CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Colnago C60 Italia TEST: Colnago C60 Italia
Tilhører du den type som er, hvad du omgiver dig med, er Colnago det ultimative tohjulede statussymbol. Men nøgternt set, er denne kostbare prestigeramme... TEST: Colnago C60 Italia

C60 05

Sidste år fejrede Colnago sit 60 års jubilæum med lancering af et nyt flagskib i rækken af landevejsracere. Den nye Colnago C60 viderefører det italienske mærkes tradition for at udvikle en ny cykel hver gang firmaet har jubilæum. C60 forener gammel muffe teknologi fra stålstelles guldalder med moderne kulfiber teknologi. Den nu 83 årige Ernesto Colnago er synonym med det italienske brand. Ernesto var og er rammebygger/svejser af den gamle skole og opnåede hurtigt et ry for at lave cykelrammer af meget høj håndværksmæssig kvalitet. Rammer der hurtigt gjorde sig bemærket når de store cykelstjerner kørte dem til sejr.  Colnago var i tidernes morgen kendt for deres fine stålrammer, men allerede i 1986 begyndte de så småt at arbejde i kulfiber.  Deres første cykel i det nye “vidunder” materiale var en konceptcykel udviklet i samarbejde med et andet italiensk ikon, Ferrari. Cyklen var langt forud for sin tid med hydrauliske bremser og indvendige gear, men nåede aldrig længere end til prototype stadiet.  Samarbejdet med Ferrari er dog stadig intakt og C35 jubilæumscyklen fra 1989 og den seneste V1-r er nogle af resultaterne af deres samarbejde.

C60-08

I 1994 lancerede Colnago deres første fuld carbon cykel C40.  Colnago benyttede muffer og kunne derved producere ramme størrelser med 1 cm spring.  I en cykelverden med hyppige modelskift var C40 livslængde på 10 år ret enestående. I 2004 blev den erstattet af C50. Rammen var opdateret med større kronrør (1.125 inches), men fortsatte med (High Power) HP diamant-cut kædestagene indført fra C40. I forhold til C40 var den lidt stivere, men ellers helt efter Ernesto Colnagos filosofi om en klassisk landevejsracer med forudsigelige køreegenskaber. C50 blev på markedet til 2013 hvor den blev erstattet af C59 hvis teknologi går igen på den nye topmodel C60.

C60 10

C60
Colnago har ligesom stort set alle italienske cykelproducenter af konkurrence hensyn, måtte flytte produktionen af rammer til fjernøsten. Undtaget er topmodellen C60 der udelukkende produceres på fabrikken i Italien. Rørsættet på C60 er en videreudvikling af c59 Master rør der her er gjort noget større i profilen for at øge stivheden. Som noget nyt sammenføjes rørene med muffer også i kulfibermuffer. Dette betyder at Colnago kan producere rammer i et hidtil uset antal forskellige størrelser med en halv centimeters spring. Samtidig giver den nye ramme også associationer med de klassiske muffe svejsede stålstel.

Colnago prioriter først og fremmest holdbarhed, hvorfor en rammevægt på godt 900 gram og en forgaffel på 350 gram næppe vil imponere vægtfanatikere. Det er dog stadig muligt at kunne sammensætte en komplet cykel på omkring de 7 kg med standard topkomponenter.

C60-10

Ud over mufferne er saddelrøret også i de karakteristiske stjerneformede profiler hvilket er unikt for kulfiuberrammer. Det skulle angiveligt give en bedre vandret stivhed og lavere vægt. Krankboksen er helt ny hvor man forener det bedste fra henholdsvis PressFit og BSA standarden.  Colnago kalder den Thread Fit 82,5.  Det er muligt at udskifte gevindet ved slidtage, da stål cylinderen og de to skåle kan tages ud og skiftes. Det er godt tænkt, da det ofte er et problem på kulfiberrammer at gevindet går istykker.  Krankboksen er kompatibel med alle tre standarder fra SRAM, Shimano og Campagnolo. Se flere billeder af testcyklen her

Colnago har insisteret på aluminium dropouts på sine rammer siden C40 og det forsætter naturligvis på C60. De nye dropouts er designet til at være lettere og stærkere samtidig tilføjer stivhed af den bageste trekant.

C60 08

Afprøvning
C60 sælges kun som rammekit inkl. styrfitting krankboks og forgaffel. Den fås i tre forskellige udgaver, den rå ubehandlede C60 Italia (testrammen) den moderne C60 Racing og de flotte håndekorerede C60 Classic.  C60 udbydes standard i 9 forskellige størrelser med sloping geometri og 5 størrelser i den klassiske geometri. Herudover kan rammen bestilles på mål.  Deuden kan man også få den i en lidt tungere udgave udlagt til montering af skivebremser. Testrammen var den ubehandlede C60 Italia i traditionel geometri.  I forhold til prisskiltet på næsten 34 kilokroner er finish og udseende temmelig nedtonet. Kun navneskiltet Colnago og muffesamlinger indikerer at der er tale om en Colnago. Den matsorte finish er meget modtagelig for fedtede fingre så den hurtig bliver grim. Det er bare ikke godt nok på en ramme til så høj en pris. Retfærdigvis skal det nævnes at problemet ikke eksisterer på de lakerede modeller.

Nuvel ude på landevejen virker C60 fra første færd en smule anonym. Lad mig slå fast at det ikke skal tolkes negativt,  men bare er en konstatering af  at rammen opfører sig som forventet hverken fra eller til. Nogle rammer hævder sig gennem ekstraordinær stor stivhed eller bemærkelsesværdig acceleration. Det gør C60 ikke, det er nærmere meget stor ro og autoritet.

C60 er en klippestabil landevejsracer, under alle forhold.  Den styrer neutralt, men reagere alligevel hurtigt. Den er intet mindre end fantastisk på nedkørsler, hvor det er længe siden jeg har oplevet en kulfiberramme med sådan en ro og balance som bare indbyder til at køre rigtig stærkt. I forhold til forgængeren C59, er stivheden i krankboksområdet forbedret væsentligt, uden dog at sætte nogen nye rekorder. Men i praksis er den både stiv og hurtig nok i acceleration til at kunne tilfredsstille langt de fleste uanset terræn og kørestil.

C60-11

De store rektangulære kædestag og gaffelben er underlig oldstyle sammenlignet med normen idag og minder meget om den legendariske Columbus Max fra 90’erne. Den var bemærkelsesværdigt stiv og velegnet til store og kraftfulde ryttere, men også temmelig utilgivelig at cykle på. De egenskaber har C60 overhovedet ikke. Små ujævnheder i vejen er meget afdæmpede, uden dog helt at blive elimineret som på Axalko trærammen. Nogle vil foretrække at de forsvinde helt , men en vis respons fra underlaget gør at C60 altid opfører sig meget forudsigelig og i fuld kontrol.

C60 Italia efterlader for denne tester et lidt tvetydigt forhold. På den ene siden er den en fremragende fuldstændig neutral køremaskine, men på den anden siden syntes jeg navnet Colnago og ikke mindst den høje pris, havde forpligtet til at lave en cykel som lige havde det lille ekstra, og var en smule mere ud over det sædvanlige. De muffede rørsæt vil mange måske syntes er usædvanligt men mht performance giver de ikke noget. For Colnago fans med tegnebogen i orden, er der højst sandsynlig ingen tvivl, men for alle andre er valget nok mere vanskeligt, da der både findes billigere og også bedre ikke mindst italienske alternativer, men godt nok ikke produceret på en fabrik i Italien, hvilket sandsynligvis er en del af forklaringen på den høje pris og som for rigtige Colnago fans sikkert vil være udslagsgivende for valget.

Colnago-c60

 

Konklusion
Ingen tvivl om at der er bundet megen prestige og en stor portion konservatisme i Colnago seneste topmodel C60. Den muffede kulfiberramme og køreoplevelsen giver subjektive og følelsmæssige mindelser om håndbyggede stålrammer fra halvfemserne.  C60 Italia er i denne testers øjne, en gentlemansracer for de pengestærke motionister, mere end en ramme til hardcore konkurrance cyklister, der er på udkik efter rendyrket performance.  C60 opfører sig fuldstændig som forventet, måske med en anelse tilgivende karakter og anonymitet, en karakter der i længden for denne tester blev en smule kedelig. Colnago C60 er for den prestige orienterede cykelrytter, der kan se værdien i at eje og betale for navnet Colnago og vel og mærke den eneste Colnago som er produceret i Italien. For alle andre er valget knap så indlysende.

Vurdering-4

Link

 

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN