CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: microShift Advent TEST: microShift Advent
Less is More. Er NI gear mon nok ? Vi tester microShift Advent gruppen. TEST: microShift Advent

Mens de store producenter kæmper om at sætte stadig flere kranse på kassetten, og overbevise os om at verden aldrig bliver den samme efter 12, 13 og 14, er der andre som går den anden vej. Under devi cen Less is More er der på det seneste kommet en række produkter der går mod strømmen. Naturligvis er det lirens at cykle med det nyeste og dyreste udstyr, men de fleste kan klare sig med meget mindre, og sidegevinsten er at du ikke bliver rippet, når det går i stykker.  microShift har fået rosende omtaler for deres budgetgruppe Advent baseret på en 9 krans. Ikke kun dens lave pris men også den simple opbygning i kombination med en pålidelighed under realworld vilkår, har fået superlativerne frem hos de mange testere og brugere.

Efter at flere større producenter af cykler, senest Bombtrack Bicycles og Marin Bikes, er begyndt at udstyre flere af  deres budget cykler med gruppen, står microShift nu for et fortjent større gennembrud. Netop de to cykelmærker vil vi vende tilbage til i en senere artikel.

microShift blev stiftet i 1999, og har hidtil primært koncentreret sig som OEM leverandør til en række store cykelbrands. Deres hovedkvarter ligger på Taiwan hvor de har udvikling og produktion samt en større fabrik på mainland Kina. Vi har haft lejlighed til selv at lege med gruppen, både på færdig  monterede cykler  og med den gruppe som microShift har været så elskværdige at sende til os, både med MTB skifte- og landevejs skiftegreb.

Som altid kan  nicheprodukter være svære at  støve op, specielt  i danske butikker, så med mindre du beslutter dig for at købe en komplet cykel med gruppen, må du berede dig på et større dedektiv arbejde, og søge andre græsgange i de større tyske og engelske online butikker. Efter redaktionens slutning har HF Cykler meddelt at de er dansk distributør på microShift.

Specifikationer

  • Kassette: 11-42  ( 429 gram)
  • Bagskifter: Clutch bagskifter ( 366 gram )
  • Skiftegreb MTB: 9 speed trigger shifter (115 gram )
  • Skiftegreb Road: 9 speed ( 375 gram /sæt )
  • Pris: set til kr. 990,-

Afprøvning
Advent gruppen kan knap være mere enkel, en bagskifter, og krans som valgtfrit kan kombineres med enten et skiftegreb til lige styr eller til landevejsstyr. Krank og kæde er valgfrit hos alle konkurrenterne. Gearskiftet er græsk/katolsk mht. hvilken kæde du vælger, bare den er specificeret til 9 speed. Vi brugte systemet med henholdvis en billig Force kæde og en lidt dyrere KMC, og der var ingen forskel i skiftefunktionalitet.

Umiddelbart ligner Advent bagskifteren det vi kender fra Shimano og SRAM, men der er forskelle inde i mekanikken primært for at omgå mønsterbeskyttelse og patenter.  Som det efterhånden er standard har skifteren et låsesystem (Clutch) som låser kædestrammeren i en løs position så det er let at af- og påmontere hjulet. Det smarte ved Advent skifteren og som gør den meget servicevenlig, er at den benytter et palsystem som vi kender det fra frihjulsnav på hjul. Systemet er let at justere  med en torx nøgle samtidig med at det let kan adskilles og rengøres.

Kassetten er med 11-42 krans. mikroShift har valgt 42 som den største krans, da gearspringene kva de kun 9 gear naturligvis er større og det gav nogle problemer ved at øge kransen til 44 eller 46. Systemet er kompatibelt med alle 9 speed kæder i kombination med langt de fleste kranksæt.

Montering er ligetil for kassette og gearskifte er ikke anderledes end andre systemer. Det er standard. Skiftegrebet til MTB er helt basis med trigger shift op og ned et gear af gangen. Det kan drille en smule af få den vinklet rigtigt i forhold til de bremsegreb du bruger.

Landevejsskiftet er helt uproblematisk, da microShift har valgt at bibeholde udvendig kabling som vi så på de fleste gearsystemer år tilbage. Dette gør monteringen let og gearskiftet uproblematisk, fordi kablet løber i en stor bue. Det betyder at der ikke kræves komplicerede udvekslinger og fjedre i grebet. Skiftet er todelt med to skiftepaler placeret under hinanden. Vandringen er meget lille og mindre end et typisk SRAM/Shimano greb.

I praksis fungerer systemet fantastisk. Det skifter præcist og ikke mindst det bliver ved med det. De større spring mellem gearene i forhold til 11 og 12 speed bemærkes sjældent  i praksis. Dog kunne vi i visse situationer specielt på MTB godt have brugte en større krans end 42.  Det kan der kompenseres ved at bruge en mindre på kranksættet på bekostning af de helt høje gear. 11/42 virker som et godt kompromis til langt de fleste formål.

Kædestrammeren fungerer upåklageligt og er helt på højde med andre.  Vi har prøvet systemet i forskellige konfigurationer gennem næsten et år. Lige fra MTB og Gravel til en gammel dagligdagscykel. Lidt for sjov monterede vi det også på en elcykel, hvor den vil være oplagt som en billig upgrade.  Bagskifteren er utrolig solid og har klaret adskellige knækkede smågrene hvor dyrere skiftere ofte har måtte opgive.

I forhold til de de dyreste 12 speed mtb grupper er den væsentlig mere modstandsdygtig og tilgivende overfor dårlig justering og skidt og mudder.

Mht til slid har det store slid ligget på kæderne mere end kassetten. Et godt argument er også den billige genanskaffelsespris for dem som mishandler deres udstyr ude på sporet. Den er en sand hardcore gruppe.

Hvem vil kunne have gavn af Advent gruppen. Stort set alle vil vi påstå, hvis budgetttet ikke skal væltes. Ud over nye cykler vil den også være gavnlig som en upgrade på en gammel vintercykel, en elcykel eller andre steder hvor det nyeste, hurtigste og letteste udstyr har mindre relevans.

Konklusion
Advent gruppen vinder ikke på looks og lir, men til gengæld tifold på gennemprøvet simpel teknik og hardcore funktionalitet. I vores termer den pt bedste lavpris geargruppe på markedet som holder hvad de lover og som er mindre kritisk mht til justering. Thumbs UP…

Link

CYKELPORTALEN