CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Canyon Inflite CF SLX 8.0 Pro Race TEST: Canyon Inflite CF SLX 8.0 Pro Race
Den nye kulfiber crosser er et frisk bud fra Canyon på at komme ind på markedet for crosscykler, hvor den efter vores overbevisning først... TEST: Canyon Inflite CF SLX 8.0 Pro Race

Cykelcross er stadig populært i Danmark, og sæsonen er så småt ved at  starte op igen. Vi har været så priviligeret at få fingre i Canyons helt nye Inflite crosser i kulfiber, der på flere områder bryder med vanlig tænkning omkring den traditionsrige cykel disciplin. Noget som kan være nødvendigt for at trænge ind på et ret traditionsrigt og lidt konservativt marked. Canyon har været på markedet en del år med deres Inflite aluminiumsramme, der foruden cross setup, også har været tilbudt som do it all/vinter træningscykel. Læs vores test af Inflite Al 8.0 S her.

Med den nye Inflite CF SLX bevæger Canyon sig en klasse op, og tilbyder en konkurrence optimeret kulfibercrosser, men stadig indenfor et fornuftigt prisleje. Blandt cykelentusiaster behøver Canyon ingen nærmere præsentation, andet end at de er et stort navn. En position de stadig fastholder ved hele tiden at være i bevægelse med design og teknologi. Deres direkte salgs koncept til slutbrugeren holder de stadig fast i, og hvis det går efter planen, vil de nu også  “indtage” det amerikanske marked, hvor de netop har åbnet nyt stort warehouse.

Historien om Canyon har sit udgangspunkt i 1985, hvor de to brødre Roman- og Franc Arnold grundlægger ‘Radsport Arnold’ GmbH der sælger cykelreservedele. Kort efter årtusindskiftet i 2001 begynder de med egne cykler under navnet Canyon og siden er det gået slag i slag.

Den nye Inflite CF SLX fås i tre udstyrsvarianter, alle byggende på den samme ramme og forgaffel i kulfiber. Vi har testet udgaven med SRAM Rival 1 kaldet 8.0 Pro Race, der er den model som nok rammer bredest, med størst appel til de flest brugere. Som noget nyt tilbyder de også et løst rammekit for dem som selv vil sammensætte en individuel cykel.

Specifikationer

  • Ramme: Inflite CF SLX carbon
  • Forgaffel:Canyon One One Four Inflite CF Disc carbon
  • Gear: SRAM Rival 1
  • Bremser: Rival Hydrauliske skivebremser
  • Kranksæt: QUARQ PRIME 40 tands 
  • Hjul: DT Swiss CR 1600 Spline DB
  • Dæk: Schwalbe x-One 33 mm
  • Styr/frempind: Canyon H31 Ergo Cockpit CF
  • Saddel: Selle Italia SLS
  • Saddelpind: Canyon S13 VCLS CF (15 – 35 mm seatback)
  • Størrelser:  3XS, 2XS, XS, S, M, L, XL, 2XL
  • Farver: Stealth, Lightning Yellow
  • Vægt: 8.2 kg (M)
  • Pris: kr. 22.799,-

Afprøvning
Den nye Canyon Inflite CF SLX er designmæssigt lidt af et vovestykke, kanon flot og en smule anderledes. Men inden du forhastet kaster dig ud i at bestille den, er det vigtigt at få lidt ro og overblik, ikke mindst omkring størrelser, hvor det er vigtigt du læser og forstår alle målangivelserne i forhold til de angivne kategorier  X Small, Small, Medium Large X Large, både fordi Inflite har flere størrelser at vælge imellem og fordi de opererer med to hjulstørrelser for at få den optimale balance mellem ens geometri og rytterstørrelse. Tag udgangspunkt i din tidligere cykels mål, og læs lidt mere om grundlæggende måltagning som her.  For denne tester betød at jeg skulle vælge en small istedet for medium.

Cyklen ankommer som vi er vant til fra Canyon, forsvarligt indpakket med alt i vejledninger og det fornødne værktøj, til selv at kunne samle den, montage af forhjul og cockpit( styr frempind/compo) For den rutinerede cykelsamler er der næppe nogen ko på isen, men alligevel bør du checke ALT og læse de små orange stickers, Canyon har sat på cyklen, alle vitale steder. Korrekt tilspændings moment er vigtig, og heldigvis er der en fiks momentnøgle med til samlingen af den lidt specielle styr/frempind combo, der skal monteres en smule anderledes end gængs praksis. Selvom cyklen er presamlet og justeret fra fabrikken, bør du alligevel gennemgå og checke alle dele og justeringer inden du hopper op på den, og triller ud i trafikken. Det er i sidste ende dit eget ansvar, hvis noget går galt, fabrikationsfejl og mangler undtaget. Et godt råd, sæt en kop kaffe over og giv dig for alt i verden tid, fremfor at begynde at samle den et time før du skal ud og cykle med vennerne. Allier dig med en god ven/veninde.  Brug Canyons hjemmeside, deres kundesupport og de utal af YouTube videoer der findes på nettet fremfor at prøve dig frem, hvis du er bare den mindste smule i tvivl.

Flere billeder af testcyklen her

Selvom den nye Canyon uden problemer kan bruges til lidt af hvert, er den først og fremmest tænkt til cykelcross på konkurrence niveau. Udstyrsmæssigt er den UCI godkendt, hvilket betyder at den har 33 mm crossdæk selvom der er plads til endnu bredere typer. Men der er flere specialiteter. Det karakteristiske knæk er et af dem. Da man i cross løb ofte løber med cyklen, når de udlagte forhindringer skal forceres, har Canyon for at få den fornødne plads  i rammen til at kunne hvile den på skulderen, hævet overrøret en smule og ladet det være helt plant. Det betyder at specielt de helt små rammer får mere plads.  At så crossryttere på eliteniveau, sjældent benytter den teknik, men bare løfter rammen og løber med den er en helt anden sag, for at spare værdifulde sekunder. Danske Henrik Djernis var en mester i denne disiplin. Canyon vælger som flere andre, cross cykelproducenter, nu at benytte to hjulstørrelser, for at optimere geometrien i forhold til rytterens størrelse. Derfor har de to mindste rammer fået 650B hjulsæt. Der er større frigang mellem skrårør og dæk hvilket gør det lettere at balancere cyklen, hvis den endelig skal bæres på skulderen.  For denne tester var knækket et fint naturligt håndtag og balancepunkt, når man løfter cyklen i løb over forhindringer. Med Inflites knæk kan du nu begge dele.
Canyon har gjort meget ud af at optimere bagstag og kædestag så der er masser af luft, til at mudder og grus ikke pakker omkring krankboks og dæk. Rørprofilerne er gjort stejle og flade, så sand og mudder i praksis nærmest glider af.

På det kørselsmæssige omåde, er der ikke meget at komme efter, vel mærke hvis du kan lide en levende og til tider utilgivelig natur, hvor det er din kunnen og teknik der sætter begrænsningen. Inflite CF SLX er som flere andre raceorienterende cykler, en cykel der vokser i takt med din kunnen og teknik, men ikke videre tilgivende af natur. Et rammekit vejer 1300 gram og testcyklen omkring de 8 kg. De to topmodeller er endnu lettere. Ingen tvivl om at den nye Inflite er en fuldblods konkurrence crosscykel. Den er let og ekstrem levende i sin opførsel, hvilket kommer bedst til udtryk når man hopper af og på cyklen for at komme over forhindringer i terrænnet eller på banen. Den accelerere godt og er ekstremt responsiv både i antrit og styring. Den lidt korte frempind/styr compo giver en lidt mere oprejst kørestilling end de fleste er vant til fra klassiske cykelcrossrammer. I det hele taget syntes denne løsning mere valgt ud fra et overordnet design hensyn end praktiske og udskiftlige løsninger, som ville levne individuelle justeringer lidt mere råderum. Selvom Canyon siger at cyklen kan bruges til lidt af hvert, så bliver den aldrig nogen landevejs cruiser. Den er først og fremmest til race på korte ruter eller rundstrækninger, selvom en anden dæktype afgjort vil gøre den mere universal omgængelig, for dem som måtte ønske det.

Udstyrsmæssigt er Rival 1×11 gruppen med det powermeter kompatible Quarq kranksæt velvalgt. Kædestyret gør at kæden bliver på kranksættet, når det går hedt til. Den helt glatte Selle Italia saddel vil nogle måske syntes er for glat, men optimal på en cykel hvor du skal af og på hele tiden. DT hjulsættet er en fornuftig disposition mellem styrke/vægt/pris. De hydrauliske skivebremser med 120 mm skive bagerst og 140 mm foran, giver en god kombination af stoppower (for og fartregulering bagerst.

Canyon nye Inflite er et stort spring mod det mere race og konkurrence orienterede, i forhold til deres tidligere Inflite Al modeller, der forøvrigt stadig findes i programmet. Den er flot designet og det store udbud af størrelser og de to hjulstørrelser, betyder at specielt mindre ryttere vil have bedre muligheder for at få den rette proportionerede cykel/ramme som gør det lettere at forcere crossbanen både på og af cyklen.

Konklusion
Er du på jagt efter en flot og lidt anderledes designet crosscykel med en levende og meget sporty fuldblods race sjæl, er den nye Inflite CF SLX et godt bud, både som komplet cykel i tre udstyrsvarianter, eller som løs rammekit til dit personligt sammensatte crosslyn.

Link

CYKELPORTALEN