CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Evil Chamois Hangar Evil Chamois Hangar
En sjælden gang oplever vi produkter hvis aparte udseende bunder i noget reelt konstruktivt. Chamois Hangar er et sådant produkt. Evil Chamois Hangar

Her på redaktionen bliver vi dagligt bombarderet med produkter der vil skille sig ud fra mængden. Men ofte er der tale om rene optiske fif, der reelt set ikke har nogen værdi for brugeren  andet end at se anderledes ud. Det er der i og for sig ikke noget i vejen med, bortset fra at de fjerner fokus fra mange gennemprøvede konservativt og velfungerende produkter. En ond cirkel som tvinger mange producenter til at udvikle unødvendigt lir.

Amerikanske Evil Bikes er ikke særlig kendt på vore breddegrader. Deres main focus har hidtil være mountainbikes af den kaliber hvor der skal cykles stærkt nedad.

Dagens trend indenfor mountainbikes er stadig længere overrørslængder (front center reach) i kombination med en ekstremt korte frempind. Kronrørsvinkerne bliver fladere  kombination med saddelrøsrvinkler der bliver stejlere. Samtidig er krankboksen sænket.

Ikke en geometri vi ser på ret mange gravelbikes, undtaget den nylig lancerede BMC URS,  der dog langtfra gør tingene så radikalt som Chamois Hangar.

Gravelbiken tager for de flestes vedkommende udgangspunkt i landevejsraceren, som er hurtig så længe underlaget er af en hæderlig beskaffenhed. Anderledes forholder det sig når underlaget bliver mere løst og ujævnt. Her kvitterer de fleste gravelbikes med en meget nervøs og urolig kørsel.

Evil Bikes har taget udgangspunkt i mountainbiken og forklarer det selv sådan.
“We went the other way. Most companies start with road and conservatively relax things for gravel—just enough to not stir any feathers. Not us. We went from full-blown mountain bike and sorta, but not really, roadied it out. We borrowed a few moves from our mountain bikes playbook, notably a short stem happily complementing a lengthy top tube, and we took a long, hard look at toe overlap woes. We already know that the longer the wheelbase, the steadier at speed. And we know that a centered riding position puts power directly over the pedals while allowing slight positioning shifts to create direct effects—lean back, you’re in a manual, lean forward, you’re engaging a corner; press your weight and positioning forward, you’re doing that roadie thing, attacking a climb. From a centered position a bike is wieldy, versatile, and reactive—we know this.”

De righoldige monterings fitting, f.eks beslag til hele 7 vandflasker, skærme og dynamolys undertreger at Evil Bikes mener det alvorligt, med at Chamois Hangar er cyklen til rigtige Gravel cyklister og ikke kun lirede roadier på afveje i det lokale gravelløb :o)

På papiret lyder det temmelig overbevisende ikke mindst en kronrørsvinkel på kun 67 grader, så vi arbejder på højtryk på enten en prøvekørsel på en af årets mange udstillinger, eller at kunne låne et eksemplar til en test.

Chamois Hangar kan købes som komplet cykel med enten SRAM Force AXS eller Shimano GRX. Vil selv sammesætte din cykel er Evil også leveringsdygtig i et løst rammekit inkl. forgaffel.  Priserne starter ved de godt 3.000 Euro.

Link

CYKELPORTALEN