Kampen mod tiden ZIPP
BESØGS ARTIKLERTeknik 12. juli 2009 CYKELPORTALEN
Historien om Zipp tager sit udgangspunkt i formel 1 sporten. Året er 1988 og deres første flade pladehjul i kulfiber lanceres. Det er udviklet af en tidligere formel 1 ingeniør som kalder det ZIPP. Firmaet Zipp er født.
Josh Portner er udviklingschef hos Zipp og har været med siden starten.
Målet for Zipp er hele tiden at flytte grænser for hvad der er teknisk opnåeligt. Tilgangen er målrettet og systematisk hvor vindtunnelforsøg indgår som en meget vigtig del af denne proces. Resultatet er at Zipp har adskillige patenter på aerodynamik for cykelhjul. ”We don’t mess around” er et af valgsprogene hos Zipp og hentyder til at enhver ændring på et eksisterende produkt eller introduktion af et ny udelukkende sker på baggrund af gennemgribende test og analyser, som viser at det nye er bedre end det gamle. Hos Zipp ser man ikke produkter som er dikteret af mode og smart markedsføring.
Carbon Bridge Teknologi
Kulfiberhjul har altid haft det lidt dårlige ry at de ikke var særligt holdbare og derfor kun blev brugt af holdkaptajnen på de store cykelhold og kun på etaper hvor belastningen ikke var for stor. Zipp har brugt mere end et år på udvikling af deres nye Carbon Bridge og Kevlar Helix syning. Med inspiration i den romerske viadukt konstruktion har man udviklet en ny kulfiber fælg som har 28% større modstandskraft mod stød. Ved at udforme selve profilen som en bro og fæstnet den til resten af fælgen med kevlar tråd opnås en hidtil uset styrke og stivhed som absorberer stød fra underlaget. I alt blev mere end 500 hjul ødelagt inden resultatet kunne stå sin prøve på de glattede brosted i de berygtede forårsklassikere. Succes var til at få øje på. Det nye 202 hjulsæt var det første kulfiberhjul som overlevede et helt løb. Garmin holdet valgte at køre på standard 202 og 303 hjulsæt fremfor de specialbyggede brostenshjulsæt som de hidtil havde brugt. Det var også Garmin holdet som fik den samlde 4 plads og hermed blev Zipp hjulet et første kulfiberhjul nogensinde som har gennemført det krævende Paris – Robaix løb.
Aerodynamikens mestre
I modsætning til næsten alle andre producenter af hjul benytter Zipp vindtunnel som et aktivt udviklingsværktøj. Langt de fleste tester deres færdige hjul i vindtunnel og bruger deres erfaringer herfra til at bygge næste generation. Det betyder at nyheden ofte er lavet i forventning om at den er bedre end forgængeren. Ikke den store videnskab her.
Zipp derimod tester alle deres prototyper. Det siger sig selv at sådan en proces hurtig kan blive meget ressourcekrævende og omfangsrig. Typisk laves der mellem 50 og 60 konceptmodeller. Disse indkredses til 8-10 prototyper pr. model pr. vindtunnel besøg.
Produktet undergår typisk op til 10 aerodynamiske ændringer og 100 strukturelle ændringer før det endelig frigives til produktion. Zipp udfører mindst 2 vindtunnelforsøg om året. I 2007 var tallet oppe på 3 og sammenlagt 120 timer (det koster penge) I 2008 har vi allerede udført to forsøg.
Et typisk udviklingsprojekt varer 14 måder fra de første skitser til det færdige hjul.
Vi gør meget ud af at teste hjulene under forhold som er så tæt på de faktiske som muligt. Studier har vist at 75% af tiden påvirkes en cykelrytter af vind fra en vinkel på mellem 10 og 20 grader. Det kaldes ”The sweet spot”. Det er derfor naturligt at udvikle hjul der fungerer bedst i dette område. Josh viste nogle kurver, hvor alle Zipp hjul giver gode resultater ved alle vinkler, mens de nærmeste konkurrenter ofte kan fremvise meget fine værdier på enkelte ikke særligt realistiske vindvinkler mens de falder igennem i idealområdet.
Et er vindvinkel, et andet er hastighed. Da et cykelhjul bevæger sig med forholdsvis lav hastighed er det forbundet med en del usikkerheder. Derfor tester man aktuelle værdier ved et hastighed på 30 mph svarende til og laver derefter matematisk interpolation til værdier på 20mph. Dette kan gøres med en usikkerhed på 2% og igen viser det at Zipp hjul måler påfaldende ens ved begge hastigheder.
De fleste kender Zipp dimple design, som er nogle små runde fordybninger i overfladen som forbedrer luftens passage hen over fælgen og hermed forbedrer aerodynamikken på fælgen. Denne teknik findes også på navene. I de nye modeller for 2008 er Zipp gået et skridt videre og har optimeret selve fælgens profil. Dette har involveret valg af dækstørrelse. Selve profilen er nu optimeret til et dæk på 22 mm bredde, f.eks. Zipp eget dæk som er udviklet i samarbejde med Vittoria.
Den største gevinst i kampen mod luftmodstanden og hermed tiden finder man på Sub 9 pladehjulet som er det første hjul nogensinde med negativ drag, hvilket betyder at hjulet faktisk forsøger at presse sig frem mod vinden, som en sejlbåd der krydser op mod vinden.
Milestones i Zipp 20 årige historie
1988: Første flade kulfiber plade hjul ”Zipp”
1989: Det første serieproducerede 3 egers hjul ”Eliminator”
1990: Det første strukturelle kulfiberfælg ”440” 1996: Zipp introducerer sit første fulde kulfiber kranksæt
1997: Den første kulfiber/alumniumshjul med Hydro-Toroidal fælg form ”530”
1999: Leverandør af TT hjul til Team Lotto. Jacky Durand begynder at bruge 440 hjul 2000: Introduktionen af 404 hjulsættet
2001: Først med keramiske lejer.
2003: Team CSC bliver det første professionelle cykelhold hvor alle ryttere benytter kulfiberhjul
2004: Verdens hurtigste ikke plade hjul 808 lanceres
2007: Zipp købes af SRAM
2008: Sub-9 introduceres
Lukkede contra åbne ringe
På det evendlige spørgsmål om hvad der bedst lukkede eller åbne ringe svarer Josh. De er lige gode. Brug det du bedst kan lide. Aerodynamisk er de ens, den enste forskel er vægten. Vores salg er fifty fifty
Josh kunne snakke i timevis og var svær at stoppe ,em der er vist ingen tvivl om at Zipp hører til de hjulproducenter som har en af de mest videnskabelige tilgange til udvikling af cykelhjul. Og resultatet af deres mange anstrengelser er for alvor ved at bære frugt nu, hvor de scorer højest i adskillige sammenlignende test af cykelhjul, samt ikke mindst i de resultater som CSC Saxo Bank viser.
Link