CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

BESØG: Borandia BESØG: Borandia
I vores artikelserie om danske cykelgrossister er vi denne gang på besøg hos Borandia i Stenløse som til dagligt drives af anden generation Brian... BESØG: Borandia

I vores artikelserie om danske cykelgrossister er vi denne gang på besøg hos Borandia i Stenløse som til dagligt drives af anden generation Brian Thostrup.

Hvordan startede det hele ?
“Det var min far Kurt Thostrup som i 1979 startede firmaet” fortæller Brian Thostrup. I starten havde han det som en bibeskæftigielse, hovedsaglig med dyre italienske racerstel fra Olmo og det nu hedengangne Sachs komponentmærke. I 1990 tog han springet og Borandia blev til en fuldtidsbeskæftigielse. Fra starten var det kærligheden til cykler der var den drivende kraft og det gælder stadig.

Brian Thostrup der er anden generation, fik så og sige cykler og det at drive cykelgrossist virksomhed, ind med modermælken. Siden barnsben har jeg hjulpet til med alle aktiviteter lige fra pakning og klargøring til indkøb og forsendelse.


Sideløbende tog Brian en cand.merc. og HD eksamen i handel og økonomi som har vist sig at være en god ballast i bagagen.

I 1991 fik vi agenturet på Continental dækkene og i 2001 kom taiwanesiske Merida til. Idag har vi agenturet på ti forskellige mærker. Efterhånden som firmaet voksede blev de oprindelige lokaler lidt for trænge og uhensigtsmæssige, så i 2oo5, efter grundige overvejelser og sundering af udbudet, besluttede vi at bygge nyt helt fra grunden, så vi idag råder vi over 775 m2 med mulighed for udvidelser. I 2009 overtog Brian helt ledelsen af firmaet og driver det videre helt i sin fars ånd.  Kurt Thostrup døde kort før jul sidste år efter længere tids sygdom.

Hvad ligger til grund for valg af agenturer ?
Først og fremmest skal der være tale om kvalitetsprodukter hvor vi kan se der er en god økonomi bag ved. Det er vigtigt for os at der er en gensidig respekt og forståelse for hinanden, men i sidste ende er os som bestemmer. Vi har fået mange henvendelser fra f.eks amerikanske firmaer, man har pænt sagt nej tak, da deres forretningsfilosofier ikke stemmer overens med vores. Merida og Continental agenturene er dem vi har haft længst og vi har et rigtigt godt samarbejde med de to firmaer. Bl.a er flere af Merida cykelmodeller konstrueret efter helt specifikke danske krav.

Hvordan ser I på problematikken med forhandlernet contra direkte handel ?
Som udgangspunkt handler vi kun med internet butikker der også har en fysisk butik. Det undrer os egentligt lidt at ikke mange flere forhandlere supplerer med en internetbutik, som er et godt aktiv og supplement for at kunne overleve i en meget konkurrance mæssig cykelbranche hvor prisen til tider er mere afgørende end service. Vi får en del henvendelser fra internetbutikker men i 99 % af tilfældene bliver det aldrig til andet end snakken.

Er det svært at være cykelgrossist i Danmark ?
De tider hvor alle og enhver kunne slå sig op som cykelgrossist er forbi. At drive grossistvirksomhed idag kræver godt købmandskab, samt stor viden og erfaring om cykler og cykelbranchen. Fremtidens cykelgrossister er dem som hele tiden er åben for nye muligheder og løbende tilpasser sig markedet.

Hvordan markedsfører I jeres produkter over for forhandlerne ?
Cykelmessen i Vejle er et stort aktiv for os overfor forhandlerne. Det suppleres med kundebesøg, nyhedsbreve og et trykt katalog. Desuden har vi vores hjemmeside hvor forhandlerne kan bestille varer via B2B.

Hvordan markedsfører I jeres produkter overfor forbrugerne ?
Først og frememst gennem annoncering og vores danske katalog. Igennem mange år har vi haft sponsoraftaler bl.a Merida MTB Marathon i Hillerød. Nyeste tiltag er lancering af testcentre hos udvalgte forhandlere hvor forbrugeren har mulighed for at prøve vores produkter.

Er I påvirket af den økonomiske afmatning ?
Jo vi er naturligvis også påvirket af den generelle afmatning, men det kommer sig mere til udtryk i at efterspørgsel fra forbrugerne har flyttet sig fra dyrere cykler til et mere prisbilligt segment. Vores opfattelse er, at cykelbranchen som heldhed ikke er så hårdt ramt, som man måske kunne have frygtet. De fleste forbrugere har deres cykler i flere år , og i nedgangstider reparerer de mere på cyklerne, inden den udskiftes, hvilket giver større efterspørgsel efter reservedele som f.eks dæk og kæder. Sund økonomi , sund fornuft og ikke lade sig lokke af hurtige genveje er vores opskrift på succes. Med mere end 30 års erfaring har vi lært at tit og ofte går udviklingen lidt i ring, så det skader ikke af og til at have en smule is i maven.

Hvordan håndterer i reklamationer ?
Vi lægger vægt på stor smidighed mht til reklamationer, som normalt håndteres af forhandleren når en kunde henvender sig. Som udgangspunkt bytter vi altid varen som herefter bliver returneret og vi bestræber os på at gøre det uden det sædvanlige papirbureukrati.

Hvordan ser fremtiden ud ?
Vores hovedagentur Merida er verdens anden største producent af kvalitetscykler. I fremtiden vil vi gøre mere ud af at forklare dette faktum, samt øge synligheden af Merida herhjemme på den sportslige scene. Generelt ser vi vækstmuligheder for de fleste af vores agenturer, så vi er ved godt mod.

Andet ?
Nyeste produkt i vores portofølge er agenturet på et meget lækkert forarbejdet og designet værktøj fra Birzmann. I første omgang koncentrerer vi os om deres multiværktøjer til småjusteringer og reparationer “on the go”

Fakta
Agenturer: Merida, Continental, Uvex, Exustar, CicloSport, Magura, Birzman, KMC, Deda og TRP
Antal ansatte: 5
Omsætning ?

Borandia Aps
Dam Holme 13
3660 Stenløse
Tlf. 47107172
info@borandia.dk

Andre besøgsartikler i serien

CYKELPORTALEN