Shimanos førsteklasses R9200-serie går over til 12-speed Di2 udelukkende, skive- eller fælgbremsemulighed med trådløse skiftere, hurtigere for- og bagskiftere, større klinger på 54-40T og 11-34T-kassetter.
Serien inkluderer en ny wattmåler, SERVO WAVE bremseteknologi og en ny serie af tubular og tubeless hjul.
Lanceringen af den nye DURA-ACE er ikke kun udviklingen af en enestående ny geargruppe, det er også kulminationen på et studie i videnskaben om fart.
Shimano har leveret sin hurtigste og mest præcise gear-serie og udvidet sin arv af innovation, samtidig med at den sætter en ny milepæl for landevejscykling. Hver detalje, hver beslutning og hver komponent i den nye DURA-ACE R9200-serie er konstrueret til at levere en hurtigere, mere pålidelig og mere intuitiv køreoplevelse.
Komponentgruppen i R9200-serien, der er udviklet med Science of Speed-designkonceptet, har en ultra effektiv 12-speed drivlinje, et pålideligt trådløst cockpit, ultra raffineret ergonomiske egenskaber, nye aerodynamiske tubeless og tubular hjul, et forbedret bremsesystem og integreret digital teknologi udviklet for dem, der aldrig går på kompromis.
Stræben efter perfektion kommer ikke let. Udviklingen med verdens bedste atleter og udviklere af cykelkomponenter førte til at forske, undersøge og analysere produktpræstationer i laboratoriet og i den virkelige verden – hver en sten er blevet vendt i videnskaben om fart. Resultatet kan opdeles i område: gearskiftet, kontrol-interface, bremsesystem, drivlinje og hjulsystemet
Gearskiftet
Shimano har fuldstændig revideret sin Di2-platform for at forbedre skiftehastigheden, samtidig med at gøre forbindelsen mellem skifterne og for- og bagskifter trådløs – samt sikre absolut pålidelighed.
Shimanos nye Di2-platform introducerer et forbedret motordesign i for -og bagskifteren, hvilket reducerer bearbejdningshastigheden, det vil sige bevægelsestiden mellem motor og gearmekanismer – og transmissionens ydeevne – for at muliggøre Shimanos hurtigste skift nogensinde. Resultatet er en tidsbesparelse i brøkdele af et sekund, men det resulterer i et fald på 58% i bagskifterens driftstid og et fald på 45% af forskifterens driftstid.
Absolut pålidelighed leveres af en kabelforbundet forbindelse, hvor det giver mening. Nye SD-300-ledninger med mindre diameter forbinder Di2-batteriet (BT-DN300) til forskifteren (FD-R9250) og bagskifteren (RD-R9250). Dette ene indvendige batteri giver en enkel opladningsløsning og sikrer en stabil højspændingsforbindelse til gearskifterne, hvilket bidrager til Shimanos hurtigste skift nogensinde. Absolut pålidelighed garanteres yderligere af høj sikkerhed, hurtig behandling og lavt strømforbrug i et proprietært chipkredsløb, hvilket reducerer chancen for interferens fra eksterne enheder betydeligt.
Shimanos nye DURA-ACE bagskifter er ikke længere bare en bagskifter. Det er også det sted, hvor systemet oplades (udskifter Shimanos SM-BCR2-oplader), det skaber forbindelse til STI-skiftere via Shimanos proprietære integrerede kredsløb, ANT+ -forbindelsen til andre tredjepartsenheder (udskifter den trådløse EW-WU111-enhed ), erstatter det tidligere styr eller Junction-A (SM-RS910) -knap i rammen. Dette resulterer i, at RD-R9250 bagskifteren har et integreret design med en skjult opladningsport, en knap til Di2-betjening og LED-lys, der angiver synkroniseret skift indstillinger eller eventuelle krav til opladning
Kontrol Interface
I de senere år er professionelle og højtydende ryttere begyndt at ændre deres kørestillinger- og præferencer. Shimano har i samarbejde med mange professionelle ryttere arbejdet for at studere disse ændringer. Til bjergkørsel, sprint eller tidskørsler har Shimano afbalanceret komfort, udseende og aerodynamiske egenskaber medenestående ergonomi.
