Shimanos elektriske udgave af Ultegra gruppen er det store samtaleemne i øjeblikket, men for langt de fleste er den mekaniske udgave stadig et godt valg, ikke mindst hvis du tilhører gruppen af cyklister som syntes at en cykel stadig skal forblive en mekanisk anordning. Vi har kikket nærmere på den nyeste og stadig aktuelle mekaniske udgave, af den gennem tiderne mest populære landevejsgruppe. Shimano Ultegra er nærmest en institution, når talen falder på gear og bremser til racercyklen. For undertegnede var DuraAce i ungdommens år en uopnåedelig drøm, så Ultegra var kærlighed ved første blik, da jeg anskaffede mig min første rigtige racercykel. Nuvel der er kommet mange kompedanter til siden, så vi satte os for at finde ud af hvordan nyeste generation af den legendariske Ultegra med typebetegnelsen 6700 klarer sig idag.
Hvis man skal se rent nøgternt på udviklingen er der sket meget siden min første Ultegra gruppe, desværre nok mest af kosmetisk karakter og mindre rent funktionelt. I mange år var Shimano karakteriseret med indvendige kabelføring til bremserne og udvenig til gear. En løsning som optisk måske ikke er videre elegant men teknisk og funktionelt stadig er den bedste løsning da kabelføringen er direkte uden for mange buk. Ultegra 6700 største visuelle ændring er da også at skiftergrebene nu er med fuldt skjult kabelføring som vi først så på DuraAce 7900. Men lad os kikke nærmere på gruppens delkomponenter.
FC 6700 Kranksæt
Den største forkel mellem den nye gruppe og forgængerne er Hollowglide klingerne som først blev introduceret på Dura Ace. Det betyder at den store klinge består af to dele som er klemt sammen med et hulrum i midten. Det gør den letteer og stivere samtidig med at den får nogle smukke kurvede linier. I modsætning til Dura Ace to aluminiums halvdele benyttes der en komposit inner plade på Ultegra. Vi testede compact versionen med 50/34.
Med de nye Hollowtech II krankarme er kranksættet virkelig blevet stift. Selv ved at stå og hoppe på pedalerne lykkedes det ikke at få dem til at flekse. Dette i kombination med den nydesignede forskifter er en klar forbedring i forhold til forgængeren. Forskellen mellem DuraAce og Ultergra kranksættene er nu næsten ikke til at få øje på ihvertfald ikke funktionsmæssigt.
Shimano, SRAM, Campagnolo sammenligning.
Shimano DuraAce 6700 |
Campagnolo Chorus |
||
Forskifter |
89g |
88g |
76g |
Bagskifter |
190g |
178g |
186g |
Greb |
445g |
302g |
337g |
Bremser |
317g |
280g |
276g |
Kranksæt |
785g |
791g |
667g |
Kasette |
208g |
210g |
230g |
Kæde |
267g |
264g |
241g |
Total |
2301g |
2113g |
2013g |
ST-6700 Skiftegreb
De nye greb ligner DuraAce næsten til forveksling bortset fra logoet. Ergonomien er forbedret specielt for ryttere med små hænder og korte fingre. Desuden kan rækkevidden nu justeres. Den indvendige kabelføring er først og fremmest af kosmetisk art. Funktionsmæssigt er der intet hentet. I forhold til DuraAce syntes jeg dog at skiftet er en anelse bedre og mere præcist. Skal du selv montere greben er det vigtigt at lægge kabelstrømperene præcist og tape dem godt fast hvis slutresultatet skal blive godt. I forhold til forgængeren er de meget kritiske mht til kablingen.
FD/RD-6700 For og bagskifter
Bagskifteren kommer i to udgaver med kort og mellem geararmt. I forhold til den gamle model er den udvendige link plate lidt bredere og stivere med et aluminums kædehjul. Vægsten er reduceret. Skiftet er præcist og hurtigt.
Normalt er der ikke så meget at berette omkring selve forskifteren ,men til denne udgave er der sket ret store ændringer. De foregående år har parallelogrammet været afstivet på et enkelt punkt i top og bund. Nu er skifteren gjort bredere og har flere kontaktpunkter. Samtidig med at skifteren bliver stivere giver det også bedre plads til ekstreme gear hvor kædelinien er meget skæv.
BR-6700 Bremsekløer
Bremseklodserne er forbederet mht til bremsekraft og dosering. Det er gjort ved at ændre gummibelægnngen i bremseklodserne og ved at flytte omdrejningspunktet på bremserne. Man kan endvidere justere fjedrerkraften på bremsens.
CS-6700 Kasette
Kassetten kommer i hele 8 udgaver, 11-21, 11-23, 11-25, 11-27, 11-28, 12-23, 12-25 og 12-27. Ellers er det i småtingsafdelingen der er ændringer iform af udformningen af profilen på tænderne. Desuden er de store klinger blevet udfræst så der kan barberes nogle gram af vægten.
CN-6700 Kæde
Shimano største ændring på kæden er at den nu er retnings specifik ved at optimere plate designet ind og udvendigt. Shimano har stadig ikke nogen quicklink da de mener det går ud over skiftefunktionen.
Afprøvning
Selve gruppen var monteret på en cykel, hvorfor vi ikke kan udtale os om selve monteringen. I det store hele er forskellen fra den gamle gruppe marginal. Vægtmæssigt er gruppen blevet reduceret med beskedne 150 gram i forhold til forgængeren 6600. De største forbedringer ligger i kranksættet som nu er næsten på linie med storebror DuraAce. Selve gearskiftet er status que i forhold til den gamle gruppe men med et plus for forbedret ergonomi på skiftegrebene. Bremserne er marginalt bedre end de gamle, men lettere at dosere. Krans og kæde kører som i smør og meget lydefrit. Finish og forarbejdning er som altid på Shimano første klasses, dog syntes den ru overfalde at være meget modtagelig overfor ridser, hvorfor den hurtig bliver grim at se på. Personligt savner jeg den flotte blanke finish som tidligere kendetegnede Shimanos grupper.
Konklusion
Trods svær konkurrence fra ikke mindst SRAM klarer Ultegra gruppen sig stadig godt. Den største nyskabelse er de skjulte gearkabler og et markant bedre kranksæt. Design og finish mæsssigt syntes jeg den nye gruppe er et tilbageskridt i forhold til den tidligere udgave. Men alt i alt er den nye Shimano Ultegra gruppe en god og prisrimelig gruppe uden nogen diciderede svagheder.
Vejl. udsalgspris kr. 8295,-
Vurdering
Link
CYKELPORTALEN
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Kærlighed til cykelhåndværket
- Får en overset perle fra Shimano endelig landevejsgreb som en option ?
- Små hjul for individualister til en trængselpræget verden
- Den selvflyvende fotograf flyver hurtigere, højere og ser mere skarpt
- Trek opdeler deres gruscykler i to bruger segmenter
- Farvel til EUROBIKE
- Hollandske AGU erklæret konkurs
- Anmeldelse: VELO Bicycle Culture & Design
- Ny ledelsestruktur i Scott Sports
- Cykelsaddel tilbage til rødderne
- tre nyttige dimser til cyklisten
- BMC UNRESTRICTED
- Pas på skolebørnene !
- Smart foldbar ekstra sko til rejsecyklisten
- TEST: Magped Ultra 2
- Simpel og smart støtte til din cykel
- TEST: Camelbak Podium Steel
- To cykel events i august hyller diversiteten
- Ny systemløsning specifikt til grus fra SRAM
- Computer specialist. viser vejen for smarte elcykler