

TEST: Shanren Discovery Pro
COMPUTER, PULS OG GPSTEST 21. november 2019 CYKELPORTALEN

Vi har gennem tiderne haft en del GPS’er gennem redaktionen både fra de store og små producenter. Denne gang kikker vi nærmere på en kinesisk af slagsen, der gennem en stort anlagt kickstarter kampagne lover alt det de andre kan, plus lidt mere, men til en brøkdel af prisen. Den slags hører og ser vi tit, så vi meldte os til kampagnen, for at prøve om det leverede produkt nu også kan indfri forventningerne.
Vi lever i en verden hvor udviklingen på elektronik- og software siden går så hurtig, at hvad der er helt i front idag, er upsolete i morgen. Jeg vil nødig sidde på udviklings gangene rundt omkring og kikke på at det man har brugt sved og tårer på at udvikle i månedsvis næste dag kan ses i et konkurrerende produkt, måske kopieret og ført et skridt videre.
Tilbage til Shanren Technogies, der er en stor kinesisk producent af elektronik, heriblandt cykelcomputere og cykellys. De har eksisteret siden 2012 og er som de fleste andre også OEM leverandør til de store mærkevare brands.
Discovery Pro er deres foreløbige kulmination på deres kunnen. Discovery Pro er en forholdvis stor computer med monokromatisk skærm. Størrelsemæssigt er den på linie med Garmin og Wahoo. Designet er lidt kantet. En lidt usædvanlig feature er en indbygget lygte godkendt efter den tyske StVZO (Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung)
Specifikationer
- Skærm: 2.7″ Monokrom
- Advarselslys: 4 funktioner
- Kommunikation: Bluetooth 4 og Ant+
- Display: Hastighed, Gennemsnit, Distance, Lap, Højde, Effekt, Kadance, Puls, Ur, Batteri, GPS
- Trediepartsapp: Strava
- Lygte: Aftagelig 260 Lumen (3-6 timers brændtid)
- GPS batteri: 96 timer
- Opladning: 2 timer
- Batterikapacitet: 2600 mAh
- Vandtæt: IP65
- Dimensioner: 105 x 60 x 25 mm
- Vægt: 135 gram
- Pris: kan købes på Amazom for 179 Euro (kr. 1342,-)
Afprøvning
Discovery Pro blev udbudt som crowdfunding projekt i forskellige udstyrsvarianter med forskelligt perifert tilbehør. Vi valgte den fulde pakke inkl. styrbeslag, pulsmåler, hastigheds- og kandancemåler. Opsætning og installation er rimelig problemfrit. Der medleveres en stor og lidt klodset outfront beslag som monteres med to bøjler på hver side af styret. Der medfølger også en løs indsats som passer på Garmin beslag.
Discovery bruger et klassisk glidebeslag hvis forarbejdning er meget grov og upræcis. For at få dem til at glide og låse perfekt måtte der skæres en smule i dem. Fisnish og forarbejning på selve GPS er derimod i orden og knapper og display fungerer upåklageligt. Den lille lampe kan skydes af f.eks i sommerhalvåret hvor den er knap så relevant.
Computeren oplades i bunden via det medfølgende USB kabel. Discovery Pro tændes på den rødt markerede power knap. Opsætningen kan foregå direkte på computeren eller via app til smartphone. Den første mulighed er meget omstændig, med en masse tastetryk gennem forskellige menuer, mens den foregår upåklagelig og hurtigts fra selve appen. Der medfølger en udførlig vejledning på computeren samt til alt tilbehøret
På alt ekstra udstyret fjernes den lille plastfolie ved batteriet. Herefter blinker enhederne med en rød diode som fortæller at de er aktive. Via appen parres de igen hurtigt og uproblematisk.
Discovery Pro er primært en uhyre veludstyret træningscomputer med en fremragende batteritid. De 96 timer som svarer til fire døgn er svært at eftervise, men under testen har den været tændt i mere end 14 dage hvor den går i dvale, men vågner så snart den bevæges, før den skulle genoplades. Så jo den har meget langt batteritid, væsentligt mere end de nærmeste konkurrenter. Den indbyggede lygte er reelt brugbar og har lang brændtid. Navigationen er helt basis hvor rutekortet vises på app mens der er pileindikation på enheden som viser retningen. Den kørte rute kan altid ses på appen.
Discovery Pro understøtter også effektmåling både basis og de mere avancerede med seperat måling på begge ben. Du kan også modtage notifikationer for opkald og sms på den. Dette opsættes altsammen inde i appen. Der sker løbende opdateringer af softwaren. I testperioden som har strakt sig over et halvt år er der kommer to opdateringer. Lysdiodestriben foran kan konfigureres, igen via appen til at vise forskellige farver og blinkkombinationer i forhold til den hastighed man cykler. Navigation er begrænset til retningsvisning med pile. Discovery Pro kan synkroniseres med Strava.
Det er primært tænkt som en opmærksomheds søgende gemick til ens medtrafikanter og fungere både i dage og natlys. Displayet er som sagt monokromatisk med 5 liners display. Øverst vises batteristatus, bluetooth, GPS og ur. Næste linie vises hastighed med dobbelt størrelse. Via mode knappen kan skiftes mellem maks, gennemsnit og aktuel hastighed. Ved siden vises distance og aktuel køretid. Næste linie er kadancen og højemeter. Nedenunder puls og stignings/fald procent. Nederst vises watt som kan slåes fra eller konfigureres til forskellige visninger via appen.
Konklusion
Discovery Pro er en prisrimelig GPS computer med et hav af funktioner og udstyr. Hertil kommer en imponerende batteritid. Navigationen er basis, så den henvender sig primært til den trænings og præstations orienterede cyklist. Specielt landevejscyklister der træner om .aftenen vil have god gavn af både lygte og sikkerhedslys.
Link
CYKELPORTALEN
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Elegant ophæng til cykler i by og på land.
- Nyt grusdæk fra Hutchinson
- Startup Brakeable optimerer reparationer hos ORTLIEB ved hjælp af AI
- Italiensk cykel klassiker får ny lang rute
- TEST: Deuter Mondego HB 8
- Sammenklappelig cykelhjelm
- Custom-Made for alle i stor stil
- Ambitiøst styr cockpit fra Flitedeck
- Shimano CUES får landevejsgreb og hydrauliske skivebremser
- Sæt farver på dine cykelhjul
- Oplevelser fra gedebukkestyret
- Fra ung stelbygger til direktør
- Velo De Ville vinder Design & Innovation Award
- Aflivning af cykelmyter i Norden
- 3D branding Made in China
- Engelsk cykeltradition får et frisk nyt 3D pust
- Vi lader billedet stå et øjeblik
- Fra Rotor Bike til QO Bike
- Rose Hobo i ny variant
- Er aluminium et dårligt stelmateriale