De ny 2×12-speed trådløse hydrauliske skivebremseskiftere (ST-R9270) leveres nu med en forhøjet hoveddel med en lille indadgående kurve samt et øget område mellem gearskifteren og styret for at bringe nye niveauer af komfort og kontrol. Dette giver ryttere bedre pegefinger- og tommelfingergreb på skifteren hoods og bedre greb med 3 fingre bag bremsegrebet – mens de stadig giver let adgang til gearskifteren når man ligger i styrets drop. Forskydningen mellem Di2-knapperne på grebet er også blevet forbedret, hvilket muliggør en bedre differentiering mellem op-og ned-skift-knappen, især med handsker eller våde fingre.
Skiftegrebene fungerer med en trådløs forbindelse. Dette giver mulighed for en enkel installationsprocedure og ingen kabelporte i rammen eller styret. Sammen med indvendig kabelføring giver det mulighed for et smukt rent cockpit.
Hvor kabelporte kan bruges, er ved installation af formindskede trådløse skifteknapper. Shimanos sprint (SW-R801-S) eller bjerg-skifter (SW-R801-T) kan bruges med et klembånd eller kan sidde integreret i styret med en bestemt forbindelsesport, såsom det nye PRO Vibe Evo-styr. Disse nye mere kompakte satellit-skiftemuligheder fastgøres enten i droppet af styret via et 100 mm kabel (SW-RS801-S) eller til toppen af styret via et 260 mm Di2-kabel (SW-RS801-T).
Kontrol-interfacen tilbyder naturligvis nogle praktiske tilpasningsmuligheder takket være en opdateret E-TUBE-app, der nu er kompatibel med DURA-ACE R9200-serien. Ligesom tidligere versioner giver E-TUBE Project version 4.0.0 mulighed for at indstille præferencer såsom synkroniseret eller semi-synkroniseret skift, multi-skift, indstilling af skifte-hastighed og STI-kortlægning, mens du er på farten. Også forbindelser til tredjeparts cykelcomputere kan alle konfigureres til at vise Di2 -oplysninger.
Konkurrerende landevejscyklister søger normalt at komme fra A til B på den hurtigste og mest effektive måde. Med den enkle indsigt har Shimano optimeret sin gearing, gearskift og watt måler til at sætte en ny milepæl for ydeevne, forbedret hastigheden på bagskifteren med 58% og forskifteren med 45%.
Den nye DURA-ACE 12-speed HYPERGLIDE+ kassette bevarer det øverste 11T-gear, men er blevet optimeret med en revision af ‘sweet spot’ -gearene mellem 6., 7. og 8. tandhjul for at bevare Shimano-kendetegnet ved glatte og konsekvente geartrin.
Kombinationen af dette med hurtigt og stødfrit skift takket være smarte rampede profiler på kassetterne medfører jævnere gearskift, selv under stor belastning, uanset om du bevæger dig op eller ned af kassetten.
Resultatet er, at der ikke længere er behov for at forsinke en acceleration eller udføre et let tråd i forbindelse med dine gearskift. Ryttere kan nu “put the hammer down” og skifte endnu hurtigere med mere smooth kadence og bedre fartoverførsel takket være DURA-ACE kassetter med HYPERGLIDE+ teknologi.
I alt er der to DURA-ACE Hyperglide+ kassette muligheder; 11-30T og et nyt DURA-ACE 11-34T-ratio til stejle stigninger. Kassetterne leveres med et nyt spline-mønster, der også er bagudkompatibelt med DURA-ACE R9100 11-speed freehub-bodies, hvilket betyder, at nye DURA-ACE R9200-komponenter kan bruges på de tidligere hjul i R9100-serien.
Ud over den nye større DURA-ACE-kassette (11-34T) til mere moderne racestilarter tilbyder et ny større 54-40T-klingesetup mulighed for højere transmissionseffektivitet end mindre klingemuligheder og hjælper pro ryttere med at reagere på stadigt stigende hastigheder.
Vi rørte ved, at for-og bagskifterens øgede hastighed tidligere, men der er mere at sige. Skift udføres nu af en mindre, slankere og lettere Di2 forskifter (FD-R9250) og en mere avanceret SHIMANO SHADOW RD bagskifter (RD-R9250). Forskifteren lover et 33% mindre frontareal, bringer et vægttab til 96 gram og tilbyder stor klingekapacitet til 50-55T klinger.
