TEST: Mio Cyclo 305HR
COMPUTER, PULS OG GPSTEST 12. november 2012 CYKELPORTALEN
Mio Technology er en del af koncernen MiTAC International Corporation. Mio blev grundlagt i 2002 og beskæftiger mere end 1700 personer i Asien Europa, og USA. Mio er blandt de tre største udbydere af mobil navigations udstyr. Den nye Cyclo serie er deres debut ud i cykel specifik navigation. I første omgang med topmodellerne Mio Cyclo 300 og 305 HR og senere med de mindre modeller Mio Cyclo 100 og 105 HR, der skulle ramme de danske butikker i starten af det nye år 2013.
Til denne test har vi kikket nærmere på topmodellen Mio Cyclo 305 HR, hvor HR står for Heart Rate og hentyder til at den har indbygget pulsmåler. Herudover medfølger der også en kadance/hastighedsensor. Mio Cyclo fremstår smuk med sine afrundede former der trods størrelsen vil klæde de fleste cykler.
Funktioner
- Speciel cykel-navigation software
- Navigation med 22 lande forinstalleret
- Integreret tripcomputer, herunder GPS kompas (alle vigtige data, herunder grafisk rute, højde og hastighed profil)
- Eksport-import af GPX ruter
- Lagring af flere profiler
- Pulsmåler
- Kadance og hastigheds sensor
- Surprise Me funktion (tid eller afstand)
- POI Interessepunkter
- Vandtæt (IPX7)
- 3,0 ” touchskærm skærm.
- Genopladelige Li batteri med en kapacitet på 10-12 timer
- Dimensioner 12 cm x 6.8 cm x 1.7 mm
- Vægt 156 gram
- Vejl. udsalgspris kr. 3299,-
Afprøvning
Cyclo 305 kommer i en nydelig kasse med alt tilbehør der foruden selve computeren, tæller pulsbælte, monterings beslag styr/frempind, strips, USB kabel og netstiklader samt kadance kit. Designet er lækkert og afrundet med displayet undersænket i kabinettet, der gør det godt beskyttet hvis computeren ryger en tur i asfalten. Holderen til styr/frempind er en fiks lille sag som fæstnes med et par strips hvor computeren drejes på plads. På undersiden er en lille klap til USB kablet til forbindelse til lader/computer. Der er kun en’ knap på fronten for on/off. Den skal holdes nede i ca. 3 sek for at tænde/slukke. Desværre mangler der lidt vandring i knappen, så man ikke har føling med om man trykker på den. Første gang computeren tændes bliver man bedt om er at indtaste den kode som står på æsken for at aktivere enheden. Herefter guides man igennem opsætning af enheder, sprog og profil. Når computeren er færdig konfigureret, fremkommer en skærm billed med 6 store berøringsfelter i forskellige farver. Dette er opstartsskærmen der altid fremkommer når man tænder GPS’en. Ved at trykke på de enkelte felter kommer man videre
Instr. Panel
Består af tre skærmbilleder. De to første viser de klassiske computerfunktioner som hastighed, gennemsnitsfart, distance, puls osv. Det tredie billeder er selve kortnavigationen. Instrumentpanelets felter kan man selv sammen sætte under indstillinger. En nyttig funktion at computeren automatisk skifter til kortet når man nærmer sig et sted hvor der skal skiftet retning. På rette vej går den tilbage til det oprindelige skærmbilled. Selve navigationen er dadelfri med tydelig pil for retning, tekst og biblyd et par hundrede meter før kursændring og dobbeltbib når man skal dreje. Lyden kan naturligvis slås fra.
Naviger
Trykkes på naviger kommer der 9 nye underpunkter frem hvor man kan navigere efter adresse, ruter, interesse og kortpunkter, koordinater og favoritter
Historik
Her kan man finde de ruter man tidligere har kørt og gemt. Den gennemførte rute gemmes med alle data som kan vises både i numerisk og grafisk form samt ruten på kort.
Surprise me
Dette er en ny funktion hvor man kan lade computeren planlægge en rute ud fra distance eller tid. Den foreslår altid tre forskellige ruter. En sjov funktion til de dage hvor man bare vil have en hurtig cykeltur uden den store planlægning, i det blå.
Træning
Under træning kan man køre efter afstand, tid og kalorier. Surprise me funktionen kan slås fra og til på tid og afstand hvis det ønskes. Træningsruter kan planlægges via Mio Share programmet på ens stationære computer.
Indstillinger
Dette er kommandocentralen hvorfra man styrer alle sine indstillinger mht til kort, sensorer, ruter, instrumentpanel, lyd og lys, profiler, GPS og kompas, sprog, dato og enheder. I alle menuer kommer man altid et step tilbage ved at trykke på on/off knappen.
Opstart og lokalisering af satellitter går hurtigt og fungerer lige godt både i åbent og lukket terræn. Detaljeringsgraden på kortet over stier i skove er dog ikke særlig god. Kortene opdateres forøvrigt hver tredie måned.
En nyttig ekstra funktion er at Mio både kan navigere som cykel og som bil. Den er derfor oplagt som GPS for dem som bruger bilen til transport ud til f.eks et cykelløb. Mio tilbyder en bilholder og gigartænderstik som ekstra tilbehør, for dem som kun vil have en GPS. Et fikst lille etui til opbevaringer et andet stykke ekstra tilbehør.
Til planlægning, analysering og visning af ruter og data medføler Mio Share. Nok ikke det mest avancerede værktøj til den ambitiøse sportsudøver, men tilstrækkelig til langt de fleste og meget brugervenligt. Da Mio gemmer sine data i GPX format kan man uden omsvøb bruge et andet træningsprogram/værktøj hvis man hellere vil det og på den måde kunne analysere alle de data man ønsker fuldt på højde med Garmin som hidtil har sat standarden for det. Mio Cyclo absolut største force er brugervenligheden som gør at alle GPS/computer novicer vil kunne drage fuld nytte af den uden nogen særlige forudsætninger. Alene det at man kan komme igang uden brug af manualen er et plus, et punkt som, uden at nævne navne, aldrig været den nærmeste konkurrents stærke side. Også hastigheden ved ruteplanlægning er høj. Eneste malurt er displayet som er lidt kornet i opløsningen og ikke særlig lysstærk. Det hjælper en smule at slå dimmer funktionen fra og skrue helt op for lysstyrken, men er så på bekostning af batteritiden.
Konklusion
Mio Cyc lo 305 HR er en lækkert designet GPS hvor brugervenligheden er helt i top. Alt er overskueligt og let at gå til og forbindelsen via Mio Share er uproblematisk. Eneste forbehold er displayet og den alt for høje pris som dog kan reduceres en smule ved fravalg af pulsfunktionen i model 300.
Link
Trods moderne GPS navigation, er det af og til rart at kunne danne sig det store overblik med en gammeldags korttavle.
CYKELPORTALEN
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Gylden jubilæums model fra KOGA
- Universelt skifte/bremsegreb fra Growtac
- Cykler og cykelturister i Viborg
- Kærlighed til cykelhåndværket
- Får en overset perle fra Shimano endelig landevejsgreb som en option ?
- Små hjul for individualister til en trængselpræget verden
- Den selvflyvende fotograf flyver hurtigere, højere og ser mere skarpt
- Trek opdeler deres gruscykler i to bruger segmenter
- Farvel til EUROBIKE
- Hollandske AGU erklæret konkurs
- Anmeldelse: VELO Bicycle Culture & Design
- Ny ledelsestruktur i Scott Sports
- Cykelsaddel tilbage til rødderne
- tre nyttige dimser til cyklisten
- BMC UNRESTRICTED
- Pas på skolebørnene !
- Smart foldbar ekstra sko til rejsecyklisten
- TEST: Magped Ultra 2
- Simpel og smart støtte til din cykel
- TEST: Camelbak Podium Steel