CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Fi’zi:k Aliante R5 TEST: Fi’zi:k Aliante R5
Trods 18 år på bagen er Fiziks længst blivende model stadig blandt de bedste landevejssadler på markedet. TEST: Fi’zi:k Aliante R5

Fi’zi:k  er den italienske Selle Royal luksus saddelmærke hvor det sportslige image har høj prioritet. Fi’zi:k  blev etableret i 1996 og har lige siden starten været tænkt som et racing brand. Det repræsenterer skønhed, hastighed, passion og frihed for dem som cykler mod hinanden, mod tiden og naturligvis cykel enthusiaster. Fi’zi:k er den fonetiske udtale af ordet fysik, som ofte bliver associeret med styrke og godt helbred. Alle Selle Royals sadler herunder også Fi’zi:k bliver produceret på fabrikken i Italien, ikke langt fra Venedig. Du kan læse vores besøgsreportage her
Aliante modelserien er en af Fi’zi:k længst blivende modeller, lanceret første gang i 1999 og har gennem årene løbende gennemgået forbedringer. Idag består serie af topmodellen Aliante R1, R3 og den testede R5.

Fi’zi:k Aliante R5 er en neddroslet udgave af Aliante R1 hvor kulfiberstellet er udskiftet med en i metal.

Specifikationer

  • Underdel: Carbon Nylon forstærket TwinFlex
  • Stel:Manganese
  • Overdel: Sort Microtex
  • Bageste Overdel: Sort/Orange
  • Scuff Guards: Sort
  • Vægt: 245 gr
  • Farver: Sort/rød eller sort/hvid
  • Mål: 275 x 140 mm
  • Pris kr. 1.095,-

Afprøvning
Fi’zi:k har altid været kendt for deres meget strømlinede design, med helt rene linier og en superb forarbejdning. Aliante er ingen undtagelse. Finish og forarbejdning er til rent UG.  Aliante har en en lettere buet form som giver en god støtte. Men alligevel har den bevaret den meget smalle form fra topmodellerne som opleves at give bedre bevæglighed under hurtigt tråd. Selvom sadlen er tænkt til landevej indikerer den kurvede form og de påskruede plastikkanter at den sagtens kan bruges til lidt mere hårdhændet brug f,eks på en cross eller gravel cykel.


Subjektivt føles sadlen meget hård, og dens polstring er da også næsten ikke eksisterende, men alligevel gav den for denne tester ingen problemer selv på længere ture over 100 km. Fordi sadlen trods sin buede form her en meget glat overflade er den ekstrem kritisk med at få vinklet korrekt, ellers vil de fleset opleve at sidde og glide frem og tilbage.   Her skal bruges en del tid på at eksperimentere for at få det ønskede resultat.

Fi’zi:k Aliante R5 giver næsten samme teknologi som topmodllen men til en noget lavere pris og en smule højere vægt. Aliante er primært egnet til kørsel på landevej hvor man sidder rimelig roligt i sadlen. En god allround saddel som er flot og se på og som er lige velegenet til træning som til cykelløb.

Konklusion
Fi’zi:k  Aliante R5 sadlen er et godt eksempel på en grundlæggende sund konstruktion der sagtens kan stå distancen i forhold til de evindelige modelskift. Tager man sig den fornødne tid til at få den justeret helt korrekt, vil den for langt de fleste kvitterer med at være ens foretrukne saddel mange år frem. Et godt køb

Link

 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN