CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Status for nationale cykelstrategier i Europa Status for nationale cykelstrategier i Europa
ECF har udgivet deres årlige rapport, der tager temperaturen på de nationale cykelstrategier i 47 europæiske lande Status for nationale cykelstrategier i Europa

Rapporten giver for første gang nogensinde et omfattende overblik over status for nationale cykelstrategier i 47 europæiske lande i en tid med stigende politisk interesse over hele verden omkring cykling som en bæredygtig og sund transportform.

En national cykelstrategi er et afgørende politisk værktøj for lande til at udvikle og øge cykelsportens andel på nationalt plan med alle de positive samfundsmæssige konsekvenser, som dette genererer.

Nationale cykelstrategier er også medvirkende, hvis verden skal reducere transportemissionerne hurtigt og effektivt og undgå det værste af klimakrisen.

Med vedtagelsen af ​​den paneuropæiske masterplan for cykelfremme i maj 2021 er 54 lande i regionen nu politisk bundet til at udvikle og implementere en national cykelstrategi inden 2030. Ved at analysere data fra 47 europæiske lande viser denne rapport, at de fleste landene har en lang vej at gå for at nå dette mål.

Jill Warren, CEO for European Cyclists’ Federation:

“Sidste års underskrivelse af den paneuropæiske masterplan for cykelfremme var en milepæl i international cykelfortalervirksomhed og kulminationen på mange års hårdt arbejde fra ECF og dets medlemmer. Med mere end 50 lande, der dækker hele Europa, nu forpligtet til at vedtage nationale cykelstrategier inden 2030, er ECF stolte af at fortsætte med at tage føringen sammen med vores medlemmer for at overvåge fremskridt og hjælpe lande med at udvikle deres strategier til at vokse cykling.”
Fabian Küster, direktør for Advocacy and EU Affairs hos European Cyclists’ Federation:

”En national cykelstrategi er et vigtigt instrument til at udvikle cykling på tværs af en nation. Sådanne strategier har længe været i brug i de traditionelt mere cykelvenlige nationer i Europa, men i de senere år er også mange sydeuropæiske lande begyndt at komme efter. Mens der stadig er store huller, især i Østeuropa, er der klare tegn på, at cykling bliver en ny normal på tværs af kontinentet.”
Af de 47 analyserede lande har 13 i øjeblikket en national cykelstrategi på plads, mens 10 har udløbne strategier, der skal opdateres. Alene i 2021 vedtog Belgien, Cypern, Tyskland og Spanien hver en cykelstrategi, og yderligere fem lande er i øjeblikket i gang med at udvikle en for første gang.

For at nå masterplanens 2030-mål, reducere transportemissioner og høste de mange samfundsmæssige fordele ved at cykle, må mange lande omgående begynde processen med at udvikle eller forny deres nationale cykelstrategi.

Resultaterne i denne rapport vil udgøre et benchmark, som ECF har til hensigt at offentliggøre årlige opdaterede rapporter for at spore fremskridt med udviklingen, implementeringen og effektiviteten af ​​nationale cykelstrategier i Europa frem mod 2030.

Du finder hele rapporten her, der set med danske øjne er ret interessandt, da Danmark mangler at få ajourført deres plan.

Link

CYKELPORTALEN