I vores besøgsrække hos de danske cykelgrossister er vi denne gang på besøg hos Energy Sport i Roskilde.
Hvordan startede det hele?
Brian Nygaard begyndte at sælge High5 i 1994, og da cykelbutikkerne blev interesserede i produktet, udvidede han stille og roligt virksomheden med flere brands.
Hvad ligger til grund for valg af agenturer?
Grundlæggende er alle de produkter vi fører, alle sammen nogle vi selv bruger. Vi starter altid med at købe nogle af de produkter, vi finder interessante. Herefter tester vi dem grundigt gennem praktisk brug det næste års tid, før vi siger god for produktet og tager det ind i programmet. Sideløbende med de praktiske erfaringer med produkterne undersøger vi markedet grundigt ved at gennemføre markedsundersøgelser. Det, som sælger godt i Danmark, behøver nødvendigvis ikke at gå som varmt brød i Norge og Sverige.
Hvordan ser I på problematikken med forhandlernet contra direkte handel ?
Cykelforhandlerne er vores vigtigste samhandelspartnere, da de kan tilbyde den fornødne service og direkte kontakt med kunden. Når det er sagt har vi ingen betænkeligheder ved at handle med internetbutikker, så længe de overholder vores prispolitik. Men da mange af vores produkter er highend produkter sælges de ofte igennem forhandlere, fremfor på intetnettet.
Specielt cykeltøj har vist sig at være lidt problematisk at håndtere på internettet pga de forskellige størrelser. Men ellers er vi meget påpasselige med ikke at devaluere vores image igennem internethandel.
Er det svært at være cykelgrossist i Danmark ?
Ikke egentligt svært, men mere hårdt arbejde.
Hvordan markedsfører I jeres produkter over for forhandlere ?
Vi afholder forhandler-seminarer i vores eget showroom, hvor der ofte er en produktchef med fra det pågældende agentur som præsenterer produktet og kan svare på spørgsmål. Ellers er det sælger- kontakten til de enkelte forretninger og vores eksterne kommunikations-kanaler, som er den bærende kontakt til forhandlerne.
Hvordan markedsfører I jeres produkter overfor forbrugerne ?
Vi har dels vores produktkatalog og så traditionel annoncering i magasinet og på hjemmesider, men vi satser mere og mere på Guerilla-marketing i form af webkampagner og blogs. Vi har stor succes med vores Facebook-side, hvor vi fortæller om vores produkter og afholder konkurrence for brugerne. Det er en nem og god måde at servicere vores kunder på.
Er I påvirket af den økonomiske afmatning ?
Nej ikke særlig meget, måske igen på grund af at vore produkter ligger i highend segmentet som tilsyneladende ikke er så påvirket af krisen. Det virker som om, at cykler og udstyr er det sidste danskerne vil give afkald på.
Hvordan håndterer I reklamationer ?
Vi har en person ansat som udelukkende varetager alle reklamationer som naturligvis håndteres forskelligt for de enkelte agenturer i henhold til deres regler og politikker. Det er altid forhandleren som har den direkte kontakt med kunden ved en reklamation. Vi modtager herefter reklamationen fra forhandleren. Nogle gange ombytter vi straks, andre gange udbedrer vi skaden her og i andre tilfælde videresender vi til den pågældende producent for udbedring. Flere af vore agenturer, bl.a Zipp er meget emsige med hensyn til at tage reklamationerne alvorligt og indfører ofte forbedringer stort set med det samme.
Hvordan ser fremtiden ud ?
Fremtiden tegner travl. Vi har netop udvides vores produkter med Lezyne, Morgan Blue og Ceramic Speed. Den sidste er en meget lovende dansk virksomhed, der producerer keramiske lejer af utrolig høj kvalitet. Vi har også flere spændende nye produkter på vej, og vi har netop udbygget vores position i Skandinavien ved at opbygge en salgsorganisation i Norge. Det er et marked vi forventer os meget af og vi har fået en meget effektiv sælger og eget showroom i Drammen nord for Oslo.
Fakta
Grundlagt i 1994
Agenturer: Zipp, Assos, Vredestein, High5, Lezyne, MorganBlue, Tifosi, Speedplay, Sidi, Ceramicspeed.
Antal ansatte: 11
Omsætning: Nok til at drive virksomheden profitabelt i årene fremover.
Hjemmeside: www.energysport.dk
Relaterede artikler