CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Selle Italia X-LR Superflow TEST: Selle Italia X-LR Superflow
Rendyrket lir til din popo fra Selle Italia, hvor strømlinet design og lav vægt scorer højt... TEST: Selle Italia X-LR Superflow

Mange cyklister fokuserer på selve cyklen, men selv den dyreste cykel er intet værd hvis styr, frempind og saddel ikke fungerer for en og omvendt kan en billig cykel gøres til en fornøjelse hvis man sidder korrekt og ordentligt.  Hvor styr og frempind er de rigtige fysiske mål og vinkler, er sadlen noget mere kompliceret og meget individuel for den enkelte.

Selvom der findes en række forskellige guides og opmålinger til valg af den korrekte saddel, er det ikke altid tilstrækkeligt i sidste ende, sevlom man langt hen ad vejen kan vænne sig til en saddel. Denne tester har lagt popo til mange sadler som på papiret skulle være den optimale løsning, men som oppe på cyklen i længden ikke fungerer helt optimalt. Og hvad der er godt for den ene kan være dårligt for en anden, så opfordringen er at prøve sadlen, specielt hvis de er dyre.

Selle Italia X-LR Superflow har været på markedet nogle år og fås i flere forskellige varianter. Med og uden udskæring. Det er en let og minimalistisk saddel.

Specifikationer

  • Overdel: Fibratec
  • Base: Nylon/kulfiber med forstærkede kanter
  • Stel: Titanium 316 ø7
  • Dimensioner: 131 x 266 mm
  • Vægt: Vejet 139 gram (opgivet: 130 gram)
  • Pris: kr. 1.198,-

Afprøvning
Alene ud fra formen på sadlen, er det tydeligt at den først og fremmest er minded mountainbikes og cykelcross hvor man flytter sig meget rundt på sadlen. Hermed ikke være sagt at en landevejsrytter ikke vil kunne finde sig til rette på den. Den buede sadelnæse er en stor hjælp på teknisk krævende opkørsler, hvor man typisk skal have vægten langt frem i sadlen.

Som de fleste andre producenter opererer Selle Italia også med forskellige størrelser. I dette tilfælde hedder det IDMatch. Den er en smule anderledes ved at tage udgangspunkt i dine preferancer og herudfra vælger den mest optimale løsning fra deres omfattende program, men med alternativer.  Det hele foregår bekvemt online hvor du skal tage stilling til flg.

  1. Køn
  2. Højde
  3. Kropsbygning, a: tynd, b: almindelig, c: kraftig
  4. Kropsfleksibilitet a: ringe fleksibilitet, b: mellem fleksibilitet, c: meget fleksibel
  5. Cyklisttype, road, offroad, commuter, triathlon, gravel, urban
  6. Hvor længe du cykler, 1, 2, 3, 4, 5 eller over 6 timer
  7. Systemet vælger en for dig favoritsaddel samt en række alternativer

Indenfor hver type  opererer Selle Italia med to størrelser L3 og S3. Systemet er meget snævert, så du får en saddel som er meget specifik til en enkelt cykeldiciplin, hvad der måske er knap så hensigstmæssigt hvis du breder dig over flere typer cykeldispliner.

Selv anbefaler Selle Italia den primært XL-R Superflow til CrossCountry, Marathon, Downhill og Cykelcross. Primært vil jeg sige den bedst egner sig til forholdvis korte distancer, da den primære understøtning ligger på midten af sadlen, men det er i sidste ende individuelt. Hvad der er godt for en kan være skidt for en anden.

Selle Italia X-LR Superflow er subjektivt et flot og elegant saddel. Den riflede næse minder om en klassisk italiensk cykelsko i læder. Den riflede overflade kompenserer til dels for den buede overflade som gør at man let glider rundt på sadlen. Igen afhængig af hvilken type bukser og bukseskind der benyttes. Den er ret kritisk mht til valg af cykelbukser.  Sadlen er subjekt hård og der er ikke megen komfort at hente. Dette er mest udtalt jo tungere en rytter man er. Sadlen er temmelig kritisk mht til vinkling. I praksis vil de fleste nok befinde sig med en grad eller to vinklet  opad som det mest optimale.

Konklusion
Selle Italia X-LR Superflow, er en flot designet og slidstærk og meget let saddel, der primært er til de forholdvis spinkle og meget tekniske orienterede ryttere der kører hurtigt over forholdvis korte distancer.Er du til komfort over længere distancer er der bedre alternativer.

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN