CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Mio Cyclo 305HR TEST: Mio Cyclo 305HR
Mio Technology er en del af koncernen MiTAC International Corporation. Mio blev grundlagt i 2002 og beskæftiger mere end 1700 personer i  Asien Europa,... TEST: Mio Cyclo 305HR

Mio Technology er en del af koncernen MiTAC International Corporation. Mio blev grundlagt i 2002 og beskæftiger mere end 1700 personer i  Asien Europa, og USA.  Mio er blandt de tre største udbydere af mobil navigations udstyr. Den nye Cyclo serie er deres debut ud i cykel specifik navigation.  I første omgang med topmodellerne Mio Cyclo 300 og 305 HR og senere med de mindre modeller Mio Cyclo 100 og 105 HR,  der skulle ramme de danske butikker i starten af det nye år 2013.

Til denne test har vi kikket nærmere på topmodellen Mio Cyclo 305 HR, hvor HR står for Heart Rate og hentyder til at den har indbygget pulsmåler. Herudover medfølger der også en kadance/hastighedsensor.  Mio Cyclo fremstår smuk med sine afrundede former der trods størrelsen vil klæde de fleste cykler.

 

Funktioner

  • Speciel cykel-navigation software
  • Navigation med 22 lande forinstalleret
  • Integreret tripcomputer, herunder GPS kompas (alle vigtige data, herunder grafisk rute, højde og hastighed profil)
  • Eksport-import af GPX ruter
  • Lagring af flere profiler
  • Pulsmåler
  • Kadance og hastigheds sensor
  • Surprise Me funktion (tid eller afstand)
  • POI Interessepunkter
  • Vandtæt (IPX7)
  • 3,0 ” touchskærm skærm.
  • Genopladelige Li batteri med en kapacitet på 10-12 timer
  • Dimensioner 12 cm x 6.8 cm x 1.7 mm
  • Vægt 156 gram
  • Vejl. udsalgspris kr. 3299,-

Afprøvning
Cyclo 305 kommer i en nydelig kasse med alt tilbehør der foruden selve computeren, tæller pulsbælte, monterings beslag styr/frempind, strips, USB kabel og netstiklader samt kadance kit.  Designet er lækkert og afrundet med displayet undersænket i kabinettet, der gør det godt beskyttet hvis computeren ryger en tur i asfalten.  Holderen til styr/frempind er en fiks lille sag som fæstnes med et par strips hvor computeren drejes på plads. På undersiden er en lille klap til USB kablet til forbindelse til lader/computer. Der er kun en’ knap på fronten for on/off.  Den skal holdes nede  i ca. 3 sek for at tænde/slukke.  Desværre mangler der lidt vandring i knappen, så man ikke har føling med om man trykker på den. Første gang computeren tændes bliver man bedt om er at indtaste den kode som står på æsken for at aktivere enheden. Herefter guides man igennem opsætning af enheder, sprog  og profil.  Når computeren er færdig konfigureret, fremkommer en skærm billed med 6 store berøringsfelter i forskellige farver.  Dette er opstartsskærmen  der altid fremkommer når man tænder GPS’en. Ved at trykke på de enkelte felter kommer man videre

 

Instr. Panel
Består af tre skærmbilleder. De to første viser de klassiske  computerfunktioner som hastighed, gennemsnitsfart, distance, puls  osv. Det tredie billeder er selve kortnavigationen.  Instrumentpanelets felter kan man selv sammen sætte under indstillinger. En nyttig funktion at computeren automatisk skifter til kortet når man nærmer sig et sted hvor der skal skiftet retning.  På rette vej går den tilbage til det oprindelige skærmbilled.  Selve navigationen er dadelfri med tydelig pil for retning, tekst og biblyd et par hundrede meter før kursændring og dobbeltbib når man skal dreje.  Lyden kan naturligvis slås fra.

Naviger
Trykkes på naviger kommer der 9 nye underpunkter frem hvor man kan navigere efter adresse, ruter, interesse og kortpunkter, koordinater og favoritter

Historik
Her kan man finde de ruter man tidligere har kørt og gemt.  Den gennemførte rute gemmes med alle data som kan vises både i numerisk og grafisk form samt ruten på kort.

Surprise me
Dette er en ny funktion hvor man kan lade computeren planlægge en rute ud fra distance eller tid. Den foreslår altid tre forskellige ruter. En sjov funktion til de dage hvor man bare vil have en hurtig cykeltur uden den store planlægning,  i det blå.

Træning
Under træning kan man køre efter afstand, tid og kalorier. Surprise me funktionen kan slås fra og til på tid og afstand hvis det ønskes. Træningsruter kan planlægges via Mio Share programmet på ens stationære computer.

Indstillinger
Dette er kommandocentralen hvorfra man styrer alle sine indstillinger mht til kort, sensorer, ruter, instrumentpanel, lyd og lys, profiler, GPS og kompas, sprog, dato og enheder. I alle menuer kommer man altid et step tilbage ved at trykke på on/off  knappen.

Opstart og lokalisering af satellitter går hurtigt og fungerer lige godt både i åbent og lukket terræn. Detaljeringsgraden på kortet over stier i skove er dog ikke særlig god. Kortene opdateres forøvrigt hver tredie måned.

En nyttig ekstra funktion er at Mio både kan navigere som cykel og som bil. Den er derfor oplagt som GPS for dem som bruger bilen til transport ud til f.eks et cykelløb. Mio tilbyder en bilholder og gigartænderstik som ekstra tilbehør, for dem som kun vil  have en GPS.  Et fikst lille etui til opbevaringer et andet stykke ekstra tilbehør.

Til planlægning, analysering og visning af ruter og data medføler Mio Share.  Nok ikke det mest avancerede værktøj til den ambitiøse sportsudøver, men tilstrækkelig til langt de fleste og meget brugervenligt. Da Mio gemmer sine data i GPX format kan man uden omsvøb bruge et andet træningsprogram/værktøj hvis man hellere vil det og på den måde kunne analysere alle de data man ønsker fuldt på højde med Garmin som hidtil har sat standarden for det. Mio Cyclo absolut største force er brugervenligheden som gør at alle GPS/computer novicer vil kunne drage fuld nytte af den uden nogen særlige forudsætninger. Alene det at man kan komme igang uden brug af manualen er et plus, et punkt som, uden at nævne navne, aldrig været den nærmeste konkurrents stærke side.  Også hastigheden ved  ruteplanlægning er høj. Eneste malurt er displayet som er lidt kornet i opløsningen og ikke særlig lysstærk.  Det hjælper en smule at slå dimmer funktionen fra og skrue helt op for lysstyrken, men er så på bekostning af batteritiden.

Konklusion
Mio Cyc lo 305 HR er en lækkert designet GPS hvor brugervenligheden er helt i top.  Alt er overskueligt og let at gå til og forbindelsen via Mio Share er uproblematisk. Eneste forbehold er displayet og den alt for høje pris som dog kan reduceres en smule ved fravalg af pulsfunktionen i model 300.

 

Link

Trods moderne GPS navigation, er det af og til rart at kunne danne sig det store overblik med en gammeldags korttavle.

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN