CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Så skal en tornerosesovende cykelbranche igen være vidne til at bilbranchen overhaler cykelbranchen indenom, når det kommer til lancering af flot designede elcykler.  Denne...

Så skal en tornerosesovende cykelbranche igen være vidne til at bilbranchen overhaler cykelbranchen indenom, når det kommer til lancering af flot designede elcykler.  Denne gang er det selveste Vauxhall/Opel som er på banen med deres konceptbike RAD E.  Som vi også har set det med f.eks.  Smart E-biken så formår bilproducenterten at lave elcykler som i højere grad er designet helt fra bunden, så vi undgår det klassiske elcykelsyndrom, “vi tager hvad vi har og sætter en elmotor på” og hvor slutresultatet bliver kedeligt og klodset…

Cyklen er netop vist som funktionsdygtig prototype på Genfer biludstillingen. og er endnu et tydeligt eksempel på at cykelfabrikanterne skal til at tage sig gevaldigt sammen, hvis de ikke skal se sig godt og grundig overhalet af en penge,- og markedsføringsstærk bilbranche der nu for alvor har lugtet nye markedet, hvor de samtidig kan dyrke deres lidt slidte grønne image.   RAD E bygger på en indbygget 250w elmotor som får strøm fra et lithium ion batteri som bliver kompatibel med Opel og Vauxhalls FlexFix Bike Mount der gør det muligt at oplade cyklen når den ikke er i brug.

Vauxhall siger at RAD E vil kunne køre mellem 64 og 144 km på en opladning.  Selve styringselektronikken er smartphone kontrolleret via Vauxhall Rak E unit,  hvilket betyder at cyklisten kan låse cyklen bare ved at tage sin smartphone med sig.  Det bliver spændende at se den færdige prototype klar.  Og lad os så se flere cykelfabrikanter ala GoCycle komme på banen med elcykler konstrueret helt fra bunden…

CYKELPORTALEN