Besøg: AC Sports
BESØGS ARTIKLER 8. januar 2014 CYKELPORTALEN
I vores artikelserie om danske cykelgrossister er vi denne gang på besøg hos AC Sports som holder til i Silkeborgs iværksættercenter G-kraft.
Hvordan startede det hele ?
Allan Torne og Carsten Skou Nielsen har begge en fortid indenfor salg. Allan i cykelbranchen hos bl. a HF Cykler og Carsten fra dagligvarebranchen. Vi har altid begge været meget interesserede i cykler og havde gennem længere tid puslet med tanken om, sammen at starte et firma. Så i efteråret 2010 besluttede vi os for at tage en tur til Eurobike cykelmessen i sydtyskland. Vi fik lavet nogle visitkort og havde på forhånd nogle cykelbrands i tankerne, uden dog at have nogle forhåndsaftaler. Resultatet blev at vi fik en aftale på plads med Derby Cycle AG. Der måtte kæmpes og forhandles en del før at de sidste ting var på plads inden vi i januar 2011 stiftede AC Sports. I starten under beskedne kår, men i januar 2012 flyttede vi ud i Silkeborg Erhvervspark som har nogle fine faciliteter for iværksætter firmaer. Her deler vi fælles IT og møderumsfaciliteter med 12 andre samtidig med at det giver et godt netværk
Hvad ligger til grund for valg af agenturer ?
Vi startede med Focus og Kalhof fordi de ikke var repræseneteret i Danmark og fordi firmaerne selv var interesseret i et samarbejde. Naturligvis spiller kvalitet og pris også ind. Siden er Cervelo og Univega kommet til fordi de nu alle ligger inde under Pon Group som også ejer Gazelle. For os er det praktisk er vi kun er agent på disse brands, da al forsendelse til forhandlerne udgår fra Tyskland. Hertil har vi så senest taget Squeezy energiproduktren ind samt nogle triathlon stærke mærker.
Hvordan ser I på problematikken med forhandlernet kontra direkte handel ?
Når det drejer sig om cykler handler vi kun med fysiske butikker som har det fornødne uddannede personale og kan give den rette service til slut brugeren.
Med vores øvrige produkter forholder det sig lidt anderledes, da de ikke stiller samme krav til personale og service. Her handler vi både med cykelforretninger og internetbutikker. Specielt vores energi produkter Squeezy, hvor der er hård konkurrence går fint i spænd med internethandel. Så længe butikker og portaler overholder vores anbefalede pris har vi ingen problemer med at handle med begge parter.
Er det svært at være cykelgrossist i DK ?
Nej egentlig ikke. Naturligvis skal der gøres et stort benarbejde når man er ny på markedet. I vores tilfælde har de personlige relationer været mere gavnlige end selve produktet. Det har betydet meget for os at jeg var et kendt ansigt fra tidligere ansættelser inden for branchen.
Danmark er jo sammenlignet med vores naboer et lille land hvor alle kender hinanden.
Hvordan markedsfører I jeres produkter over for forhandlere ?
Hvert år i august inviterer vi vores forhandlere til Expo hos vores hovedleverandører i Tyskland. Flere af vores forhandlere kommer også på Eurobike og endelig er CKM messen i Vejle et godt vindue for os. Her etablerer vi mange nye kontakter.
Hvordan markedsfører I jeres produkter overfor forbrugerne ?
Vi annoncerer i Cykelmagasinet og Cykelmotion Danmark, men vi har også øjnene åbne for internetmediet med bannerannoncer. Men selvom der tales meget om internetbranding så er det trykte medie alligevel lidt mere vedvarende da læserne som regel gemmer deres gamle blade. På internettet er er gennemstrømningen hurtig og en nyhed mister hurtigt sin aktualitet. Direct marketing er også noget som vi har i tankerne men det kræver nogle ekstra ressourcer vi ikke lige har for nuværende.
Er I påvirket af den økonomiske afmatning ?
Det er nok et spørgsmål vi har lidt svært ved at udtale os om, da vi startede op under “ krisen” men det er vores opfattelse at pengene sidder løst i lommen på de fleste cykelmotionister der gerne ofrer store beløb på deres hobby.
Hvordan håndterer i reklamationer ?
Ved skader og reklamationer er det forhandleren som har kontakten med slutbrugeren men vi håndterer selve reklamationen med billeder som sendes til fabrikkerne. Langt de fleste sager afgøres med en ombytning af produktet hvis det skønnes at der er tale om en reklamation. Det er det letteste for alle parter og giver i langt de fleste tilfælde en tilfreds kunde.
Hvordan ser fremtiden ud ?
Racercykler og Mountainbikes er stadig et stort salg, men vi forventer os meget af de nye elektriske modeller fra Kalkhof. El Cykel salget har efter en lidt træg start endelig fået fat i danskerne. Vores elcykler er karakteriseret ved en meget stor rækkevidde på mellem 130 og 205 km på en opladning.
Andet ?
Vi har nogle nye agenturer. Cratoni hjelme og muskelstimulation fra Compex. Også triathleterne kan nu nyde godt af Sailfish.
Fakta
Agenturer: Focus Bikes, Kalkhof, Univega, Cervelo, Squeezy, Cratoni, Compex, Sailfish
Antal ansatte: 3
Omsætning ?
AC Sports A/S
Vejlsøvej 51 Bygning O
8600 Silkeborg
Tlf. 40126664
www.acsports.dk
allan@acsports.dk
Andre besøgs artikler i serien
- Hartje
- JTImport
- Peakbike
- BikeToyz
- Borandia
- Storm Denmark
- Juhl Cycling Nordic
- AGU
- Energy Sport
- Marker Scandinavia
- Cycle Service Nordic
- Bjarne Egedesø
- Konggaard