CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Kæde revolution fra Taya Kæde revolution fra Taya
Taya har begået lidt af en genistreg med deres nye rulleløse kæde. Kæde revolution fra Taya

Taya Chain har hidtil levet lidt i skyggen af  primært Shimano, SRAM og KMC hvis kæder sidder på stort set alle cykler.  Men med deres rulleløse kæde er de nu helt på forkant med udviklingen.

Cykelkæden som vi kender den idag, er stort set uforandret siden sin opfindelse, men ved at fjerne rullerne har Taya reduceret et kædeled til kun at bestå af tre dele. Det giver en række fordele med hensyn til lavere vægt og mindre støj. Hertil øges slidstyrken og kæden bliver mere effektiv og letløbende

Den ny udformede ydre affasning på pladerne reducerer friktion. Derfor er der større slidstyrke på både kæden og de andre drivkomponenter og en jævnere løb. Det giver laver slid og hermed forlænges levetiden.

Bearbejdningen af ​​den indre affasning giver et mere præcist gearskifte. Både  indre og ydre plade er designet til at holde smøringen  i et reservoir inde i kæden, der hvor det betyder noget.  Fordi smøringen er indeni, kan færre forurenende stoffer klæbe til olien, og der er mindre slid fra urenheder.

Den 360 ° nittestift er den tredje del af kæden, der holder pladerne sammen. Den er massiv som giver den en stor holdbarhed og større styrke mod brud under belastning.

TAYAs Diamond Hard Technology (DHT) hærdning, øger kædens overfladehårdhed med op til 25% og formindsker massivt forlængelse. Det er en termokemisk overfladebehandling, der trænger længere ind i kæden end andre teknologier, så kæden kan håndtere det høje drejningsmoment fra en professionel cykelrytter.

Ved at fjerne rullerne, fjernes også  vægt. Taya kæderne udvikles og produceres på Taiwan hvor der er fuldstændig kontrol med alle led lige fra design, udvikling til udvælgelse og kontrol af rå materialerne, som det har foregået gennem de seneste 50 år. Den nye Rulleløse kæde passer til alle 11 og 12 speed gearsystemer og forventes på markedet i løbet af foråret.

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN