CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

BESØG: Dansk ladcykel med international sexappeal BESØG: Dansk ladcykel med international sexappeal
Solidt købmandsskab og Guerilla markedsføring går hånd i hånd hos firmaet bag Bullitt ladcyklen, der blev verdensberømt under navnet Larry vs. Harry . BESØG: Dansk ladcykel med international sexappeal

Ordsproget om ikke at sælge skindet før bjørnen er skudt, passer helt godt på “drengene” bag Bullitt ladcyklen, bedre kendt under synonymet  Larry vs. Harry. Efter 10 år i forholdsvis lavt gear op af bakke, kan firmaet nu præstere et million overskud tæt på 4 mill. kroner.

Med udsigt til Nørrebros grønne kile og de endeløse rækker af cykler der bevæger sig som en slange på tværs af Københavns primære indfaldsveje, møder jeg Hans Fogh, den ene af den dynamiske duo bag Bullitt ladcyklen. Han er netop ved at sætte de sidste byggeklodser  på endnu en tohjulet transporter, der snart er på vej ud til  en forventningsfuld kunde.

Vi trækker os tilbage i herreværelset, der mest af alt minder om en dagligstue fra farfar var ung, med klassiske lædermøbler, ægte tæpper  og et ikonisk Quad Elektrostat HI-Fi anlæg, der helt analogt henter de sprøde toner fra vinylen via en “gammeldags” pickup. Denne forfatter er selv gammel Hi-Fi entusiast,  og vi begge enige om at den analoge lyd har mere sjæl end den digitale verden.


Billedgalleri fra Larry vs Harry


Hans Fogh holder skansen i Danmark som foruden lager og klargøring også omfatter en konceptbutik, inde ved Nørreport. Selve rammen til Bullitt produceres som stort set alt andet cykelhardware på Taiwan, hvor hans makker Lars Malmborg  i dag bor. Herfra kan han holde et vågent øje med produktionen inden de sendes til Danmark hvor cyklerne  bliver monteret og færdiggjort. “Ingen tvivl om at Taiwaneserne er dygtige, men det er nødvendighed med en’ på stedet, hvis man vil have styr på kvaliteten i alle led” , understreger Hans.

Opstart i modvind
Helt i iværksætteriets ånd, og med vidt forskellige baggrund, sad de to venner tilbage i 2008 og barslede med en ide om at gøre den klassiske og lidt kedelige Long John mere moderne og tidssvarende. Hans er praktikeren, oprindelig uddannet tømrer og havde gennem flere år brugt netop LongJohn i sit firma. Lars er konstruktøren og har hele tiden fingeren på pulsen med nye tiltag og forbedringer, som på Taiwan mere end noget andet sted i cykelverdenen, hurtigst kan omsættes til praksis uden at det koster kassen.

At starte nyt firma i 2008 var måske ikke lige den rette timing, da den økonomiske “nedtur” netop da ramte. Det betød at ingen turde binde an med de helt store investeringer. Men egentlig også bedst i tråd med vores filosofi om selv at være i kontrol, fremfor hele tiden at skulle ligge under for investores afkast, og skulle trække penge ud af firmaet, for at tilfredstille dem, fremfor selve forretningen og produktet. “Dette har også vist sig som en  afgørende motivationsfaktor for at blive ved” fortæller Hans Fogh. De første penge blev brugt på cykler som hurtigt blev solgt hvorefter vi kunne købe endnu en flok cykler og så fremdeles. Den forretnings model  er stadig gældende, om ikke at bruge flere penge end de har. Alligevel er der efterhånden cyklet mere end 10.000 ladcykler gennem “samlebåndet”

Med begrænsede midler til markedsføring, må fantasien bruges og her har Bullitt “drengene” effektivt benyttes sig af de sociale medier og til tider fræk og provokerende. Således kunne københavnerne, og hurtigt også resten af verden, se en SpermBullitt cykle rundt i København og gøre reklame for et sæddonor firma. Senest har det verdensomspændende kurerfirma DHL også fået øjnene op for cyklens muligheder som kurerfartøj på korte distancer. “Bedre reklame kan man næppe ønske sig”  griner Hans Fogh

Et andet sted hvor Bullitt markeres sig, er på deres emballage som prydes af en eventyrverden tegnet af  Kristian Eskild Jensen.  Det er et forsøg på at få brugerne til at genbruges vores kasser og transportfirmaerne til at behandle vores produkter ordentligt under transport.

Bullitt rammen er stort set uændret siden starten, med kun mindre ændringer. Med Bullitt  søges at holde en balance mellem nytænkning og vedholdenhed uden unødvendige gemicks.  Men rammen udvikles løbende til nye komponenter herunder en elektrificeret udgave, bæltedrev  og en mængde forskelligt tilbehør lige fra transport af ting og sager til børn og hunde.

“Med vores nye 2018/19 katalog prøver vi lige som med vores virale markedsføring at gå lidt andre cykelveje. Således er formatet anderledes og vi har lanceret en såkaldt “smørebrødsseddel” hvor kunden kan tage udgangspunkt i otte model eksempler, som alle kan konfigureres individuelt. Efter Lego princippet kan brugeren så tilføje flere “klodser” efter behov og pengepung. En basismodel starter ved godt kr. 15.000,-” slutter Hans Fogh.

Link

CYKELPORTALEN