da det giver øget handel og ikke mindst synlighed, som igen giver flere kunder i butikken.

Er det svært at være cykelgrossist i DK ?

Lad mig sige det på den måde, at det i høj grad er nye tider for branchen, som stiller store krav til forandringsvillighed og hurtig omstillingsevne hvis man skal overleve.
Omkostningerne skal holdes nede og netop fordi vi ikke er så store er vi knap så afhængige af stor omsætning som de store aktører på markedet.  Det er faktisk en fordel at være lille som situationen er lige nu.

Hvordan markedsfører I jeres produkter over for forhandlere ?
Det gør vi i mindre grad end før, da vi mener det er forbrugerne al markedsføring skal rettes imod. Når først kunderne er der, skal de nok komme til forhandlerne.

Hvordan markedsfører I jeres produkter overfor forbrugerne ?

For 2 år siden startede vi vores egen Cykelsportsmesse i Roskilde,  hvor vi foruden præsentation af vore egne mærker også inviterer andre grossister og forhandlere med. Vi startede beskedent ud med 2500 besøgende i 2008.  I 2009 fordoblede vi udstillingsarealet og nåede op på 7500 besøgende.  I 2010 udvider vi udstillingsarealet til 3 haller.  Vi gør ingen forskel på forhandlere og grossister, så alle blivet inviteret.  Det er en enestående mulighed for at komme i dialog med kunderne og erfare hvad de egentlig ønsker.  Det stemmer tit ikke overens med den forestilling man selv har.
Men desværre er der jo nogle af de store som endnu  ikke ønsker at deltage, men omvendt er der til næste udstilling flere af de store udenlandske firmaer som har fået øjnene op for denne messe og den kontakt til de danske forbrugere den giver adgang til.
Udtillingen løber af stablen den 14-15 november 2010 i Roskilde.

Et nyt tiltag er vores “testrider” hvor vi inviterer forbrugerne til at teste vore produkter. Det sker i samarbejde med producenten som stiller testsamples til rådighed.  Det giver nye friske øjne i forhold til de eksisterende test i cykelmagasiner. Vi har haft 50 ude og køre med vore Kool Stop bremseklodser og lige nu er ca. 100 igang med at prøve sadler fra Selle Italia.

Er I påvirket af den økonomiske afmatning ?

Den har naturligvis haft en afsmittende effekt på omsætningen, men det har især været de svage valutaer i Sverige og Norge som vi siden efteråret har kunnet mærke via vort export salg.
Den har på ingen måde været rigtig truende,  men vi opfatter den som en god lære for fremtiden.

Hvordan håndterer i reklamationer ?

Alle reklamationer varetages via forhandleren, bortset  Tacx hvor vi har den direkte reklamationsbehandling.

Hvordan ser fremtiden ud ?

Vi udvider vores “testrider” koncept, bla  med nye produkter  i løbet af kort tid.
Vi bliver ved med at tage nye spændende produkter op som markedet gerne vil købe.

Fakta

Grundlagt: 1997

Agenturer:  Campagnolo, Selle Italia, Fulcrum, Deda, Preziosa, Tacx, KoolStop, Oval, Colonago, Northwave, Challenge, Tufu, Selev, KMC

Antal ansatte: 4

Omsætning: ikke oplyst

Hjemmeside:  www.marker-scandinavia.com

Relaterede artikler.

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN