CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Ny SRAM Apex Eagle bliver 1×12 og tilbydes både med- og uden elektronik Ny SRAM Apex Eagle bliver 1×12 og tilbydes både med- og uden elektronik
SRAM Apex Eagle er fire nye grupper, to elektroniske og to mekaniske Ny SRAM Apex Eagle bliver 1×12 og tilbydes både med- og uden elektronik

SRAM har under store medie opmærksomhed idag frigivet en række nye komponenter under den nye SRAM Apex XPLR-serie. Der er to trådløse 12-speed grupper og to mekaniske 12-speed grupper, der ialt tegner sig for fire nye gearskiftere, to gear/bremsesæt, et kranksæt, og en ny 11-44t kassette.

Den mekaniske 1×12 Apex gruppe er I vores optik er den største nyhed da den er fuldt kompatibel med eksistrende MTB Eagle komponenter

SRAM har nu endelig lavet en skiftegreb, der har samme udveksling  som deres MTB-grupper – X-Actuation – hvilket betyder, at den fungerer med alle andre SRAM Eagle 12-gears skiftere. Det er til gengæld dårligt nyt for  det lille engelske firma Ratio Tech, som laver den nye skralde, der konverterer ældre Rival- og Apex-skiftere til Eagle-forholdet, men mon ikke de stadig har et par esser i baghånden.

Den store udfordring for mange cykelforbrugere er stadigt et alt for højt prisniveau startende omkring de kr. 7.000,- noget som helt sikkert vil få flere og flere cykelforbrugere til at kikke sig om efter alternativer fra de små producenter, microShift, LTWoo, Sensai. Med SRAM har du naturligvis en store service og pålideligheds faktor i bagagen, som du også betaler for men alligevel…

SRAM APEX EAGLE 12-SPEED (52T MAX)
Mens navnekonventionerne er lidt forvirrende, er SRAM Apex XPLR Eagle eller SRAM Apex Eagle gruppen den mest interessante fordi den nu har 12 gears kompabiltet med de øvrige  Eagle MTB komponenter, så du kan mikse og matche komponenter og bruge den med enhver Eagle-skifter eller 50T/52T-kassette.  Håndtaget og bremsesættene har en hydraulisk to-stempel caliper, og det højre håndtag har en typisk SRAM DoubleTap skifterpaj, selvom det ser ud til, at venstre håndtag ikke har en pagaj, hvilket betyder, at du ikke kan bruge den til at betjene en dropperpost.

Det nye Apex 1 Wide kranksæt har aluminium krankarme, en DUB spindel og en direkte monteret X-SYNC kædering, som det ser ud til at være tilgængelig i 36, 38 eller 42 tons konfigurationer. Den længere DUB spindel passer til både vej- og MTB bundbeslagsstandarder for kompatibilitet med 135 mm, 142 mm og Boost-bagafstand.  Apex Eagle-skifteren arbejder med 12-trins mekaniske Apex- og Eagle-skiftere, standard Eagle-kæder og har samme generelle design og rullelejekobling som en typisk GX Eagle-skifter.

 

 

SRAM APEX XPLR 12-SPEED (44T MAX)
SRAM Apex XPLR har et par nye komponenter, men ligner meget Rival XPLR-gruppen, der blev lanceret sidste år. En af de vigtigste forskelle er en 400% rækkevidde 11-44t kassette (i forhold til 440% 10-44t Rival XPLR kassette). Og den passer også til 11-trins. Skifter- og bremsesættet er det samme i denne gruppe, men den får en helt ny mekanik bagpå. Apex XPLR-skifteren er designet til brug med Flattop-kæder og kan rumme kassetter med et 44T tandhjul. Den fungerer også med 12-trins mekaniske Apex- og Eagle-skiftere, hvilket er en fin detajle og en interessant løsning til flatbar gruscykler og ATB’er.

SRAM APEX EAGLE AXS 12 SPEED (52T MAX)
Apex Eagle AXS-gruppen er centreret omkring den nye X1 Eagle AXS-skifter, som ligner GX AXS-skifteren og meget vel kan erstatte den. X1-skifteren er kompatibel med 50T- eller 52T-kassetter og har samme cage lock-teknologi og overbelastningskobling som SRAMs andre AXS-skiftere. Skifter-/bremsegrebssættene ligner meget dem i Rival XPLR-gruppen med trådløs eTap-skift, samme formfaktor og to-stempel hydrauliske bremsekalipre.

SRAM APEX XPLR AXS 12-SPEED (44T MAX)
SRAM Apex XPLR AXS-gruppen har samme skifte/greb og bremser som nævnt i Apex Eagle-gruppen og 11-44t kassetten fra det mekaniske Apex XPLR-sæt. Den får den nye Apex XPLR AXS-skifter med et sammenligneligt kompakt kabinet velegnet til 11-44t XPLR, 10-44t XPLR og 10-36t kassetter.

De nye grupper vejer godt 2.900 gram plus/minus uden krankboks. Den elektroniske udgave forventes på markedet i denne måned mens vi må vente på den mekaniske til september.

Nu venter cykelverdenen så spændt på hvad Shimano kommer med som modsvar :o)

Link

CYKELPORTALEN