Drivlinjen er naturligvis ikke komplet uden kranksættene. To versioner er tilgængelige, den integrerede wattmålerversion (FC-R9200-P) eller ikke-wattmålerversionen (FC-R9200), naturligvis med mange forskellige størrelsesspecifikationer. Begge versioner er udstyret med HOLLOWTECH II-teknologi og findes i enten 50-34T, 52-36T eller en ny 54-40T klingekombination, i pedalarmslængder fra 160 til 177,5 mm og med en Q-faktor på 148 mm. Wattmåleren bruger Bluetooth og ANT+ teknologi til at overføre data. Det kan prale af 300+ timers køretid mellem opladninger og leveres med en forbedret 1,5% belastningsnøjagtighed.
DURA-ACE R9200 drivlinjen er komplet med den samme 12-speed kæde, der bruges på Shimanos XTR M9100-serie, hvilket forenkler lagerkrav til detailhandlere og rytter
Bremsesystem
Fart betyder ikke meget uden evnen til at kontrollere den. Løb kan afgøres i hjørnerne, så forbedret bremsning kan gøre forskellen mellem en podieplads og skuffelse.
Shimanos nye DURA-ACE bremsekomponenter giver mere finjusteret kontrol gennem de smallere, hurtigere og mere aggressive svinglinjer, der findes i racersituationer. Med tilføjelsen af SERVO WAVE -teknologi til bremsegreb, taget fra Shimanos MTB- og gravel bremsesystemer, har ryttere et kortere frirum og er i stand til at få en mere kontant forbindelse mellem bremseklodser og rotorer, hvilket muliggør mere feathering eller modulering af bremserne, som resulterer i øget hastighedsoverførsel og mere tillid i tekniske situationer.
Derudover er bremsestøjen blevet reduceret – forbedret med 10% bredere bremseklods og rotor-clearence og et skift til Shimanos RT-MT900 rotorer. Resultatet er et mere støjsvagt system, der opnås ved mindre varme-deformation af rotoren og mindre midlertidig interferens mellem klodsen og rotoren.
Desuden er vedligeholdelse af bremserne også blevet forbedret. Nu er det muligt at bleede bremsen uden at fjerne kaliperen (BR-R9270) fra rammen takket være en separat udluftningsport og ventilskrue. En ny tragt og bleed-spacer hjælper også med at forbedre udluftnings-processen.
Nye aerodynamiske hjul
Det sidste område i studiet om fart er hjulene, det sidste punkt mellem rytterens input og hastighedsoutput. Shimano har redesignet sin hjul-lineup med en balance af tre faktorer: drag-reduktion uden at ofre kontrollen, drivkraftens stivhed takket være et nyt DIRECT ENGAGEMENT-nav og en lettere konstruktion. Disse principper udgør tubeless og tubular muligheder i fuld kulstof for at overstige nutidens standarder.
Tre fælghøjdeprofiler giver forskellige præstationsfordele for rytteren:
- C36 (WH-R9270-C36-TL hjulet er fokuseret på bjergkørsel og er det letteste hjultilbud
- C50 (WH-R9270-C50-TL) er et allround-hjul med en god balance mellem drag, sidestyring og kørestivhed, periferi samt samlet vægt og styrbarhed
- C60 (WH-R9270-C60-HR-TL) er det mest aerodynamiske hjul med høj stivhed til sprint og højhastighedsforfølgelser. Det er fokuseret på at levere fordele ved drag, sidestivhed og drivkraftstivhed.
De nye Dura-Ace produkter tilgængelige i butikkerne fra oktober 2021.
Shimano og Pro præsenterer en række nyheder på Eurobike i år herunder en ny 12 speed Ultegra gruppe med wattmåling, nye graveltasker og styr og værktøj fra Pro. Flere detajler de kommende dage her på cykelportalen som naturligvis er på pletten ved Bodensøen.
CYKELPORTALEN
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Vello, Valerie og Valentin
- BOGANMELDELSE: Giro d’Italia 1949
- SPEZI: Liggecykelproducent bag verdens førende messe for alternative cykler
- Lille overrørstaske til de hurtige
- Fra bil til cykelhjul
- KORT NYT: Genbrug i ny cykelhjelm
- USWE er vild med Bikepacking
- Ny cykelmesse i Nordens Venedig
- Vand på flasken fra Restrap
- Cykelfestival i Berlin
- TEST: Goshawk AZ-1 Module
- Danskerne kører for stærkt
- TEST: Praxis Cycles Alba
- Cykeldimser i Düsseldorf
- Genopbyggelsen er større end skabelsen
- Ny geargruppe fra Shimano
- Håndbygget minicykel til rejsekufferten
- Letteste 3D printede saddel fra Prologo
- TEST: GripGrab Windbuster
- Glæden ved kæden