CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Bromptons administrerende direktør efterlyser større bæredygtighed Bromptons administrerende direktør efterlyser større bæredygtighed
Cykelbnranchen burde være førende inden for bæredygtighed, og alligevel er den det ikke," siger Bromptons CEO. Bromptons administrerende direktør efterlyser større bæredygtighed

CEO Will Butler-Adams opfordrer virksomheder i cykelbranchen til at kikke mere på deres bæredygtighed og at forbedre den. Producenten er som en af de første blevet en certificeret B Corp, hvilket betyder, at de lever op til høje sociale og miljømæssige standarder.

Will Butler-Adams opfordrer cykelindustrien til at reducere affald og gentænke materialer

Will Butler-Adams påpeger , at der skal træffes foranstaltninger i hele forsyningskæden for at sikre, at cykelindustrien i fremtiden er så grøn, som den bør være.

Glæden ved cykling og cyklingens bæredygtighed har efterladt cykelbranchen i den gode tro, at alt er fantastisk, og at vi ikke behøver at bekymre os om de mere vanskelige ting.  Men hvis vi virkelig mener det alvorligt med at få styr på verden og virkelig leve på en bæredygtig måde på planeten, er vi nødt til at tage os af hele balladen.”

Brompton  identificerede energiforbrug og materialeindkøb som nøgleområder for forbedring.
I løbet af de sidste fem år er Brompton gået over til at bruge 95 % vedvarende energi og har halveret sit affald. “Bæredygtighed handler mest om affald,” forklarer Butler-Adams. “Hvis man spilder mindre, er man mere bæredygtig. Og hvis du spilder mindre, er du også mere rentabel. Regnestykket er faktisk meget simpelt påpeger han.

“Med hensyn til hvor vi skal hen, tror jeg, at det største CO2-fodaftryk ligger i  det materiale stellet er fremstillet af. Aluminium har meget højt CO2 aftryk, titanium endnu mere og kulfiber der bruges i stadig stigende grad, har et eksplosivt højt CO2-fodaftryk.”

Butler-Adams tilføjer, at Brompton arbejder i en industrigruppe for at finde ud af, hvordan man bedst bruger og genbruger materialer, men det kan tage “fem til ti år” at få styr på det.

“Jeg tror, at kulfiber har lang vej endnu, Jeg kender i øjeblikket ikke til en teknologi, der vil reducere kulfiberens CO2-fodaftryk, men det vil komme, og industrien er nødt til at stimulere den udvikling.

Når industrien har det svært, bliver udviklingen sat på pause, og ting som bæredygtighed, omsorg for miljøet og omsorg for medarbejderne bliver skubbet nederst  i bunken, og selvopholdelsesdriften kommer pludselig i højsædet.

“Vi gør vores lillebitte indsats, og vi er virkelig stolte af det, vi har opnået, men vi har en enorm lang vej at gå,” fortsætter Butler-Adams. “Vores branche burde virkelig være førende, og alligevel er den det langtfra.”

Ramt af nedturen
På trods af Bromptons eksempel inden for bæredygtighed har de ikke været immune over for den turbulens, der har præget cykelbranchen det seneste år. Cykelsalget faldt til et historisk lavpunkt i 2023, efter et boom under Covid-pandemien, og næsten alle producenter følte sig presset.

“Vi er helt sikkert blevet ramt,” siger Butler-Adams. “Når du har detailhandlere, der er løbet tør for kontanter og ikke kan opbevare dit produkt, påvirker det dit salg.”

Den administrerende direktør afslører, at salgsvolumen er faldet med omkring 10-15% i Storbritannien, og det amerikanske marked har også været “vanskeligt. Vi troede, at vi skulle vokse. I stedet kommer vi til at ende på stort set samme niveau.

Alligevel tilføjer han, at “forretning handler om at være fleksibel. Det handler om at reagere på det, der sker i horisonten, og være forsigtig og tage sig af sine leverandører og sit personale.

“Vi investerer stadig ret meget, men man er nødt til at bruge mindre, man er nødt til at skære ned på nogle projekter, som man troede, man ville gennemføre, eller sætte dem på hold.

Om Brompton
Bromton er idag vokset fra en lille værkstedagtig fabrik med få ansatte til langt over 200. Fabrikken flyttede for nogle år siden til en ny moderne fabrik og der er planer om en helt ny 100 % selvforsynede og bæredygtig fabrik ude i fremtiden. Du kan læse om vores besøg på fabrikken i 2009 her.

Link

CYKELPORTALEN