CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Tern GSD TEST: Tern GSD
Tern GSD er på mange lidt af et eventyr om den grimme ælling, der viser sig som en smuk svane, jo mere den bruges... TEST: Tern GSD

Tern GSD er  på mange måder eventyret om den grimme ælling, der viser sig som en smuk svane, jo mere den bruges i dagligdagen og dens sande potentiale kommer for dagen.

Elcykler stormer frem i ekspresfart. En udvikling der uanset hvad den enkelte måtte mene, sikkert er kommet for stedse, men som samtidig også hele tiden udvikler sig og åbner nye muligheder. Et af de områder hvor elmotoren har et kæmpe potentiale er på transportområdet, hvor den reelt set syntes at have sin største berettigelse, hvis det er fornuften der skal råde fremfor sport og ballade. Den traditionelle ladcykel er oplagt med motor, men er for de flestes vedkommende stadig et specialkøretøj der kræver megen plads og øvelse at håndtere i det urbane bybillede.

Tern GSD griber tingene an på en lidt anderledes måde.  Tern er først og fremmest kendt for deres bundsolide foldecykler, hvoraf flere gennem tiden er testet her på portalen. (kik i testarkivet)  Sidste år lancerede de lidt overraskende et nyt produkt Tern GSD.  Selv kalder Tern den cyklernes svar på en SUV ‘er. GSD kan frit tolkes som  Get Stuff Done og er en lad/transportcykel bygget omkring deres eksisterende foldecykel platform med 20″ hjul, men GSD er IKKE foldbar. Trods sin store lasteevne næsten 200 kg, fylder den ikke mere end en helt almindelig cykel. Men den har alligevel plads til lidt af hvert via et omfattende tilbehørsprogram samt hele to børnesæder. Dertil kommer nogle køreegenskaber der er sikre og forudsigelige og gør den nem at håndtere for alle.

Specifikationer

  • Ramme: Tern GSD, 7005-Al, pat. MultiTruss design
  • Forgaffel: Tern GSD, 1.5″ Taper, Boost Thru-axle, 110 mm, 7005-AL
  • Styrstamme: Tern Physis 3D (G2), 3D forged, 5 pat. technologies
  • Justerbar frempind: Tern Andros (G2), justerbar, pat. technology
  • Styrfitting: Tern Flux Pro Taper, 1.5″, angular contact bearings, Physis integrated
  • Styr: Tern Sweep, 27 degrees, 6061-Al, Tern Andros adapted
  • Greb: Ergon
  • Saddel: Tern GSD, med løftegreb
  • Saddelpind: Tern Telescope, 34.9 mm, 2014-Al
  • Bremser: Magura MT5, 4-piston hydraulic disc, 180 mm rotor
  • Bremsegrab: Magura, hydrauliske
  • Hjul: Tern Atlas, heavy duty
  • Nav: Tern Atlas, med Boost thru-aksler,  Syntace X-12 standard, elcykel forstærket design
  • Eger & Nipler: Rustfri stål, 13G
  • Fælge: Tern Atlas, ultra wide 36 mm, med forstærkede egerhuller
  • Dæk: Schwalbe Super Moto-X, 62-406, Green Guard puncture protection, Reflex
  • Gearskift: Shimano Deore, 1 x 10 spd
  • Bagskifter: Shimano Deore Shadow+
  • Kranksæt: Tern GSD custom, forged 6061-AL DH crankarm
  • Kasette: Shimano 11-36T

  • Krankboks: Integreret Bosch Motor
  • Pedaler: Urban med non-slip trædeflade og lukkede lejer
  • Kæde: 10 spd, DHT for eBike, GST corrosion resistant coating
  • Kabler: Jagwire LEX-SL, slick treatment, alloy ferrules
  • Motor: Bosch Performance, Max speed 25 km/t (EU)
  • Batteri: Bosch Dual Battery system, 400wh/500wh/900wh
  • Rækkevidde: Enkelt batteri: 400 Wh: 50-110 km ; 500 Wh: 60-140 km
  • Display: Bosch Purion, 4 mode selectable, walk assist
  • Skærme: SKS Chainblade
  • Støttefod: Heavy-duty double stand, 80 kg
  • Lys: Tern Valo, integrated, 41 lux/150 lumens/ Herrmans H-Trace, for eBike
  • Bagagebærer: Integreret i rammen
  • Vægt: 27.06 kg m/ 1 i
  • Flatpack dimensioner: 173 x 40 x 83 cm
  • Indstigningshøjde: 50 cm
  • Totallængde: 181 cm
  • Passer til rytterhøjde:  150 – 195 cm
  • Maksimal last:  200 kg
  • Vægt: 27.06 kg m/ 1 batteri
  • Farver: Turkis, Søvl, Orange
  • Pris: Vejl. kr. 32.000,- (grundspec)

Afprøvning
Tern GSD tager udgangspunkt i deres eksisterende 20″ foldecykel platform. Akselafstanden er forlænget og forstærket så der bliver plads til hele to børnesæder og et par store 63 liters tasker. I praksis er cyklen dog ikke længere end en helt almindelig cykel, der gør den meget letkørt og manøvredygtig. Med en vægt på 27 kg er Tern GSD lidt af en kampvogn, og bundsolidt bygget, hvilket også er nødvendigt når man lover en så høj lastevene.

