Siden starten tilbage i 1991 hvor Eurobike startede under beskedne kår i små udstillingshaller og telte, har den nu udviklet sig til verdens største cykelmesse. Efter bygningen af de nye messehaller for tre år siden er udstillingen vokset eksplosivt så den i dag fylder samtlige 11 haller og mere end 39000 m2. Med over 800 udstillere fra hele verden , er den blevet noget af en mastodont.
At tale om nogen trend år efter år, er efterhånden et temmelig udvandet udtryk, da branchen bevæge sig i flere retninger. Skal man kort opsummere er:
kulfiber stadig trendy, i hvert fald når talen falder på racercykler. Det bliver stadig billigere og billigere, men udstillingens letteste cykel skal sjovt nok ikke findes blandt kulfibermodellerne. På mountainbike området syntes niveauet at være fundet og her er aluminium stadig meget udbredt og den fuldtafjedrede MTB har så sandelig ikke væltet hardtrailen af pinden endnu. Også titanium er godt med men med få undtagelser stadig i den eksklusive klasse.
Sportscykler er den nye trend, som de fleste producenter har kastet dig over. Også her er kulfiber fremherskende. Spændende er det at se tur og trekkingcykler nu endelig bliver lettere. Også markedet for foldecykler og klap sammen cykler i meget høj kvalitet i vækst. Folk rejser som aldrig før og her er det fint at kunne have sin cykel med uden at den fylder særlig meget. Endelig er der den store underskov af specialcykler i form af liggecykler, tricykler og elcykler.
Eurobike Award
I år havde fabrikanterne mulighed for at indstille deres produkter i en konkurrence Eurobike Awards hvor de bedste produkter af en jury fra cykelindustrien blev belønnet med henholdsvis en guld, og sølv award.
Der opstillede 210 produkter fra 14 lande. De 54 bedste blev vist på udstillingen. Blandt dem blev fundet tre guld og ni sølv vindere.
Når man bevæger sig rundt i de ”hellige haller” bliver man overvældet over den mangfoldighed som cykelindustrien rummer, lige fra de store veletablerede firmaer med mere end 100 modeller i programmet til de små garagefirmaer hvor det er indehaveren selv som står på standen og entusiastisk fortæller om sit nye vidunder.
Shimanos største nyhed var den nye 105 serie som nu ligner sine større og dyrere søskende til forveksling. Funktion og kvalitetsmæssigt er den helt klart rykket en klasse op. Du kan læse vores testen af den nye Shimano 105 gruppe her.
At Shimano spænder vidt ser man tydeligt på denne spændende prototype, stadig i plastik, på deres nye kommende fuldt elektroniske Smover serie hvor en lille computer styrer gear og affjedring automatisk efter kørestil og terræn.
Airborne er et internetbaseret firma som får produceret prisrimelige titaniumsrammer i Kina. De viste denne lækre MTB med mange flotte detaljer i selve forarbejdningen.
Retrobølgen har også nået cykelbranchen, f. eks Bico viste denne flotte et gears gaderacer i forkromet stål og med de gamle klassiske ”flade” stelvinkler.
Også de gamle håndsyede italienske cykelsko i læder har fået en renæssance som denne model fra Marrosi.
Letvægtstuning er ikke kun forbeholdt de dyre racercykler og mountainbikes. Hvad med en foldecykel på 8 kg inkl. dynamolys !
Kniber det med at trænge igennem med sit budskab i mængden, kan man jo altid få hjælp af lidt kvindelig ynde, som her hvor en temmelig hårdtpumpet babe viser det nyeste ”våben” fra Ghost og en Continental pige helt i ”sort” med dækspor.
Bayrische Motor Werk skal naturligvis have sit eget cykelmærke med designmæssige lighedstegn til bilerne. Jeg ville nu aldrig vælge en BMW som mit foretrukne cykelmærke.
På en så stor udstilling falder man altid over nogle sjove og skæve indfald, som denne mountainbike med sidevogn til downhilscross.
En navpumpe så dine dæk altid er pumpet op. Historien melder dog ikke noget om hvordan den virker på baghjulet ?
En spradebasse af en kineser viste stolt sin cykel med to uafhængig affjedrede forhjul. Nok mest for børn.
Det er altid spændende at besøge German A som er et lille innovativt tysk firma med speciale i mountainbikes. Deres GA Force fjederforgaffel efter parallogram princippet vejer beskedne 900 gram. Trailtronic er deres bud på et ”tænkende” affjedringssystem, hvor selve målingen foregår på forgaflen som herefter sender impulser via den lille computer på styret til bagaffjedringen reaktionstiden er 0,13 sek.
Den kommende SRAM landevejsgruppe var en af udstillingens helt store trækplaster og et velfortjent supplement til Shimano og Campagnolo. Vi havde lejlighed til at kikke nærmere på den nye gruppe. Den kan du læse mere om her.
Amerikanske Seven Cycles hører til blandt de mest eksklusive producenter af titaniumsrammer. Seven er håndbygget helt ud over det sædvanlige. Hvor de fleste stopper ved at udføre rammer på de basale mål, går Seven skidtet videre og lader kunden specificere alle de specifikationer han/hun måtte ønske. You name it we got it… En spændende nyhed er denne Elium Race hvor man forener kulfiber med titaniumsmuffer.
Er du fan af Cannondales geniale HeadShok affjedring men hellere vil have en titaniumsramme, så klarer Seven også det…
Hvad med en håndbygget turcykel naturligvis i titanium på 9 kg som kan klare mosten med tung bagage, og med alt efter dine specifikationer, luksus har sin pris omkring de 48000,-
Det gamle hæderkronede stelmateriale stål, har svære kår i disse år, men amerikanske Burley, bedre kendt for deres børneanhængere, viste en elegant stål racer Wolf Creek.
De to kultmærker indenfor mountainbikes Kona og Voodoo har også stadig stål på programmet.
De gamle Reynolds Tubing har en ny stållegering på bedding med nummerbetegnelsen 953. Den skulle angiveligt sætte helt nye normer for hvad man kan forvente af stål i fremtiden.
Også italienske Columbus har en ny stållegering Spira med en godstykkelse på 0,38 mm.
For få år siden slog bl.a. Merida på tromme for at nu skulle cykelrammer laves i Magnesium. De gik dog fra det igen pga. den vanskelige og meget ustabile fremstillingsproces. I år så vi kun en fra japanske Toyo. Læg mærke til saddelrøret som nu er en del af rammen.
Cannondale viste deres nye Rush MTB med 110 mm vandring. Den er tænkt som en freeride og maraton model til de populære 24 times MTB løb. Masser af fjedervandring og en relativ let vægt.
Synapse er Cannondales første kulfiberracer og den første cykel de ikke selv producerer. Komfort er nøgleordet her, hvor de bl.a. har overført de eftergivende kædestag fra Scalpel mountainbiken.
Trek har igennem tiderne haft en del problemer med holdbarheden på deres legendariske OCLV kulfiber rammer. Første generation var sensationel let omkring 1100 g mens efterfølgeren røg op på 1600 g. Tredje generation hedder nu OCLV 9.9 Elite og har slanket sig 300 g uden at det skulle gå ud over holdbarheden.
Tyske Canyon viste en nyskabelse på deres F10 topracer naturligvis i kulfiber. De traditionelle fælgbremser var erstattet af skiver og egen udviklede greb. På forhjulet er der dobbeltskiver for at give ens bremseevne og belastning af hjulet.
Der var trængsel både inde i hallerne
og udenfor i gården hvor der var mange opvisninger
og naturligvis også en mængde modeshows.
Toxy ZR er en rigtig racer foldecykel. At den er hurtig beviste den på verdensmesterskabet i HPV som blev afholdt Ålborg i år, hvor den noteredes den hurtigste tid. Vægten er omkring de 10 kg.
Er en anden liggecykel som denne fra Scadbike drives fremad ved at skubbe trække styret frem og tilbage. Tænkt til bevægelseshæmmede.
De ergonomisk korrekt udførte Ergon har udvidet programmet med et par med magnesium horn som kan vinkles. De løb med en Eurobike Sølv Award.
Carratec er blandt de største tyske cykelproducenter. Revolution er deres top of the line MTB i kulfiber.
Koga Miyata viste en af udstillingens dyreste cykler. Det er en prototype og et rent udstyrsstykke i kulfiber og titanium.
Chela anhængeren som blev vist sidste år er nu endelig klar og den blev nomineret til en Eurobike Award.
Giant viste deres nye top kulfiber racer SCR 2.0 Den ligner Specialized S works raceren til forveksling, så mon ikke den bliver produceret hos Giant, som i forvejen bygger kulfiberrammer til bl.a. Colonago.
Tyske Knog fik en Eurobike Award for deres lille diodelampe som fæstnes med en integreret gummirem , men de laver også denne lille fikse lampe som sættes i styrenden.
Skal det være let skal det være titanium og ikke kulfiber. Det beviste Litespeed ihverfald med deres ramme Chisallo der vejer 770 g.
Mavic har taget Helium teten op igen, med relanceringen nu med Ksyrium eger teknologien. En let sag og med et smart optisk fif iform af en enkelt rød eger. De blev belønnet med en sølv Eurobike Reward.
Den tyske Birdy foldecykel er kommet i en MK2 hvor rammen er lavet af to trykte aluminiums halvdele som er svejset sammen. Det skulle reducere vægten og stivheden.
Pacific Bicycles som er en stor OEM leverandør kan også selv. Reach er en smart fuldt affjedret racercykel med 20” hjul som kan klappes sammen.
Magma sadlen i magnesium var så fotograferet at jeg måtte tage til takke med composite modellen, som nu også er flot og meget lettere ;o)
Santana er en lille nicheproducent som blandt kendere går for at lave verdens bedste tandemscykler.
Beyond er verdens letteste med en vægt på 11 kg. Den er lavet i titanium og kulfiber og kan skilles ad og lægges i en kuffert. Drømme er dyre 78000,- Men så er den også lavet på mål.
Italienske Tiso er en af de få som laver alternative og lette gear komponenter. De har nu udvidet programmet en ny triple forskifter.
Tyske Vaude har udviklet en ny serie rygsække som er 100 % vandtætte. Perfekt til MTB touring.
Tur og sportscykler bliver nu endelig lettere og mange af dem i kulfiber.
Simplon Nano er en sports og turcykel i mellemprislejet. Den vejer omkring de 10 kg. Den fik en Eurobike Gold Award.
Stetzai Special er en let turcykel på 8,2 kg også i kulfiber.
Toppeak viste en nyttig pumpe som i en nødsituation også kan fungere som bagfjederelemet på de fleste fuldtaffjedrede MTB, hvis uheldet skulle være ude. Også dette produkt fik en fortjent sølv Eurobike Award.
Nu ser det endelig ud til at GPS teknologien for alvor slår igennem til brug i cykelcomputere. Garmin Edge 205 og 305 er de første GPS spcifikt til cykelbrug.
Modellerne har alle de gængse cykelfunktioner plus navigation og pulsmåler.
Derudover er det muligt at lave ruteplanlægning hjemmefra og lægge ruten ind inden man tager af sted.
CYKELPORTALEN
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Det bedste fra Bespoked 2024 – TILBEHØRET
- CYKELAFFALD
- Nyt patenteret sikkerheds lyssystem fra Schweiz
- Tenways i Danmark
- Det bedste fra Bespoked 2024 – CYKLERNE
- ANMELDELSE: Le Grand Tour on a bike called Wanda
- Unikke cykler i Dresden har fået vinger
- The Handlebar Bag bliver større
- Nye Chimpanzee SUPER Bar
- Ædelt træhåndværk på to hjul
- Pilgrimsfærd på små cykelhjul
- Biomega genopstår men kun på det amerikanske marked
- Nye offroad sadler fra Selle San Marco
- Mere plads til bilerne i byen ved lavere hastighed
- GripGrab afslører spændende nye efterår/vinter 2024-produkter
- TEST: Bikepackingtasker fra Camelbak
- Sidi hylder Eroica cykeløbet med retrosko årgang 2024
- Opgrader den pedaldrevne med hjælpemotor
- Ass Savers og kunstneren Jody Barton begiver sig ud på en fælles rejse mod indre fred.
- Nordic Bike Expo 2025 – et nyt tilbud til cykelbranchen