CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Hjulnav med magnetisk indgreb giver flere muligheder Hjulnav med magnetisk indgreb giver flere muligheder
Store producenter som DT Swiss og Zipp har arbejdet på det i årevis men bliver nu overhalet indenom af Project321 Hjulnav med magnetisk indgreb giver flere muligheder

Flere af de store hjulproducenter som DT Swiss og Zipp har arbejdet på det i årevis, men indtil videre droppet det, og bruger istedet al krudtet på aerodynamik, selvom der afgjort også er en gevinst at hente i selve navet, måske større end på fælgen. Shimano arbejder også på nye navindgreb og har indgivet forskellige patent ansøgninger, der indikerer at de er på vej med ny navteknologi.  Så udviklingen stor afgjort ikke stille, selv det umiddelbart kan se sådan ud.  Kasettehus indgrebet foregår med paler, men nogle af de små omstillingshurtige firmaer er allerede klar med magnetiske kassetteindgreb.

Project321 er et amerikansk firma der arbejder med forskellige tilbehørsprodukter til biler, motorcykler og cykler. I hjulverden oplver man ofte at hjuil enten støjer meget eller, er meget stille i deres friløb. Det er udtryk for det valg producenten har gjort, omkring indgreb contra lav modstand og støjfrihed. Parametre som alle er lidt modstridende.

Med magnetisk indgreb kan man begge dele, bare ved at udskifte magneterne og herved lade valget være op til brugeren og samtidig reducere de bevægelige dele.  De to magnettyper har forskellige udformning, vægt og magnetisme, afhængig af om du vil have det mest lydsvage eller det med maksimalt indgreb. Fælles for dem begge er at indgrebsmodstanden er reduseret med 68 % for de stærke magneter og 51 % for de lydsvage, i forhold til en standard pal aktiveret friløbsnav. Samtidig har Projekt321 også øget hulrummene i selve navhuset, så der kan være mere olie i navet der gør service intervallerne længere og herved øger levetiden.

De eneste bevægelige dele i friløbet er de 6 paler, der driver selve navhuset. Project321 er bagudkompatibel med deres eksisterende nav og de giver 10 års garanti. Navnene fås med Shimano/SRAM, XD og Boost nav og alle eksisterende aksel standarder.

Link

 

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN