CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Mavic løfter sløret for ny innovativ elmotor Mavic løfter sløret for ny innovativ elmotor
Mavic bringer med deres kommende X-Tend motorsystem yderligere elmotorer i retning mod stadig lettere og lettere løsninger, men batteriet er stadig achilleshælen... Mavic løfter sløret for ny innovativ elmotor

Mavic har den forgangne uge fået alle i cykelbranchen til at spærre øjnene en ekstra gang op, da de over for en række udenlandske cykelmedier har løftet sløret for deres kommende elmotor kaldet X-Tend.

Mavic har arbejdet de seneste  4 år på en ny elmotor, der nu er produktionsklar, men næppe kommer på markedet før der er fundet en mulig medinvestor.

Starten på udviklingen af ​​X-Tend-motoren går tilbage til 2016, før Mavic løb ind økonomiske vanskeligheder og mærket gik i betalingsstandsning. Trods de økonomiske udfordringer der nu er løst,  Læs vores:  Mavic har fået nye ejere , fortsatte Mavic udviklingen af motorsystemet.

Mavic siger at deres nye motorsystem primært er tænkt elsektoren for sportslige landevejs- og gravelcykler, hvor udviklingen ikke i samme grad er trængt  igennem pga. for høj vægt, manglende kørekvalitet og stor indre rullemodstand fra motoren, når den er passiv.

Den nye motor er køreklar men Mavic mangler den fornødne kapital fra en medinvestor for at gøre systemet klar til serieproduktion. Dette er en af grundende til at de har valgt at offentliggøre den nu, for at udbrede kendskabet for potentielle investorer. Selv regner Mavic med en mulig lancering i 2025-26, men med den udviklingsfart der er på elmotor området er det da måske allerede for sent til den tid. Konkurrencen er benhård, men det rokker ikke ved at det teknisk set er en uhyre spændende konstruktion, der bestemt vil kunne være med til at bringe elmotorer til cykler yderligere fremad.

Selve motorenheden er en kompakt sag på kun 1.200 gram. Den sidder i en lille kun ø87 mm boks som der meget lettere vil kunne finde indpas i lette landevejs. og gravel rammer. De første prototype cykler er lavet i samarbejde med BMC. Hele motor systemet er produceret i Europa. På to afgørende punkter adskiller Mavic motorens sig fra alle andre. Den passer til standard kranksæt hvilket er afgørende for en smal Q faktor. Motoren har også indbygget effektmåler med en nøjagtighed på +/- 2 %.  Samtidig skal moteren være fuldstændig mekanisk afkoblet fra når den ikke benyttes.  Mavic siger de allerede har testet den med holdbarhed uden service op til 120.000 km.

Selve konstruktionen er beskyttet af 15 patenter. Så længe motorsystemer pga. lovmæssige krav, er låst til kun at være aktiv op til godt 25 km/t er vægten afgørende, specielt på landevejsområdet da den type cyklister sjældent cykler meget under den hastighed og motorsystemet derfor vil være inaktivt og kun være en ekstra vægt rytteren skal slæbe rundt på.  Mavic lover at en typisk cykel vil veje under de 10 kg. ,mens en top tunet racer med letvægtskomponenter vil kunne komme ned på 6.8 kg.  Det samlede system inklusiv en 360 wH batteri vil veje 3.200 gram.  Med en motor der vejer en trediedel af det samlede system, er det tydeligt at batteriet stadig elmotorens achilleshæl på cykler.

Link

 

 

 

CYKELPORTALEN