CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Brompton i luksusudgave med stel i titanium

Indrømmet… jeg er meget fascineret af cykler, og specielt dem som skiller sig ud fra mængden. Engelske Brompton er lidt af en klassiker når det gælder foldecykler.

Denne unikke foldecykel bliver bygget efter stort set samme principper som da den så dagens lys for første gang for næsten 30 år siden.
Du kan læse hele historien om Brompton fabrikken her.

Det er derfor ikke hverdagskost, at der kommer nyheder fra Brompton, men de modelændringer der nu præsenteres, er de mest gennemgribende fra Bromptons side i mange år.
Standard leveres cyklen nu i 10 modeller med priser fra 4900,- for basisudgaven op til 15700,- for deluxe modellen med hele udstyrspakken. Som noget nyt er det muligt at Custom Designe sin helt personlige Bromie på kryds og tværs af modeller, udstyr og materialer. Det er første gang man ser denne option på en foldecykel.

En Brompton gør ikke et stort væsen ud af sig selv. Umiddelbart ligner den gamle, men der gemmer sig en uld i fåreklæder. Hovedrammen er den samme i CrMo stål, men nu gjort 3 cm længere uden at det går ud over det kompakte foldemål. Dette giver mere rolige køreegenskaber samt en lidt mere udstrakt kørestilling. Det nye skal findes i bagstel og forgaffel, der nu er i det eksotiske metal titanium. Også saddelpinden er i det ædle og lette materiale. Vi har afprøvet den letteste model S2L-X i det nye rå lakerede look og med alle titaniumsdelene. Det giver en vægt på 9,3 kg., hvilket er mere end 2 kg lettere i forhold til de tidligere modeller. Vægtreduktionen kan tydeligt mærkes når cyklen skal bæres.

Afprøvning
I modsætning til alle andre producenter af foldecykler sætter Brompton ikke bare en flok standard cykelkomponenter på, nej de specialfremstiller dem selv. I forhold til de ældre modeller, er der sket en del. Styret er blevet erstattet af et lige MTB styr og frempinden har fået en svag hældning forover så man får en mere sporty kørestilling. De største ændringer ligger i bagstel, forgaffel og saddelpind, der nu er i titanium, samt den nye Penta clip saddelklampe  og lette Vitesse saddel. For at holde vægten nede er cyklen udstyret med Bromptons eget 2 gear nav og lette Schwalbe Stelvio dæk. Gearsystemet er forbavsende enkelt, men fungerer upåklageligt. Standard følger der en lille overtrækspose med, men der fås et righoldigt tilbehør til cyklen bl.a. en helt lukket transportpose og en smart taske som klikkes på et beslag foran.

Foldesekvens
Brompton er uden sidestykke den mest kompakte foldecykel med de beskedne mål 565x275x545mm. Med lidt øvelse tager det 15 – 20 sek. at folde den. I modsætning til andre foldecykler benytter Brompton ikke hurtigbespænd, men i stedet en klemmeløsning med en stor vingeskrue. Det giver en bedre og mere stabil løsning.
1. Først løsnes sadlen og trækkes op. Den låser cykel så den ikke kan åbnes under transport.
2. Herefter løftes frempinden på plads og låses.
3. Forhjulet løftes fri af bagstellet og drejes på plads og låses.
4. Nu løftes cyklen let og med foden folder man baghjulet ud.
5. Sluttelig åbnes foldepedalen og du er klar til at cykle.

Da bagstellet kun sidder i opdrejningspunktet er det ikke låst og vil derfor ikke følge med når cyklen løftes. Det skal man lige vænne sig. Det kan dog løses med et lille uoriginalt beslag kaldet Brompton Clip.

Køreegenskaber.
Her er sket rigtig meget. Først og fremmest er det 3 cm længere stel, samt de lige styr og fremadrettede frempind med til at give cyklen en meget mere sporty følelse. Også den nye saddel er lige i øjet, og et tigerspring i forhold til de tidligere modellers meget fremadrettede og oldnordiske damesaddel. Naturligvis er en cykel med så små hjul (16” ) noget mere livlig og i kombination med de smalle Stelvio dæk, er den specielt foran en smule ukomfortabel. Det ændres markant hvis man skifter dækkene ud med Primo Comet.
Accelerationsmæssigt kommer du klart først fra start. De små hjul, accelererer som en komet. Ikke underligt at der er sat en uofficiel verdensrekord på en cykel med små hjul.

Gearingen med 54 tænder foran og 12 og 16 bagi giver geartal på 72 og 54. Det er tilstrækkeligt til bykørsel og lette bakker. Stelvio dækkene skuffer. De er lette men ruller ikke særlig godt. Et par Primo Comet blev monteret. De er 20 g tungere og lidt bredere, men ruller meget bedre. Ikke uden grund at de er liggecykelfolkets foretrukne dækmærke.

Konklusion
Den nye Brompton er uden sidestykke den bedste Brompton nogensinde og i mine øjne også den bedste foldecykel på markedet i dag. Den kører fremragende, er let og har bibeholdt alle Bromptons oprindelige foldedyder. Som dagligcykel i storbyen vil den for de fleste være et bedre valg end en traditionel hverdagscykel. Design og imagemæssigt har den fået et gevaldigt løft så den nu også vil appellerer til et yngre publikum. Der er dog stadig basis for forbedringer i de mange hovsa løsninger i finish og komponentvalg. Sluttelig syntes jeg nok at kvaliteten ikke helt står mål med den høje pris..
Pris 12500,-

FUNKTION: 
PRIS:           

Nyttige links:
Flere billeder af testcyklen
Pedalkraft.dk
Bromptonbicycle

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN