CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Mavic har fået nye ejere Mavic har fået nye ejere
Fransk investeringsgruppe er nye ejere af det hæderkronede franske cykelmærke, der gennem en menneskealder har været en fast bestandel af Tour de France. Mavic har fået nye ejere

Franske Mavic er en af de ældste europæiske cykelproducenter. Gennem mere end en menneskealder er de blevet forbundet med hjul og cykelsport, ikke mindst Tour de France hvor de har været en fast bestanddel siden løbets start.

Mavic blev grundlagt i 1889 og hvad der startede med nikkel plettering af små komponenterudviklede sig snart til en række specifikke dele til cykler. I 1923 kom fælge og hjul påprogrammet og blev hurtigt Mavic kendetegn og i mange år benchmark for alle andre. De senere år har Mavic haft det stadig sværere med den øgede konkurrence fra en stadig større antal alternative producenter.

Først på året var der forlydende om at et amerikansk investeringsselskab var ved at overtage firmaet, men de trak sig umiddelbart før Covid krisen for alvor satte ind. Det betød at Mavic kort efter gik i betalingsstandsning.
Siden har der været ført forhandlinger med forskellige mulige investorer hvor den franske cykelrytter Bernard Hinault nok er den mest prominente. Også FOX Components har været inde i spillet, men siden trukket sig igen.

I elvte time ser firmaets fremtid og fortsatte eksistens igen ud til at være sikret. Den franskeinvesteringsgruppe Bourrelier Group, ejet af brødrene Yoann- and Jean-Michel Bourrelier. Måske den overtagelse næsten lå i kortene, da Yoann har en fortid som professionel MTB rytter.

Det er ikke nogen hemmelighed at Mavic gennem de senere år har fokuseret mere på sekundære produkter som sko, tøj og hjelme. De nye ejere vil fremadrettet til igen at refokusere på de gamle kerneprodukter, hjul, fælge, nav og eger. En strategi der ligner den proces danske  Lego var igennem for nogle år siden, og som efterfølgende har givet positive resultater. De sekundære produkt kategorier, sko,tøj og hjelme vil gennemgår en kraftig slankekur.

Herudover vil det nye Mavic gennemgå markante effektiviseringer indenfor:

  • Øget fokus på forskning og udvikling.
  • Repositionering af branded gennem rationalisering af produkt programmet og øget kunde
    service.
  • Effektivisering og modernisering af produktionsfaciliteterne.
  • En mere proaktiv markedsførings og kommunikations strategi med fokus på store nøgle
    events.
  • Tæt ledelsesstruktur og opfølgning mellem de to Bourrelier brødre og en nyudnævnt
    Direktør med stærke industrielle kompetencer.
  • Genoptagelse af samarbejdet med Amer Sports (Salomon group)

 

CYKELPORTALEN