CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Niner MCR 9 RDO TEST: Niner MCR 9 RDO
The Magic Carpet Ride fra Niner er lidt af et nicheprodukt blandt gravelbikes med fuld affjedring og en aparte geometri fra tidernes morgen... TEST: Niner MCR 9 RDO

Niner MCR 9 RDO repræsenterer den fuldt affjedrede gravelbike i vores testrunde. Allerede i 2018 teasede Niner med prototyper af deres kommende Magic Carpet Ride cykel. Med MCR 9 RDO har Niner overført deres teknologi CVA (Constant Varying Arc til en fuldt affjedret gravelbike. Et fire punkts affjedringssystem konstrueret til at fungere lige godt på opkørsler som nedkørsler  siddende ned på cyklen. Men hvor mountainbike systemet primært er for udligning af  større ujævnheder er den 50 mm vandring på MCR 9 til de helt små ujævnheder.

Selv kalder de den Magic Carpet Ride, og udseendemæssigt minder den lidt om en full suspension mountainbike med dropbar styr. Cyklen kan både monteres med 700C og 650B hjulsæt med en maks dækbredde for 700c på 40 mm og 50 mm for 650B hjulsæt. Vores testbike var med 700C, men vi arbejder på at få lov til at teste en 650B udgave for en længerevarende test.

 

Specifikationer

  • Ramme: NINER RDO CARBON FIBER: 50MM CVA SUSPENSION; FORGED ALLOY LINKS;
  • Forgaffel: FOX 32 SC FLOAT AX 
  • Bagaffjedring: X-FUSION MICROLITE RL W/ REMOTE LOCKOUT
  • Geartrain: Shimano GRX 800 
  • Bremser: Shimano GRX hydraulisk
  • Kasette: 11-34
  • Kranksæt: Easton EA 90 47/32
  • Krankboks: PF30
  • Styr: Niner RDO
  • Frempind: Niner RDO
  • Saddelpind: Niner RDO
  • Hjul: Stan’s NoTubes Grail CB7 carbon wheels
  • Dæk: Schwalbe G-One 700 x 40/45 mm
  • Størrelser: 53, 56, 59 cm
  • Farver: Olivengrøn og Magnetisk Grå
  • Vægt: 11.45 kg
  • Pris: kr. 42.225,- (rammekit kr. 23.625,-)

Afprøvning
Niner MCR 9 LTD vinder næppe nogen designpris, med sit temmelig aparte udseende, men Form Follow Function og selve byggekvaliteten samt finish og forarbejdning er top notch.  

Cyklen er designet til primært at sidde ned hele tiden og pedaler med en virkningsgrad på affjedringen  fordelt med 70 % på baghjulet og 30 % på forhjulet. Det kræver en smule tilvænning i starten. CVA affjedring  er en slags firepunkts parallelogram hvor hele bagstellet bevæger sig ret lineært i hele sin vandring, hvilket gør at cyklen specielt på opkørsler bevarer kontrollen. Det er stadig muligt at låse bagaffejdringen med den lille lever oppe ved styret, men i praksis og med den rette indstilling bruger man det ikke, 

Front affjedringen er det svage punkt fordi den bygger på en traditionel Fox fjederforgaffel der er blevet begrænset i vandringen. Selvom den på papiret har 50 mm vandring når den ikke i nærheden af f.eks en Lauf eller Cannondale Lefty Oliver gaffel som er specifikt designet til gravel. 

I det hele taget føles forenden ret nervøs fordi tyngdepunktet er langt tilbage. På mange måder føles MCR 9 RDO som en 29” mountainbike år tilbage. Dens geometry minder meget om det  Niner brugte på deres tidligere hardtail MTB’er.

Affjedringen er primært konstrueret til at tage de små ujævnheder mens ved de større bumb på specielt frontaffjedringen hurtigt når sin grænse på 50 mm. Her skal eksperimenteres en del med både lufttryk i gaflen og i dækkene for at finde det optimale setup. Forgaflen sætter grænsen for hvor brede dæk der kan sætte på når man kører med 700c hjul, hvilket er lidt synd, specielt med de monterede Schwalbe G One dæk som aldrig har været min favorit. Den maksimale bredde foran er 40 mm mens der kan klemmes 45 mm bagpå. De er primært beregnet til cross fremfor gravel. 

Niner MCR 9 RDO er en udpræget komfort gravelcykel ikke mindst for Bikepackeren på langtur. Der er rigeligt plads til både tasker og vandflasker. Niner’s egne tasker der skrues direkte fast i stellet er et yderligere plus. 

Den største ulempe er den forholdsvis høje vægt som sætter en dæmper på de helt store udfoldelser hvis høj hastighed er det primære, specielt i teknisk og meget kuperet terræn. På lange jævne grusveje er den i sit rette element hvor man nærmest flyver hen over forhindringerne.  Til trods for at Niner MCR 9 RDO er lidt af et nicheprodukt, er den sjov og mega komfortabel gravel/bikepacking cykel.  En anden faktor er den komplicerede opbygning med en masse bevægelige dele. Ikke noget jeg ville løbe an på på en længerevarende Bikepacking tur til Langbortistan trods den fine komfort.

Konklusion
Niner MCR 9 RDO er en sjov cykel, men også lidt af en nichebike i gravel segmentet. Den er primært til de lange ture gerne med oppakning i ikke alt for krævende og teknisk terræn. Den forholdsvis høje vægt kan den trods affjedringen ikke cykle fra. 

Link

 

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN