TEST: Carry Freedom City Trailer
CYKELANHÆNGERETEST 31. august 2017 CYKELPORTALEN
Fleksibel anhænger med løs toptaske lige til at montere med remme på det sammenfoldelige aluminiumsstel. Skal du have anhængeren med i toget, svinges tasken over skulderen, mens stellet nemt foldes helt fladt. Og så har du stadig en hånd ledig til cyklen. Kombinér anhængeren med en foldecykel, og du har en ideel løsning til ferien. Eller du kan bruge anhængeren uden cyklen som en rullende kuffert eller indkøbskurv. Kun fantasien sætter grænsen.
Specifikationer
- Ramme: 6064T6 Alluminium
- Egenvægt: 5 kg
- Hjul: 12″ x 2,25
- Dæk: Kenda 12 x 2,25
- Maksimal last: 45 kg
- Bokskapacitet: 600 x 400 mm
- Taske: 70 liter 400 Denier PU coated nylon
- Dimensioner: 350 x 650 x 1250 mm
- Sammenfoldet: 100 x 510 x 730 mm (37,5 liter)
- Reflekser: 2 røde bag, 1 hvid foran
- Trækkrog: Stål og elestomer
- Pris: set til kr. 3.200,-
Afprøvning
Carry Freedom City Trailer, er langtfra nogen ny konstruktion, men på mange områder er den stadig temmelig unik. Vi har testet anhængeren som pakæsel på en tre uger lang tur over alperne efter en Tern Verge X11 som du kan læse testen af her.
City Trailer er opbygget omkring en let sammenklappelig aluminiumsramme og to 12″ hjul. Befæstningen til cyklen foregår via en beslag til montage i venstre side på stikaksel eller på fast nav. Anhængeren er afkoblet to steder via elastomerer som elminerer de ryk man ofte kan opleve med direkte koblinger. Håndtaget som er sammenklappelig kan justeres i højden, afhængig af hvilken hjulstørrelse man benytter på cyklen, så den altid er i vatter. Samtidig fungerer elastomeren som afkobling.
Anhængeren kan sammenfoldes via et sindrigt system af en wire og en låsestang. Den vejer godt 3.5 kg. På rammen monteres den medfølgende taske på 70 liter som er specielt konstrueret til anhængeren via de to bæreremme. Den er placeret meget lavt hvilket giver et lavt tyngdepunkt. Der er et stort rum som der er adgang til for oven. Der er et net i bunden og seks indvendige sidelommer.
Udvendigt på toppen sidder et net. Tasken er grundet sin faconsyede udfomning lidt vanskelig at pakke, hvilket i praksis betyder at den ikke føles særlig rummelig. Det er nu ikke det store problem, da rammen giver rigelige muligheder for at fæstne ekstra bagage og genstande oven på som kan den fæstnes via løse pakremme. Tasken er smart udformet, men kvaliten er under middel. Den er ikke vandtæt og bliver hurtig slidt. Desuden skal man være opmærksom på at den ikke kører på dækkene, når den pakkes til maksimal volumen.
Anhængeren triller bag cyklen asymmetrisk hvilket betyder at den rager lidt længere ud mod vejbanen. Det er en god disposition, da man så kan cykle længere ud i højre side af vejbanen. Der er to røde reflekser bagerst og en hvid forrest, men ingen sikkerhedsvimpel, til at advare billister som ofte overser den lave anhænger.
Fordelen ved en tohjulet trailer er at den ikke påvirker cyklens bevægelser og ikke belaster trækket og cykelrammen, da al vægten ligger på de to hjul. Det gør det også letter at parkere både cykel og anhænger. Når anhængeren kobles af fungerer den snilt som bagagetrolley. Sammenfoldet ville det dog have været rart med nogle remme til at holde den sammenfoldede anhænger sammen, evt en løs pose.
Kun på meget stejle opkørsler mærker man traileren. Selv anbefaler Carry Freedom en maksimal last på 45 kg, I praksis vil jeg sige omkring de 30 kg som det absolutte maksimum. Anhængeren er let at håndtere alene, og man sætter stor pris på at den kan sammenfoldes og tasken kan svinges over skulderen. En fin detajle er de meget letløbende hjul med lukkede lejer. De er i en klasse der normalt ikke findes på den type produkter. Carry Freedom City er en let og meget universal anvendelig cykeltrailer som er letløbende og har et lavt tyngdepunkt. Anhængeren er lige velegnet til indkøb som til ferie.
Konklusion
Carry Freedom City hører til blandt de bedre tohjulede transport anhængere med lavt tyngdepunkt. Den er velkonstrueret og dens foldeprincip er uhyre gennemtænkt.
Link