En lille sidebemærkning til udviklingen af Tern GSD. Tern Bicycles er en global virksomhed der trækker på knowhow fra forskellige lande. Således er Tern chefudviker bosat i Finland der på flere områder har et barskere klima og krav til cyklers holdbarhed end eksempelvis Danmark.

GSD er uhyre velgennemtænkt.  Den store bagagebærer er en integreret del af rammen og har plads til to store 2×63 liters tasker på hver side, eller fire almindelige cykeltasker. De kan monteres forsænket, så der på toppen kan monteres to børnesæder eller et sæde til større børn eller voksne der kan hvile fødderne på de udklappelige fodhvilere. Der er også beslag til en stor ramme til at understøtte den  helt tunge last. Der er i det hele taget et righoldigt udvalg af ekstraudstyr til denne cykel. Se mere her https://www.ternbicycles.com/dk/gear/935.

Foran kan suppleres med både lavpunkt bagagebærer og en stor  transportramme, der skrues direkte på rammen.  Der er indbygget lys der forsynes fra batteriet, samt og beslag for lås og cykelflasker.

I praksis er cyklen både sjov og uhyre velkørende. Selv fuldt lastet og med skæv vægtfordeling, opfører den sig eksemplarisk.  En egenskab der adskiller den fra mange traditionelle ladcykler som ofte mangler stivhed i rammen. Her er BombProof  konstruktion af rammen i kombination med det lave tyngdepunkt og de små, men meget stærke hjul den afgørende forskel. Samtidig giver den oprejste kørestilling og de mange muligheder for hævning og sænkning af styr og saddel at personer mellem 150 og 195 cm højde altiv vil kunne finde sig til rette.

Cyklen har under testen været benyttet som pakæsel på en cykeltur, hvad den egner sig fremragende til pga. den lange rækkevidde og som daglig transportged i by og på land. Den oprejste kørestilling og det brede bagudrettede styr og den imponerende fine balance i cyklen, gør at man i praksis kan trille derud med kun en finger på styret og nyde omgivelserne , red: “husk begge hænder på styret” :o)

Cyklen har et markedets førende Centermotor løsning fra Bosch, og mulighed for montage af op til to batterier der giver GSD en rækkevidde på mod de 250 km.  Motoren har fire indstillinger,ECO, TOUR, SPORT og TURBo samt en nyttig WALK mode når man trækker en fuldt lastet cykel.  Batterierne kan tages af og oplades seperat eller direkte på cyklen. Standard er den monteret med en dobbelt benet støttefød der klarer 80 kg, men der er et ekstra beslag til en ekstra, hvis du ofte skal parkere den fuldtlastet.

Se flere billeder af testcyklen her

På udstyrs siden er Bosch motoren  suppleret med 10 speed udvendigt Gesr fra Shimano.  Den tunge cykel bremses effektivt ned at de meget fine Magura hydrauliske skivebremser med 4 piston kalibre og 180 mm skiver. Noget der normalt kun finder på Enduro/downhill cykler.  Tern har fået lavet en specialudgave af Schwalbe Super Moto X med masser af volumen for god komfort og en punkterbeskyttelse tæt på 100 %.  Hjulene er deres egne Atlas dobbeltbundene typer med meget kraftige  36 eger.

I praksis er 20″ hjul vridningsmæssigt meget stærkere end større hjul. Der benyttes 12 mm Thue aksler. Tern GSD er ingen foldecykel men da rammen kun har en højde på godt 80 cm når styr og saddelpind er klappet sammen kan den stå parkeret oprejst ved opbevaring eller transport i elevator. Desuden passer den også ind i de fleste større biler med stor bagklap.

Tern GSD en meget vellykket og gennemtænkt cykel, med kun få ankepunkter. Kædelinien er meget lang og ikke understøttet midtvejs, så den slår på stellet når man cykler i de mindste gear. Bæltedrev og et indvendigt gearnav havde været en bedre løsning med deraf mindre vedligeholdelse, men havde naturligvis også øget prisen yderligere. Og netop prisen på den forkerte side af 30.000 kr. kan syntes høj, og vil bliver endnu højere når der skal vælges ekstraudstyr. Men kikker man på det samlede regnestykke som et alternativ uden bil, er den et røverkøb. Samtidig vil hele familien kunne have gavn af den. Og netop dens letkørthed og manøvredygtighed ervibden sammenhæng et ekstra plus i byen.

Konklusion
Man kan ikke andet end bliver imponeret over Tern GSD der er en både sjov, men også meget praktisk anvendelig cykel, til udførsel af alle de daglige gøremål, lige fra indkøb og transport af større ting, til transport af dine dine små poder. For den travle byfamilie der måske ligefrem har valgt en bilfri livsstil, syntes den mere end oplagt. Men også små håndværksmæssige firmaer og turcyklister med det store læs kan have god gavn af Tern GSD. En cykel som for denne tester har været et cykel redskab som efter returnering bliver svær at undvære. En universel transportcykel for de fleste, som på de fleste områder er den traditionelle ladcykel overlegen. Den fortjener afgjort en større udbredelse i Danmark.

Tern Bicycles er repræsenteret i Danmark gennem den tyske grossist Hartje, der har salgskontor i Århus, hvortil interesserede forhandlere er mere end velkomne til at henvende sig omkring forhandling af Tern Bicycles.

Link

CYKELPORTALEN