CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Vi har tidligere testet Ultegra 6700 gruppen fra Shimano, som nu har fået følgeskab af  sin elektriske broder Ultegra 6770 Di2.  I forhold til...

Vi har tidligere testet Ultegra 6700 gruppen fra Shimano, som nu har fået følgeskab af  sin elektriske broder Ultegra 6770 Di2.  I forhold til den mekaniske gruppe ligger forskellen i en ny for og bagskifter, et batteri og et sæt nye Dual Control greb.

Tekniske data.
Dual Control levers, ST-6770 315 gram
Bagskifter RD-6770 271 gram
ForskifterFD-6770 167 gram
Batteri, SM-BPR1  71 gram
Kabelkit complet 80 gram
Oplader SM-BCR1
Totalvægt: 2482 gram  (Ultergra 5700 2310 gram
Vejl. udsalgspris kr. 10.995,- Afprøvning
Rent optisk og i forhold til storbroder DuraAce er for og bagskifteren på Ultegra Di2 bestemt ikke videre elegant. Motorhousingen er direkte klodset. Lidt mere afrundede plastikdele kunne have gjort tricket. Bortset fra bag og forskifter samt skiftegrebene er de øvrige komponenter fuldstændig identiske med den mekaniske gruppe. Batteriet sidder i en lille holder så det kan tages ud og sættes i den medfølgende oplader. Ladetiden er godt 1½ time for en fuld opladning.  Shimano lover at man kan cykle 2000 km på en opladning med flittig brug af gearene. Den lille kontrolenhed på kablet som placeres oppe i nærheden af styret har to funktioner.  Ved gearskift vil farven på indikatorer fortælle om det er tid at genoplade batteriet. Samtidig kan man finjustere skifterne. De fleste rammeproducenter har lavet beslag til montering af batteriet under krankboksen. Dual Control grebene ligner næsten de mekaniske til forveksling.  Shimano har ligesom på deres DuraAce gruppe valgt at sætte skifteknapperne på stort set samme position som skiftearmen på det mekaniske greb, men hvorfor ikke tage springet fuldt ud og flytte dem højere op eller i det mindste at supplere dem med et sæt små knapper lige omkring der hvor man placerer tommelfingeren, det havde i mine øjne  været mere logisk.

Indrømmet Ultegra 6770 Di 2 har skuffet lidt, specielt fordi Shimano i modsætning til konkurrenten fra Campagnolo ikke har formået at udnytte potentialet i systemet fuldt ud.  Jo vel bliver man imponeret på de første ture,  specielt for forskifteren hvor den elektriske hjælp og finjustering er en klar fordel da man nu kan bruge samtlige gear uden at kæden skraber på.  På bagskifteren syntes jeg derimod at tingenes tilstand er knap så udtalte.  Primært fordi man ikke har indført funktionen som gør det muligt at skifte flere gear op eller ned ad gangen.  Det kunne være klaret ved en simpel software ændring, så når man holdt skifteknappen inde ville den skifte flere gear op eller ned.  Dette har Campagnolo kunnet finde ud af selv på deres nye “billige” Athena model.  I den sammenhæng kan jeg sagtens leve med at skulle flytte fingeren en halv centimeter for at skifte gear på den mekaniske Ultregra fremfor et let tryk på den elektriske.  Shimano skal have ros for at funktionstiden på batterier mere end holder de lovede 2000 km.
Konklusion
Shimano Ultegra Di2 er på mange måder en imponerende geargruppe som sikkert vil tiltale mange.  Den største force ligger afgjort på skiftet foran mens tingenes tilstand på bagskifteren er mere status que med den mekaniske gruppe først og fremmest fordi man ikke kan skifte igennem alle gearene med et enkelt tryk.  Om Shimano Ultegra Di2 i sidste ende er noget for dig vil afgjort bero på personlige præferancer og en prøvetur.

Link

CYKELPORTALEN