CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

FIRST RIDE: Scott Addict eRide FIRST RIDE: Scott Addict eRide
Scott viste et brag af en elektrificere.t eRoadbike. Vi havde lejlighed til at lege med den på de stejle stigninger omkring Andalo FIRST RIDE: Scott Addict eRide

En af de store nyheder på Road Bike Connection eventen i Italien var den nye elektriske udgave af Scott Addict kaldet med tilføjelsen eRide. Det er lykkedes Scott at sætte en motor og et batteri i rammen så den elektriske udgave ligner den ordinære pedaldrevne udgave til forveksling. Kun Mahle navmotoren og et smule større skrårør røber at den har motorhjælp.

Ved at indbygge batterierne direkte i skårøret har dimensionerne kunnet holdes mindre. Det betyder så også at batteriet kun kan oplades direkte på cyklen.

Subjektiv set er den nye eAddict en af de mest elegante e-Roadbikes på markedet lige nu. eAddit fås i en herre og dame version hvor den primære forskel er størrelserne ,udstyrspakkerne og farvevalget.

Foto: “Road Bike Connection – Rupert Fowler”

Mahle nav motoren yder mellem 250 og 300 watt afhængig af hvilken motormode der bruges. Den er ekstremt lydsvag. Kun i boost mode høres en svag snerren. På toppen af overrøret  sidder en knap. Her styres sekventielt alle motorindstillinger som indikeres med forskellige farve i ringen uden om knappen. Vil du have flere indstillinger findes en app. En smart feature er at du kan se batteri kapaciteten på flere cykler hvis man følges ad.

Afhængig af udstyrspakken vejer den nye Scott eAddict mellem 9, 5 0g 10,5 kg.  Kørselsmæssigt er den meget tæt op af den almindelige Addict. Naturligvis er den tungere og vægtfordelingen er ikke helt i balance pga af baghjulsmotoren. Det betyder at specielt på nedkørsler er den meget nervøs i styringen specielt i sving hvor man skal lægge en mere flad linie rundt i svinget for ikke at miste kontrollen.

Ved fuld motorudkobling er der stort set ingen modstand i forhold til centermotorløsninger fra Shimano, Bosch og Fazua, så det reelt set kun er mervægten du slæber rundt på, hvilket er rart hvis du løber tør for batteri. Batterikapaciteten er ikke så høj men kan øges ved at sætte et ekstra batteri i flaskeholderen ala det Specialized gør. Alligevel lover Scott en rækkevidde på 120 km eller 2200 højdemeter. Scott har klogeligt valgt at udstyre cyklen med 30 mm brede dæk. Cyklen har fuld kabel integration via det nye Syncros styr.

Den nye Scott Addict eRide er nok det tætteste du kan komme på at opleve farten ved landevejscykling specielt i de mere bjergrige regioner, uden at skulle være en ren supermand – kvinde og får alt for megen sved på panden. De danske priser er endnu ikke bekræftet, men regn med en pris som en mindre personbil.

Link

 

CYKELPORTALEN