CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: WTB Venture & ByWay 650 x 47 TEST: WTB Venture & ByWay 650 x 47
Forskellige dæktyper på for- og baghjul, kan gøre oplevelsen på asfalt/gravel markant bedre. Vi har prøvet en kombination af slagsen. TEST: WTB Venture & ByWay 650 x 47

Blandt mountainbike folket er det ikke ualmindeligt at bruge forskellige dæktyper på for og baghjulet. Vittoria forsøgte med deres særlige Revo KXS for- og bagdæk sæt, at introducere det til landevejsbrug år tilbage, men det slog aldrig an.

Men hvad med dæk til Gravel. Der findes ingen specifik combo, men flere cykelbrands har forsøgt sig med WTB kombinationen Venture på forhjulet og ByWay på baghjulet. Til denne test har vi forsøgt os med den selvsamme kombination. WTB er trods stadig større udbud fra konkurrenterne, stadig det dæk mærke der finder vej på flest gravelbikes.  Testcyklen var med 650B hjul, men dækkene fås også til 700C

Specifikationer

  • Byway
  • Dimensioner: 650B x 47
  • Casting: Single Ply 60 tpi tan
  • Punkterbeskyttelse: ingen
  • TCS Tubeless
  • Vægt: 535 gram
  • Dæktryk: 25 til 45 psi
  • Pris: kr. 399,-
  • Venture
  • Dimensioner: 650B x 47
  • Casting:  single Ply 60 tpi tan
  • Punkterbeskyttelse: ingen
  • TCS Tubeless
  • Vægt: 555 gram
  • Dæktryk: 25 til 50 psi
  • Pris: kr 399,-

 

Afprøvning
WTB Byway tager udgangspunkt  WTB Horizon dækket som er et næsten rent slick dæk kun med nogle små sildebens mønster. Byway har den samme slidbane men suppleres med kraftige kvadratiske knopper i hver side, som giver bedre vedhæftning på mere mudrede underlag samt væsentlig bedre kurveegenskaber offroad. Dækket er retningsbestemt.

Venture dækket har et fint og meget blødt mønster i slidbanen der giver fremragende greb. Da gummiet er meget blødt er rullemodstanden lidt større specielt på asfalt. Dækket er retningsbestemt.

Begge de testede dæk er med de brune tanwall sider som er de letteste. Det er foldedæk og de er begge forholdsvis bløde, som gør dem ret  lette at få af og på fælgen. Dækkene springer  let på plads på fælgen efter at have pumpet dem op til max. dæktrykket. De fungerer både med slange og som tubeless.

Kombinationen af de to dæk er rigtig god så længe at underlaget ikke er alt for fedtet. Mønsteret i Venture dækket hjælper markant på grebet i det styrende dæk. Det tætte og bløde mønster suger notorisk småsten til sig, der dog for de flestes vedkommende hurtigt ryger af ude på asfalt. Har det regnet er det en god ide at løbe dækkene efter, da de sylespidse flint hurtigt borer sig igennem dækket.  Byway dækket ruller fremragende og mønsteret i siden giver øget  greb i forhold til Horizon. Selvom de to dæk på papiret er lige tunge virker Byway ikke specielt modstandsdygtig mod punkteringer. Specielt ikke med slange hvor luften lynhurtigt ryger ud. Det er en smule bedre med tubeless som forsinker sivningen, men da dækket er meget blødt i siderne kan man sjældent cykle ret langt.

WTB kombinationen er bedst til sommerbrug hvor veje og underlag er rimeligt tørre. Til vinterbrug og specielt på vores kanter med de djævelske flintesten er de mindre egnet. Lidt synd da de giver nogle af de bedste køreegenskaber for graveldæk.

Et trick kunne være et af de nye Vittoria semi skum dækindlæg, som vil kunne forlænge sæsonen væsentligt.mDem vender vi tilbage til senere.

Konklusion
At sætte en dæk på det styrende forhjul med lidt mere mønster vil for de fleste være en god disposition i kombination med et mere slickagtigt bagdæk, specielt hvis du cykler lige meget gravel og asfalt. Eneste ulempe ved WTB kombinationen er den ringe punkterbeskyttelse specielt i det våde og kolde vinterhalvår.

Link

 

CYKELPORTALEN